HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "skrapande" i gammal stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohanO
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:33:14  Show Profile Send JohanO a Private Message
Har kommit över en gammal integrerad förstärkare, Pioneer A-550R, Som stått oanvänd en längre tid men fungerar fint förutom ett irriterande fenomen. I så väl höger som vänster kanal, oberoende på vald ingång (RCA) och oberoende på om man använder högtalarutgångarna eller hörlursutgången så uppstår tillsynes slumpmässiga bortfall/"skrapningar" av ljudet. Detta tycks inte ha med volymregleringen att göra utan kan uppstå, kanske framförallt då musiken går från ett tyst till ett mer dynamsikt parti, som om "effekten inte hinner med" !?

Skulle en rejäl damm-bortblåsning (långt ifrån rent och snyggt inuti) eller någon annan form av rengöring kunne vara nog för att komma till rätta med detta, eller är det någon som har någon mer djupgående teori på orsaken till ovanstående?

Är det förresten någon som har några erfarenheter på den här modellen rent ljudmässigt eller kan referera till någon review någonstans (hittar lite info överhuvudtaget om denna modell på nätet!)

mvh Johan

JohanO
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/15 :  14:51:02  Show Profile Send JohanO a Private Message
... Ingen som har några funderingar, trodde att det var en massa duktigt folk här ? ;o)
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/15 :  19:05:32  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nu brukar ju oxidering ha att göra med volymreglaget men det kanske har blivit glapp någonstans pga någon oxidation. Eller händer det alltid på samma ställen? Isåfall är det ju inte glapp iallafall.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

JohanO
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/15 :  20:04:18  Show Profile Send JohanO a Private Message
Det verkar uppstå helt utan "extern påverkan"...Volymreglaget verkar inte ha alls med det att göra då jag både kan höja och sänka utan att det kommer och samtidigt kan det komma tillsynes närsomhelst musiken flödar... Jag märker dock att det tenderar att "spraka" när musiken går från lågmält till högljudt snabbt, i ex. en symfoni där det kan vara sådana där plötsliga utfall... Vissa ingångar verkar förresten stabilare än andra, på en av dem så kunde jag spela långa stunder (förutsatt att jag inte håller på att fibbla med ingångsväljaren) utan att fenomenet uppstod, kan det kanske vara så att det är mer eller mindre dålig kontakt i ingångarna och det kan vara så enkelt att dess behöver fräschas upp? ..Hur gör man det på bästa sätt isåfall?

mvh Johan
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/15 :  22:11:10  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag hade ett liknande problem med min Denonförstärkare. Jag tog med förstärkaren till jobbet och sprutade rent den med tryckluft. Efter
det har den fungerat klockrent. Vad det var som gjorde att det sprakade i högtalarna vet jag inte men det hjälpte iaf mig.

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

JohanO
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/15 :  22:17:18  Show Profile Send JohanO a Private Message
...Tackar för tipset, ska prova detta och hoppas att det ger med sig!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/15 :  23:20:09  Show Profile Send esl a Private Message
Kontaktsprey och frekvent manöverering av tape monitor knappen, ingångsväljaren, stero/monoknappen, loudnessknappen, tonkontroller, volym/balans +de jag glömt.
Hjälper inte det får du leta efter kretskortskontakter mellan kretskorten.
Hjälper inte det får du söka med ett ocilloscop.

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JohanO
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/16 :  10:13:44  Show Profile Send JohanO a Private Message
..Tackar för tipsen, ska pröva det ni föreslår!

...Är det någon som har erfarenhet hur denna eller liknande modeller står sig rent ljudmässigt, vet ingenting om den och har svårt att hitta någon info överhuvudtaget. Byggkvaliten känns väldigt genuin och påkostad, och ljudet är enligt min mening (efter en kort tidsspelande efter några års stillestånd och ett allmänt skitigt tillstånd) helt ok, om än lite vass på de högsta frekvenserna och en smula bullrig bas...
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/08/17 :  12:11:26  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Hej,

Du kanske känner till "Silver Pioneer reference" siten ?http://silverpioneer.netfirms.com/Integrated%20Amps.htm

Hittade inte just din model där, men väl en SA-5500 II

Jag har nyligen samlat ihop en Pioneer vintage anläggning som jag är mycket nöjd med, en härlig retro känsla med aluminium komponenterna

Mvh
Grosvenor
Go to Top of Page

JohanO
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/18 :  18:02:14  Show Profile Send JohanO a Private Message
Tack för tipset, skulle dock gissa att denna stärkaren är från tidigt 90-tal någongång. Den har ett ganska så modern utseende med matt-svart finish..!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000