HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spänning och Kondingar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:35:47  Show Profile Send gongken a Private Message
...mina moduler alltså, inte kondingarna :)

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:42:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Självklart skall det inte brinna mer än intresset. JAG tror i allafall att du är säker med 52-53 VAC trafo i synnerhet om den är på 1000 VA (lägre lastreglering).
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/17 :  18:00:45  Show Profile Send gongken a Private Message
OK!

Då har jag en ödmjuk fråga till... Gör det nåt om jag använder 2st 500Va 2*50 V istället för 1 1000Va? Jag funderar nämligen på att någon gån i framtiden dela på modulerna i ett annat projekt. Vad bör jag tänka på?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/08/17 :  18:29:12  Show Profile Send Basil a Private Message
Hej
hvis du eksempelvis vil bruge 2st 500Va 2x50V trafoer, vil du så bruge en trafo til hver modul eller vil du paralelle forbinde de 2x2 sekundære ledninger fra hver trafo med hinanden?

Basil
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  20:24:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är valfritt men jag hade nog byggt dual-mono i det läget.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:34:28  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag hade tänkt mig följande...

2 500Va 2*50V med var sina likriktarbryggor och kondingar till effekt delen i varje modul. Modulerna vill sedan ha lite +/-12V också som jag tar från en separat 36VA trafo som modulerna får dela på. Verkar detta OK?

Jag undrar om man kan halvera antalet kondingar om man separerar modulerna.Dvs om man tänkt använda ett visst antal uF till båda modulerna om man bara kan splitta kondingarna på hälften och modulerna får hälften var...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:12:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bara det totala är samm så blir dte utmärkt. Minst 10000 uF per matning och du är hemma. Jordning får du räkna med kan bli lite pyssel.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  00:11:04  Show Profile Send gongken a Private Message
UrSv: Ursäkta mig men jag förstår inte vad som blir pyssel med jordningen? (Jag är som sagt rätt kass på de här!) Blir det inte exakt samma typ av koppling fast dubbelt upp?


En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/18 :  09:34:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Noggrannhet och tänka innan menar jag. Naturligtvis är det *ingen* skillnad men att få till jorden med trippla nätdelar och annat kräver lite planering och insikt.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:15:45  Show Profile Send gongken a Private Message
OK UrSV... Du menar att man skall noga tänka igenom layouten för att slippa brum, jordslingor och annat stör?..

Hur hade du gjort? Med skärmning, placering osv? Vilka är fallgroparna?

Tack för all hjälp..

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:26:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis.

Transformatorer i ena änden. Jag kommer förmodligen ha en skiljevägg som skärmar något för att undvika störningar från trafo efersom jag har ganska liten låda. Inga fågelbon utan buntade korta kablar åtskilda efter funktion. Fallgroparna här är nog att du får flera effektjordar som du kopplar ihop med flera signaljordar i samma låda. Vet ärligt talat inte om helt gemensam stjärnjord är fördelaktigt i denna koppling med ICE-moduler. Skall försöka få till det för egen del med mina UcD180 och se vad det ger.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:44:16  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag förstår...

Om man inte jordar allt i samma punkt, som jag hade tänkt göra kopplat till en alufolie som jag limmat i hela lådan, hur jordar man då? Delar man på strömförsörjningens och signalsdelens jord? Hur, tips?

Hade tänkt sära på trafos och moduler med tillbehör, samt signal och strömförsörjningskablage, så mycket som möjligt...

Låter intressant med hypexarna... Vart köper man dem i sverige, om man nu kan köpa dem som privatperson...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:52:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tror inte på att koppla i flera punkter till aluminiumfolie. Pröva...

Hypex: http://www.hypex.nl/ än så länge via mail senare via hemsidan direkt.

Edited by - UrSv on 2004/08/18 11:24:05
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:17:48  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag börjar med att jorda allt i en punkt i skärmen, sen får vi se hur det blir...

Tack förr alla svar!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/08/18 :  19:12:50  Show Profile Send Basil a Private Message
Hei
Ikke for at overtage din tråd gongken, men det har lidt relevans til denne.

Hvis nu jeg vil bygge en monoblok med et Icepower 500A modul, hvor jeg kun vil benytte èn 22000uF/100V elektrolyt med en 55V/1000VA trafo med 2x2 sekundære, hvordan opbygges så den mest optimale PSU.
Jeg ved da godt, at jeg kan nøjes med at bruge "halvdelen af trafoen, altså bare forbinde den ene sekundære udgang(2ledninger) til en ensretterbro, men så udnytter jeg jo ikke trafoen fuldt ud.

Jeg har også set billeder af Peter`s Rimfrost artikel og her ser det ud som om at han bruger 2 ensretterbroer til hver sin trafo som herefter forbindes til netop kun èn elektrolyt, dog efterfulgt af flere, altså forbundet efter hinanden/parallel.

Er det mest ideelt at bruge 2 ensrettere pr. trafo og hvordan forbindes trafoen til ensretterne og ensretterne til elektrolytterne i dette tilfælde? For jeg har jo kun brug for 1x+ og 1x-(0) fra de 2 ensrettere.
Håber at I forstår hvad jeg mener.

Med venlig hilsen Basil.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  20:17:19  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej basil!

Menar du att du har en 4*55V 1000VA trafo eller?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:33:32  Show Profile Send Basil a Private Message
Hej gongken.
Det er en 55V/1000VA på hver monoblok med 2 sekundære viklinger som jo hver består af 2 ledninger, altså der er 4 ledninger på sekundærsiden ialt og det er der vel på de fleste almindelige ringkernetrafoer?
Mvh Basil
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000