Author |
Topic |
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 20:33:42
|
Har lyssnat igenom några skivor idag på min nya cd-spelare och upptäcker till min stora förvåning att en del av skivorna är HDCD-kodade. Vissa innehåller enbart nåt eller några spår medans en del andra skivor helt är HDCD-kodade.
Senast nu lirade jag på Bo Kaspers senaste "Vilka tror vi att vi är" och upptäcker att hela skivan är HDCD-kodad. Men inte hittar jag någon märkning på fodralet eller liknande.
Så varför gör man på detta viset? HDCD borde väl vara någonting att skylta med istället för att gömma undan.
Någon som har någon tanke om detta? |
---> Mitt system <--- |
Edited by - Ipsen on 2004/08/15 20:34:09 |
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 23:58:31
|
Många skivor som mastras på Cutting room läggs i 20bit HDCD, varför vet jag inte, det låter väl bättre och är ju en kul överraskning eller? Att det inte skyltas på skivorna är kanske medvetet för att inte skrämma bort potentiella köpare som inte har en aning om vad HDCD är och huruvida detta format går att spela upp på hemmastereon..... |
"Skit in - Skit ut" |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 16:37:34
|
Jag misstänker att visa kopierings-skydd får HDCD-lampan att lysa. Sedan så lyser inte lampan överhuvudtaget om inte cd-volymen är inställd på max. Har en Vincent CD S3 och har väl inte kunnat lyssna mig till om HDCD är en förbättring och vad det är som förbättras. Krävs nog isåfall att man jmfr två identiska skivor, en med och en utan HDCD-kodning.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 01:22:41
|
quote: Många skivor som mastras på Cutting room läggs i 20bit HDCD, varför vet jag inte, det låter väl bättre och är ju en kul överraskning eller?
I cutting rooms fall skulle jag tro att det bara handlar om en sak, det är ett bra marknadsföringsagrument! För de är nämligen duktiga på att sabba ljudet på de skivor som de mastrar
I min värld borde inga skivor alls för utsättas för (pre) mastring av ljudet överhuvudtaget, är det fel på mixen kan det bara åtgärdas genom att gå tillbaka till mixen och mixa om det som man inte är nöjd med. Att som cutting room och liknande mastringsstudios runt om i vår värld, försöka "förbättra" mixen genom att köra musiken genom diversera elektroniska apparater är så fel det bara kan bli, och det värsta är att de verkar inte själva fatta hur fel de har. Eller så vill de inte erkänna eller förstå att de egentligen inte har något vettigt att tillföra en musikproduktion.
|
Edited by - hifirocker on 2004/08/17 01:23:24 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 10:19:01
|
Kanske man vill undvika att betala licens-avgift åt Microsoft för HDCD-loggan.
Martin |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 19:07:35
|
>>Hifirocker>> Jag har själv varit på cutting room och fått se och höra vad de gör med de färdiga mixarna de får från bolag/demostudios. Du har helt rätt i vad du säger, om att en riktigt bra original mixning är att föredra, men tyvärr så kommer den stora massan inte att höra musiken i en "riktig" anläggning, utan i bilen eller på jobbet ur skval högtalare eller liknande. För att något av ljudbilden över huvudtaget ska kunna förmedlas i en sån anläggning så behövs tyvärr denna mastering. Skära lite i toppen, trycka ihop bilden lite och puffa på lite i basområdet... Däremot HDCD är kanske ett försök till att rädda ljudet lite??
Och jag är ganska säker på inte att man inte betalar licens-avgift på skivorna utan på hårdvaran. Alltså att få använda loggan och tekniken där. Samma sak gäller väl DTS och Dolby? |
"Skit in - Skit ut" |
Edited by - Machine on 2004/08/17 19:08:38 |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 23:12:30
|
Quote hal
"Jag misstänker att visa kopierings-skydd får HDCD-lampan att lysa"
Jag är också övertygad om detta fenomen, då skivor som rimligtvis inte borde vara HDCD men har "copy-skydd" så lyser HDCD lampan oftast. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 16:57:18
|
Machine:
jag har också varit på cutting room och tagit del av vad de kan åstadkomma med en musikproduktion, men om sanningen ska fram föredrar jag nästan alltid de omastrade mixningarna.
Att anpassa ljudet för att det skall låta bra i bil eller i en skränig liten transistorradio tycker jag är ett hån mot musikerna och alla oss musikälskare och ljudentusiaster. Det är VI som lyssnar på musiken och njuter av den, inte DE som har den som bakgrundsljud i bilen, affären eller på jobbet.
På ovan nämnda platser duger den sjukligt komprimerade reklamradion fint för de som inte bryr som vare sig bra musik eller ljudkvalitet. |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 18:26:25
|
Bara för att klargöra. Jag håller helt och hållet med dig Hifirocker! Men jag pekade bara på en anledning..... Fick för övrigt i samband med mitt besök där chansen att lyssna på en direkgravyr av en studiomixad inspelning, sedan samma inspelning digitalt och mastrat. (Dock inte på Cutting room). Kommentarer borde väl vara onödiga? Sjuk skillnad. Nä, fram för mer musiker "mastering/mixning"! |
"Skit in - Skit ut" |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 21:32:58
|
Jag tror som hal och Snare2: Det är kopieringsskyddet som spökar. Det har hänt mig på bl a Lars Winnerbäcks, Söndermarken och den är mig veterligen inte HDCD. |
eof Min anläggning |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 22:51:42
|
Det blir kanske lite OT detta men... hur vet man om skivan är bra mixad, dvs icke komprimerad? Är tex omnämnda skiva, Vilka tror vi att vi är, bra eller dålig i den aspekten?
Det vore spännande med en informationssajt som redovisar inspelningskvalitet på lite populära skivor.. det vore ju hemskt om CD-skivornas kvalitet ska behöva sänkas för att OnOff ska kunna sälja billiga microanläggningar, låter som lite fel väg att gå lixom.
OnTopic igen: Exakt vad medför HDCD? Är det någon märkbar förbättring för vanliga dödliga öron? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 23:33:04
|
quote: Det vore spännande med en informationssajt som redovisar inspelningskvalitet på lite populära skivor.. det vore ju hemskt om CD-skivornas kvalitet ska behöva sänkas för att OnOff ska kunna sälja billiga microanläggningar, låter som lite fel väg att gå lixom.
Jag kan bara säga: välkommen till nutiden! Om du inte läst det förut på detta forum så kommer du få läsa det om och om igen ändå framöver - en mycket stor del av den musik som görs idag 'anpassas' för billiga ministereosystem, dvs komprimering på och loudness tryckt upp i taket. Mer om detta kan du läsa på bl.a. denna eminenta sida: http://www.loudnessrace.net/
Vidare angående HDCD då, så tillför HDCD 4 bits på CDn jämfört med vanliga CDs, dvs 20 bit istf 16. Jag har inte gjort någon djupdykning i vad detta innebär för återgivningen rent tekniskt, men tycker mig höra en angenäm skillnad. (mer info: http://www.hdcd.com/about/index.html) En anledning till den upplevda skillnaden (förutom att det trots allt är HDCD då) tror jag är att artister/producenter som ser till att HDCD-koda en skiva även är måna om ljudkvalitén i övrigt. Bra inspelningar helt enkelt. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 09:25:00
|
Jag har Burmester II inspelad från WAV och där lyser min HDCD lampa på låt 8. (Kan vara Burmester III, är inte säker) |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Balder
Member
171 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 11:51:50
|
Jag hör en tydlig skillnad på HDCD kodade skivor, ljudet blir öppnare och renare. |
"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."
|
|
|
|
Topic |
|