Author |
Topic |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 00:38:58
|
Egentligen borde jag läsa på ordentligt om CD-spelarens uppbyggnad, men någon på forumet kanske kan säga bu eller bä åt min idé redan innan jag eventuellt ödlsar timmar på fel saker.
Är det rimligt att som hyfsat kunnig i digital- och analogteknik pilla ihop en egen DAC men relativt bra prestanda till ett lägre pris än de serietillverkade modulerna? Jag drog igång en ny tråd under de allmäna HiFi-diskussionerna om PC-jukebox som alternativ till en ny fristående CD-spelare, men vill här diskutera mer i detalj hur en DAC fungerar.
Är det till att börja med helt standardiserat så att alla separata DAC-boxar passar till alla CD-spelare med digital utgång? (hmm, finns väl både optofiber och vanlig kabel där va?) Är dessa DAC:ar samma prylar som man kopplar till den digitala utgången jag hört finns på vissa PC-ljudkort?
Kan man enkelt bygga om en gammal Sony CD-spelare av simpel konsumentklass så den passar för extern DAC av standardtyp? Kan man också vända på steken och slakta ut den billiga skräp-DAC:en ur en sådan CD-spelare och koppla den till datorn för ett första gratisexperiment?
Jag har tankat hem programvarorna Exact Audio Copy och en förlustfri komprimerare/spelare som heter Monkey's Audio. Så långt allt väl, men jag utgår från att jag måste upp på tämligen dyra ljudkort innan deras inbyggda DAC har vettig ljudkvalitet och är fria från datorns störningar.
-Brist på pengar är mitt enda verkliga problem...
/John |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 02:18:24
|
Hej JohnA!
Du har ramlat in på ett område som för tillfället tar upp mycket av min tid! Så jag ska försöka klarlägga en del av frågorna.
Först för att slippa begreppsförvirring. DAC förkommer i två sammanhang. Dels är det DAC-boxar som man köper hos hifihandlare. De har en digital ingång som kopplas till CD/dator etc och ut kommer analog ljudsignal. Den digitala följer oftast standarden S/PDIF. Sedan finns det DAC-kretsar. Dessa tar emot digitala data i I2S format (oftast) och skickar ut en analog signal i form av en ström eller spänning. En DAC-box innehåller som minimum för det mesta en digitalkonverterare S/PDIF -> I2S, En DAC krets och en analog buffert.
Två saker brukar främst påverka kvaliten på konverteringen. DAC-kretsens kvalite (med kringelektronik) och mängden jitter i digitala signalen. Jitter uppkommer p.g.a. att klockan och datat inte ligger i takt vilket skapar konverteringsfel.
Det finns två typer av kabel för digital överföring. Koax (S/PDIF) och optiskt (TOSLink). Själva datat, protokollet och timing är detsamma för dessa kablar, skillnaden är att ena använder ljus och andra en spänning för att överföra information. Finns även en tredje variant med RS422 men den används nästan enbart i proffesionella sammanhang. Coax brukar anses som bättre än optiskt men skillnaderna är små vid korta avstånd.
Det finns rätt så många DAC-byggen på nätet man kan använda. De flesta DAC-kretsar har en rätt så standardiserad digitalsida. Sedan kan analogdelen variera men där brukar det finnas en referensdesign för att få ut en bra audiosignal. En bra krets jag själv tittar närmare på är BurrBrown pcm1796. Den finns hos texas instruments.
För konvertering mellan S/PDIF -> I2S så använder de flesta en krets ifrån Cirrus, CS8414. Den gör jobbet väldigt enkelt.
Att koppla DAC:en till datorn är inte utan fallgropar. Problemet är formatet du får ut ljudet ur datorn i. De flesta erbjuder någon form av SPDIF ut. Men de följer inte alltid standard vad det gäller spänningsnivåer så det kan behövas gränssnittselektronik. Ett värre problem är att de flesta ljudkort samplar om från 44.1kHz till 48kHz och dessutom kan göra diverse andra filtreringar och volyminställningar innan datat kommer ut. Det är ett krav för de ljudkort som följer AC97 standarden. Den konverteringen sänker kvaliten på ljudet och bör helst undvikas. Ett undantag som jag själv använder är MAudio Revolution 7.1 som inte gör det. Det är dock något dyrare i inköp (ca. 1100:-). Söker du här på forumet så kan du hitta lite inlägg som jag har skrivit om det. Det är dock bra kvalite på som kan fås riktigt hyfsat med lite modifieringar om man är villig att prova.
Du kan nog koppla en billig CD till en DAC. Dock har du då fortfarande problemet med läsfel på skivan och en del jitter. Dessa saker blir bättre med en dyrare CD. Det är anledningen att jag tror mer på en PC-baserad lösning. Den bör gå att få bättre, bara man har bra mjukvara och kan lösa överföring från program till extern DAC. För komprimering kan jag annars rekommendera programmet flac. Den är också lossless.
Spana gärna in en tråd på diyadio.com som heter 'PC-music player'. Den ligger på deras digitaldel. Den kan nog hjälpa till att lösa en del funderingar.
Finns även en snikvariant jag använde ett tag. USB-ljudkortet 'Creative MP3+' (ca:500kr) kan ställas in i digitalmode. Då kopierar det datat som den får på USB-porten direkt till en TOSlink utgång. Man slipper alltså omsamplingen och kan koppla digitalutgången till en DAC eller stereo med digital ingång.
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 06:21:11
|
Finns det enkla I2S -> S/PDIF kretsar? Med sådana borde man väl enkelt kunna använda tex. revo 7.1 ljudkortet som grund, men sätta I2S -> S/PDIF konverterare efter "ljudchippet"(före ljudkortets egna DAC) på ljudkortet och sedan använda en extern DAC med S/PDIF ingångar. Hur skulle det fungera? Jag har suttit och funderat på det här(multikanal) ett tag, men saknar tillräkliga kunskaper för att veta om det går att genomföra. |
Edited by - Lash on 2004/08/15 06:43:43 |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 18:41:16
|
Tack för mycket bra svar Mikael, jag blev verkligen sporrad att fortsätta! Jag har ett ca fyra år gammalt Creative SBPro Live som även om det knappast lirar i de högre divisionerna kanske är bättre än den sunkiga CD:n jag har. Det blir hur som helt löjligt enkelt att prova. Ska finkamma nätet efter DIY S/PDIF. Köpte igår en digital TV-box hos Claes Ohlsson som bara kan ratta in de fria marksända kanalerna. Bak på denna burk finns just en S/PDIF-kontakt. /John |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 20:10:49
|
Någon som vet vilken I2S -> S/PDIF krets jag ska välja? Gärna någon som finns som free sample eller är någolunda billig hos elfa. Ska jag välja coax eller "optisk" digitalutgång? Coax borde väl vara billigare sladdar på iaf? Och hur mår de analoga delarna på revo-kortet efter att jag har plockat bort DACarna, inget som brinner upp av att inte vara kopplad mot DACen?
JohnA Creative SBPro Live och all annan skit de gör samplar om från 44.1kHz till 48kHz. |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 21:06:45
|
Lash, Om du ska använda revo kortst så finns det redan en S/PDIF ut (coax) på den. Varför inte använda den? Annars har Texas en krets, DIT4192 http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/dit4192.html som man kan beställa samples på.
--- Mikael R
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 21:15:58
|
Ska ha på alla kanaler. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 02:32:43
|
Vilken DIY-DAC med s/pdif ska jag bygga, något förslag? Gärna någon som finns bra beskriven någonstans och självklart att den ska vara bra. |
Edited by - Lash on 2004/08/16 04:19:18 |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 10:45:32
|
Jag har inget konkret förslag men jag sitter lite i samma båt. När jag söker runt så hittar jag många som har byggt och lagt upp bilder på den färdiga lådan. Inte så använbart om man vill bygga själv... Finns en del scheman på digitaldelen på diyaudio.com digitaldel. Sök på DAC. Dock är det många som saknar beskrivning av konstruktionen.
Jag misstänker att vad man väljer blir en budgetfråga i form av tid och pengar. Mitt intryck är att de bra DAC:arna kräver rätt så mycket av sin strömförsörjning och analoga utgångssteg.
Själv kommer jag nog ta hem ett antal nätprojekt och titta igenom för att sedan kontruera något som passar mig utifrån det.
--- Mikael R
|
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 11:38:05
|
texas har usb/DAC-ADAC kretsar, har funnits i Allt om elektronikbyggen. sök lite på diyaudio.
finns även med S/PDIF utgång, så man kan hänga på externa DACar.
Stöds automagiskt av WinXp
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 11:43:07
|
Efter dagens jämförande lyssningstest (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31620&SearchTerms=,) är jag nu mera inne på fristående DAC under förutsättning att jag får den digitala signalen ur ljudkortet. Har hittat några nätprojekt men inte hunnit titta närmare på dem. Verkar inte vara ett helt omöjligt DIY-bygge. Känns helt rätt att separera ljudalstringen långt bort från alla störningar inuti en PC. Dessutom blir det tystare på stereohyllan med datorn i annat rum.
Flac's plug-in funkar bra i Winamp, men Monkey's audio vill inte alls. Är Flac det överlägset största/mest spridda? Båda verkar komprimera till ca 2/3 av ursprunglig storlek. |
|
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 13:41:54
|
Personligen föredrar jag flac. Men det beror mest på att det finns som open source och kommer antagligen finnas kvar länge. Dessutom stöder det spelarprogrammet jag använder (http://www.musicpd.org/) flac. MonkeyAudio är mer okänt för mig. Komprimeringen är bitexakt så enda tekniska skillnaden borde vara komprimeringgraden, vilket inte verkar vara så stor skillnad på. MonkeyAudio verkar vara stort på p2p tjänster medan flac används mycket inom open source världen.
Vill du bli riktigt seriös med en PC-spelare, då skulle jag nog också titta närmare på mini-itx kort. Se t. ex. http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=2#p1601 tillsammans med flashram hårddisk för operativsystemet. Inga fläktar eller mekaniska hårddiskar. Sedan kan man hämta musikdata via en nätverkskabel ifrån en riktig hårddisk i källaren där den inte stör. En designidé ibland många.
--- Mikael R
|
|
|
|
Topic |
|