HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passande stativare till Naim
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/16 :  16:09:05  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Jag har investerat i följande Naimanläggning har ett par AE Evo 1 men vill uppgradera mig. Så frågan är vilka stativare görs sig i sällskap med denna anläggning?

Naim CD5i
Naim Nait5i

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/16 :  16:33:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har bara kört Totems stativare med dessa Naimprylar och dom har fungerat riktigt bra om man nu föredrar det ljud det ger, men jag kan tänka mig en Quad, Wharfedale, Tannoy eller nån B&W..

Men det är lite beroende vad man är ute efter för ljud...

/Martin
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/08/16 :  19:44:27  Show Profile Send forken a Private Message
Folk sa till mig att köpa den Naim elektroniken som du köpt till mina Dynaudio 1.3se så det kan kanske funka.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/16 :  20:16:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
MA GR10! Har jag ju sagt innan! : )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:02:41  Show Profile Send Blue a Private Message
What Hifi föreslog Naim-duon (som fick mycket högt betyg ju) tillsammans med Tannoy Sensys DC2. Ska enligt dom vara en lysande matchning - kan tänka mig att motsvarande stativare skulle funka minst lika bra!

Och så ska du förstås köra med Naims egna signal- och högtalarkablar!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:55:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja för har man Naim produkter så låter den medföljande DIN-kabeln klart bättre än RCA kablar upp till 2000-3000:-....
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:20:42  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Jag kör Naims egna kablar 3,5x2 meter för bästa ljud med bananer

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2004/08/17 15:21:08
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:21:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
MartinH

Kan bara instämma, det är en bra kabel

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:49:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så egentligen så kan man nästan säga att köper man en Naim cd så kan man nästan dra av 2000.- på priset för så mycket är kabeln värd som man får med !! Snacka om mervärde !!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:49:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så egentligen så kan man nästan säga att köper man en Naim cd så kan man nästan dra av 2000.- på priset för så mycket är kabeln värd som man får med !! Snacka om mervärde !!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:25:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Enda nackdelen med de beskrivna Naim-produkterna är att de ej kan uppgraderas, och att antalet in/utgångar är väl snålt... Tror främst att förstärkaren Nait 5i skulle må bra av att kopplas samman med en effektförstärkare...annars gillar jag verkligen designen och ljudet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:28:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
matte76

Jag tror att de 2x50 watt som finns räcker mer än väl till, har ju haft deras Nait 1 med 2x18 watt och där var det inga som helst problem att spela på

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:33:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Beror på vilka högtalare man har, jag vill i alla fall ha preout på en förstärkare. Men den låter ju ändå skitbra, och har man lättdrivna högtalare och ej behöver ansluta många källor är det bara att köpa...!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:42:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Har också hört att Naimen ska palla en hel del. Ska till bisarra ljuddnivåer eller vansinniga högtalarlaster för att den ska börja kärva. Problemet är väl att så många har fastnat i sina idéer om att man behöver typ 2X300 W för att ha en riktigt bra anläggning.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:45:06  Show Profile Send Larsho a Private Message
matte76

Det får till rejält trögdrivna för att den inte skall fixa det
men det finns ju ingen anledning till att köpa sådana högtalare.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:49:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Betyder inte mer effekt och ström bättre dynamik? Eller??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:54:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej inte alltid, du har bra med dynamik i alla Naim produkter...

Men så lite ingångar har den ju inte ??? Du har ju i ala fall 4 st och det borde räcka ganska långt... Men annars så kan man ju köra NAC112 som har 6 ingångar och koppla till en NAP150 steg.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:55:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det hjälper till med det behöver nödvändigtvis inte bli bättre
för det, var är det för kolosser du ska driva egentligen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:02:54  Show Profile Send Blue a Private Message
MartinH: Då snackar vi väl i och för sig om ett helt annat prisläge?

För övrigt tycker jag också att 4 par ingångar räcker långt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/17 :  19:38:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
ok ni har kanske rätt. Min polare jonasihm som startade denna tråd ska få hem Nait 5i om ett par dagar, då ska jag prova den med mina Monitor Audio GR20 och se hur dynamik etc blir. Återkommer eventuellt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:03:17  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera Reference 3a, Dulcet (stod lite kort om dem med bild i senaste Stereophile bla.) De är relativt nya och har kommit i år. Jag är övertygad om att dessa kommer höjas till skyarna under kommande år, (har en mycket äldre storebror MM di Capo som är kult-omtalad).
Det är ett par stativhögtalare som spelar otroligt avslappnat, med en samtidigt enorm attack. Upplösningen är mycket bra och mellanregistret/diskant är i high-end klass. De är inte jätte-tunga i basen (går ned till 48Hz), men basen hanteras på ett torrt och samtidigt bastant vis. De spelar stort!
Högtalarna saknar också delningsfilter...dvs strömmen går oförvrängt från signalkällan rätt in i elementen. Bas/mellan-elementet är handbyggt och helt linjärt avstämt så att delningsfilter skall undvikas. Häftigt och klart udda! Baselementet är inte större än 4-tum, och när man lyssnar till dem tror man nästan att en sub ligger gömd...
Prisbilden ligger på 15.000:- men jag tycker att de lätt spelar för runt 25.000:- (Osäker på hur mycket Du tänkt lägga... men priset ligger ju i paritet med CD för att passa). Jag själv spelar dem till engelskt märke Quad, och det spelar fint (se ovan).

Jag tycker definitivt att Du skall provlyssna dem nere hos Hiend på Kungsholmen i Sholm. De är väldigt trevliga och tillmötesgående, och Du kan lätt få sitta och lyssna ostört i någon timme om det behövs

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/18 :  00:30:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Blue: Jo vist blir det runt 20000.- istället för ca 10500.-, så där har du rätt..men effekten ökar inte så Naiten ger nog faktiskt mer ljud för pengarna och klarar faktiskt lika mycket högtalare som den tvådelade kombinationen....
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:26:20  Show Profile Send Per G a Private Message
Royd passar bra till Naim. Har inte själv hört nya i-serien men RR1 lär passa bra enligt pålitlig källa. Ett par beg Albion skulle nog inte heller vara fel!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:50:58  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har har hört naim tillsammans med JmLab och totem och i detta fall föredrar jag JmLaben. Det blev ett underbart driv och var riktigt roligt att lyssna på musik.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:25:46  Show Profile Send Poe a Private Message
Till de Naimprylar du nämner skulle jag välja en högtalare som är ganska neutral, men med lite tillbakahållen diskant. Det finns go' värme och tryck i basen i nya i-serien medan diskanten kan vara lite vass och "frammåt". Varför inte ett par Epos M12 eller Linn Katan?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/08/25 :  09:53:32  Show Profile Send JMQ a Private Message
Jag har själv Naimprylar och använder till dem ett par Neat Petite III. En väldigt trevlig högtalare som många "Naimare" kör med. Andra klassiska alternativ är Royd, Spendor, Epos och Linn.

Edited by - JMQ on 2004/08/25 10:10:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000