HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Överkompenserad zobel"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:03:30  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Jag sitter och simulerar delningsfilter till min tvåvägsdesign i Speaker Workshop och har hittat en bra lösning (verkar det som). Men den använder en väldigt stor 2.7 mH induktor i serie med basen (en peerless 8" HDS). Den används till att plocka ner baffelsteget och sedan med hjälp av en "överkompenserad zobel" till att rulla av runt 1600 Hz.

Jag har aldrig hört talas om att någon använder så stora induktanser i en tvåvägsdesign. Kan det vara dumt på något sätt? Typ dåligt för ljudet? När jag provar med lägre värden på spolen så kan jag visserligen fortfarande få en bra övergång, om jag ändrar värdena på Zobeln, men fasproblemen ökar. (Jag får ingen lika snygg dipp med diskanten felvänd).

Vad ska man göra? Är det bara att tuta och köra?

Jodånämensåatt...

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:06:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HFLS-1 använder 2.2 mH...

Exakt var menar du med överkompenserad zobel? Får vi se hela lösningen med filterlayout och resultat?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:33:32  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Kan tyvärr inte visa hela filtret för jag sitter på en Mac nu och har alltihopa på min PC. Men jag tycker det ser bra ut. Dippen med polvänd diskant är på 24 till över 30 db beroende lite på finliret med komponenternas värden. Med Diskanten rättvänd så är hela frekvensgången så gott som helt plan. Fasvinkeln dippar dock ända ner till 60 grader typ.

Jag läste om överkompenserad zobel här

http://www.audiodiycentral.com/at_jeffxovertips.shtml

Genom att mixtra med värdena på sin zobel så kan man låta induktansen fortsätta att öka under baffelsteget så att den tar ut effekten av spolen och resultatet blir platt. Sedan kan zobeln plana ut induktansen igen där man vill att elementet ska rulla av, och då börjar spolen jobba igen, typ. Så fattar jag det hela.

En till fråga? Hur vet jag vad som händer med Impedansen vid delningsfrekvensen? Så att den inte dippar för lågt i slutändan?

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:43:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du menar delningsfrekvensen (vid typiskt kanske 2.5kHz) så brukar det som ofast innebära en impedanstopp här.

I värsta fall kan du få dina element (diskan + bas/mellan) parallellkopplade och för parallellkopplingen kan du väl formeln för att räkna ut ersättningsresistansen? Det lär vara det lägsta värdet du kan få med det är mer troligt att du får en höööögre impedans vid XO_fs.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/08/16 :  15:17:12  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Du har nog rätt jag bara blandar ihop saker. Tänker fel.
Tack för hjälpen i alla fall.

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000