HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent SV233 vs. SA-31/SP-331
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/08/10 :  15:46:39  Show Profile Send mangs a Private Message
Är det någon som kan råda mig vilket som ger mest för pengarna samt vilket som bör låta bäst.
SV233 är integrerad med fjärr, balanserad ingång och uteffekt på 2*200W. Medan SA-31/SP-331 är separat för/slutsteg på 2*150W utan extra krimskrams.

Kombon är dyrare än den integrerade lösningen men är det stor skillnad kvalitétsmässigt?

mvh Magnus

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/08/10 :  17:53:11  Show Profile Send mangs a Private Message
Verklöigen ingen som har erfarenhet av någon av apparaterna ovan? Eller är jag för otålig nu?
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:54:06  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Har to audiovenner som hhv. har hatt/har Vincent SV233. Denne gir utrolig mye punch/dynamikk til prisen, sikkert mye på grunn av den uvanlig store transformatoren på 1000 VA (hvis jeg husker riktig). Når det gjelder raffinement, oppløsning, holografi osv., så er den ikke så verst; omtrent som man skulle forvente til prisen, i hvert fall ikke noe dårligere.

SA-komboen har jeg ikke hørt, men i og med at den er dyrere enn Vincents integerte burde man kunne forvente en bedre oppløsning, presisjon, perspektiv med mer. Kjenner ikke specs på SA, men den har etter det du opplyser lavere effekt (2x150W) enn Vincent. Dersom strømforsyning og PS capatcitance på SA er mindre enn på Vincent, er det grunn til å tro at Vincent har bedre dynamiske egenskaper enn SA, men dette burde du ta rede på ved å lytte til de to ulike alternativene og sjekke specs på dem begge.

Mvh Morten

HighEnd
Official PBN Audio Demosite
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
kontakt@highend.no
+47 992 54862
www.pbnaudio.com
www.highend.no

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:15:56  Show Profile Send mangs a Private Message
Sv233 har en kondensatorbank på 40.000 mF medan SP331 har 160.000 mF. Högtalarna jag har har relativt låg impedans, kan det vara ett problem i något av fallen?
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:45:31  Show Profile
Jag har haft ett SP-331,och jag kan bara säga att det rockar! Bra kraft o skön klang med ett varmt mellanregister.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:57:55  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Specs på SP331 contra SV233
- SP331: 2 x 150W. 8 Ohm, 160000 mikrofarrad, 1000 VA ringkjerne trafo, 19 kg. På nettstedet www.vincent-tac.de hevdes at denne kan håndtere laster ned til 2 ohm, mens noe tilsvarende ikke er angitt for SV233, hvilket etter all sannsynlighet betyr at sistnevnte ikke greier laster ned mot 2 ohm.
- SV233: 2 x 200W. 8 Ohm, 1000VA ringkjerne trafo, 80000 uF (40000 uF er per kanal, mangs), 17 kg.

Ut fra pris og specs burde definitivt SP331 med samme powersupply som SV233 og dobbelt så stor ladelyttkapasitet ha et klart overtak på SV223, selv om også sistnevnte etter min oppfatning gir mye kraft og brukbar musikalitet for pengene. Høyttalerimpedans kan umulig være noe problem med SP331, med mindre du sitter med at par eldre Apogee Diva eller Infinity Kappa 9.1, mens SV233 vil kunne få pusteproblemer dersom impedansen på dine høyttalere faller ned mot vanskelige 2-3 ohm.

Hvorvidt forskjellen i ytelse på de to løsningene rettferdiggjør prisforskjellen er det bare DU som kan avgjøre etter å ha testet de to løsningene opp mot hverandre...

Mvh Morten

HighEnd
Official PBN Audio Demosite
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
kontakt@highend.no
+47 992 54862
www.pbnaudio.com
www.highend.no

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/08/10 22:59:41
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/08/11 :  09:09:27  Show Profile Send lindome a Private Message
Hej

Jag har haft båda hemma för test.
SV233 har mer kraft men 331:an har så det räcker och spelar otroligt bra för dessa pengar. Bättre än många slutsteg som är dubbelt så dyra.

Köpte till slut ett 331 steg och är väldigt nöjd - än så länge

Ulrik
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/08/11 :  09:42:34  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack så jättemycket för er hjälp. Mina nuvarande högtalare har en impedans som går ner mot 2.5 ohm som lägst. Detta borde ju helt klart tala för SP331 jämfört med SV233 men det är nog som ni säger att man måste lyssna sig för själv innan man kan bestämma sig. Effekt hit och Effekt dit. Visst är det trevligt med mycket effekt men eftersom jag idag bor i lägenhet kan manju ändå inte utnyttja allt (högtalarna har ca 90-91dB i känslighet). Det viktigaste för mig är helt klart att det låter bra.

Det som jag också sett är att SP331 har många nöjda ägare vilket ju alltid är bra. Jag har inte sett lika mycket positiva kommentare om SV233 men jag misstänker att båda förstärkarna är bra köp, Vem vet, jag kanske köper en av varje. Än en gång, tack för er vägledning!

/magnus
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/11 :  09:43:22  Show Profile
quote:
Hej

Jag har haft båda hemma för test.
SV233 har mer kraft men 331:an har så det räcker och spelar otroligt bra för dessa pengar. Bättre än många slutsteg som är dubbelt så dyra.

Köpte till slut ett 331 steg och är väldigt nöjd - än så länge

Ulrik

Har svårt att tänka mig att 233:an skulle ha mer kraft än 331:an men säger du det så...
Jag körde ett SP-331 till mina gamla Infinity Kappa8.2i (lågimpediva) och det piskade dem verkligen. Det enda jag hört som har mer kraft hittills är deras SP-993.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/11 :  09:49:08  Show Profile
quote:
Effekt hit och Effekt dit. Visst är det trevligt med mycket effekt men eftersom jag idag bor i lägenhet kan manju ändå inte utnyttja allt

331:an lämnar uppskattningsvis närmre 1kw i de lägsta impedanserna. Vill du ha mer effekt kan du ju alltid satsa på ett par 991-monoblock. De lämnar ca:1800w i 1ohm tror jag. Detta skulle innebära i teorin att du skulle kunna spela hela 2,4db högre än med 331:an.
Vad jag menar är att effekten skall du nog inte bry dig så mycket om.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:17:55  Show Profile Send mangs a Private Message
Visst, effektsiffrorna bör man kanske ta med en nypa salt men intressant i mitt fall när jag har högtalare med låg impedans är faktiskt att sp331 är specad att ge 2*300 i 4 ohm medan sv233 "bara" ger 2*280 i 4 0hm. Detta trots att den skall klara av att lämna 2*200W i 8 ohm. Detta om något tyder ju på att sp331 är ett bättre val när man har "besvärligare" laster. Dock är det ju som så att lyssningsintrycket säger mer än lite siffror hit och dit. Sedan har jag sett att det finns lite olika varianter av SV233. De med fler linjeingångar (3-5) och de med enkla/dubbla högtalarutgångar. Detta är alltså de synliga skillnaderna, undras ifall de även ljudmässigt/kvalitétsmässigt skiljer sig?

/mangs
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:51:06  Show Profile
quote:
Visst, effektsiffrorna bör man kanske ta med en nypa salt men intressant i mitt fall när jag har högtalare med låg impedans är faktiskt att sp331 är specad att ge 2*300 i 4 ohm medan sv233 "bara" ger 2*280 i 4 0hm. Detta trots att den skall klara av att lämna 2*200W i 8 ohm. Detta om något tyder ju på att sp331 är ett bättre val när man har "besvärligare" laster. Dock är det ju som så att lyssningsintrycket säger mer än lite siffror hit och dit. Sedan har jag sett att det finns lite olika varianter av SV233. De med fler linjeingångar (3-5) och de med enkla/dubbla högtalarutgångar. Detta är alltså de synliga skillnaderna, undras ifall de även ljudmässigt/kvalitétsmässigt skiljer sig?

/mangs

Att 331:an,inte bara på pappret, är starkare är det nog ingen tvekan om. Jag sätter nog även en slant på att den låter bra mycket trevligare än 233:an.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:07:20  Show Profile Send lindome a Private Message
Hoppas ni förstod hur jag menade:
331:an är bättre än 233:an. Har däremot en HK690 som försteg och där finns ju klar möjlighet till uppgradering......

Funderar även på Xindak FS-1 kablar. Är det värt att satsa på mje1?

MVH Ulrik
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:26:05  Show Profile
quote:
Funderar även på Xindak FS-1 kablar. Är det värt att satsa på mje1?

MVH Ulrik

Jag väntar för tillfället på en cd-spelare från Kina. Den skall komma inom en vecka. Jag återkommer med omdöme på FS-1:an då.

MVH Mange

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:28:22  Show Profile
Taget direkt från "Manualen" till 331 (Manualen är typ en papperslapp med specar )
2x150 (8 ohm)
2x300 (4 ohm)
2x600 (2 ohm)
2x1000 (max)

Har alltså ett själv, och jag är väldigt nöjd.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:11:08  Show Profile Send Smackman a Private Message
Mje1 ! jag ser att vi har/haft liknande prylar ...jag har Sp-331 till mina Canton rc-l och har haft ett par Infinity kappa 8.2i :=)
Så hur upplever du skillnaden mellan sp-993 och 331?
Mvh


Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/11 :  19:41:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
991 mono blocken är ej att rekomendera till Ljusa högtalare som Canton RC-L, jag fick byta högtalare för att stå ut!

Vart har nu hittat uppgifterna om 331:an maxar på 1000w på max, någon tidning jag missat?
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/11 :  20:18:45  Show Profile
quote:
991 mono blocken är ej att rekomendera till Ljusa högtalare som Canton RC-L, jag fick byta högtalare för att stå ut!

Vart har nu hittat uppgifterna om 331:an maxar på 1000w på max, någon tidning jag missat?

Lustigt...Jag har ett SP-993 till mina och det har ganska varm klang,men 991 kanske är lite kyligare,har aldrig hört något. Iofs tycker jag inte RC-l är speciellt ljusa då de väl är inspelade,Kappa600 däremot är ljusa högtalare brrrr....Fast allt är ju relativt.

Effektuppgifterna står i 331:ans bruks. Jag tvivlar inte på att de stämmer...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/11 :  20:45:18  Show Profile Send Smackman a Private Message
Håller med dig mje1,jag tycker att rc-l är rätt neutrala i klangen ..
har aldrig tyckt att dom är för ljusa ialf.
så Mje hur tycker du skillnaden är på sp-993 vs sp-331 ??


Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/11 :  21:44:28  Show Profile
993:an "svänger" inte på samma sätt som 331:an. 993 är dock bättre på det mesta:rumsinfo,3d,KRAFT,den har dock ett ganska snällt ljud för att vara en transistorkonstruktion,en aaaning åt det varma dvs. den är inte extremt kräsen på musikslag,typ du behöver inte sortera bort alla skivor utom tre stycken för att kunna lyssna. 331:an är "snällare" dock. Jag är helt nöjd med 993:an. Anledningen till att jag bytte upp mig från 331:an var mest att jag var intresserad av klass-A drift. Jag ångrar det inte...

Jag gillar högtalarterminalernas storlek ala femkrona...

Edit:Stavning

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/11 21:46:21
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/08/12 :  07:40:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har åxå en 331:a, är väldigt nöjd med den och kraft finns det gott om .

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/12 :  10:25:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hmm undrar hur stor skillnaden är mellan 991 och 993? Jag körde med ett NAD S200 innan till mina RC-L. När jag fick hem mina 991 så blev det rejält mycket skrikigare. Kraften var total, men det blev lidande i de övre registerna. Sänkte de övre registerna till minus på RC-L boxen och det var fortfarnade påfrestande. 3D var total med dem. Sen lyssnade jag på ett par Dali Grand som har ett väldigt mjukt ljud och med kombinationen 991 med Dali Grand är helt otroligt bra, perfekta övre register, sådär lagom detaljerat.. Kan vara mina resterade komponenter, men det var inte så skrikigt med NAD S200, som enligt rykte skall vara ljus i karaktären. Eller neutral...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:25:38  Show Profile
Jag kör mina rc-l utan boxen. Förstår ärligt talat inte vad den är bra till...Tycker det låter rent dj***igt med den. Numera använder jag den att avleda värme när jag löder rca-kontakter,det duger den bra till.
Jag är lite avundsjuk på dina Dali Grand...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2004/08/13 :  19:20:55  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Visst, effektsiffrorna bör man kanske ta med en nypa salt men intressant i mitt fall när jag har högtalare med låg impedans är faktiskt att sp331 är specad att ge 2*300 i 4 ohm medan sv233 "bara" ger 2*280 i 4 0hm. Detta trots att den skall klara av att lämna 2*200W i 8 ohm. Detta om något tyder ju på att sp331 är ett bättre val när man har "besvärligare" laster. Dock är det ju som så att lyssningsintrycket säger mer än lite siffror hit och dit. Sedan har jag sett att det finns lite olika varianter av SV233. De med fler linjeingångar (3-5) och de med enkla/dubbla högtalarutgångar. Detta är alltså de synliga skillnaderna, undras ifall de även ljudmässigt/kvalitétsmässigt skiljer sig?


Jag har en SV233 som jag driver ett par Audiovector M3 signature med. Mycket bra ljud i Vincenten. Mina högtalare har ungefär samma känslighet som dina och jag kan spela otroligt högt med Vincenten. Jag vet inte hur högt, för jag har aldrig kunnat maxa den... Nu vet jag inte vilken den lägsta impedansen mina högtalare har, men en poäng i sammanhanget är att du troligen inte når gränsen med någon av förstärkarna.

De senaste 2 åren har SV233 levererats med 5 RCA och 1 balanserad ingång samt dubbla högtalarterminaler. Tidigare hade den som du säger bara 3 RCA och bara ett par högtalarterminaler.

Det gamla vanliga rådet käller som vanligt: låna hem och lyssna!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/08/18 :  13:30:32  Show Profile Send mangs a Private Message
Efter en del lyssnande så kom jag fram till att det blev en SV233. Inte enbart pga ljudet då det var ganska likartat. Bekvämligheten med att bara ha en apparat, fjärr, design, bättre pris mm avhjorde till SV-233s fördel. Sedan var ju SP-331an kraftfullare men det känns inte som att jag behöver det med de högtalare jag använder idag.
Tack för all hjälp!

Nu börjar letandet efter en Vincent S3, säg till om ni vet var man kan få tag i en till ett bra pris ;)
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/18 :  13:42:30  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Høres ut som et fornuftig kompromiss. Du får sikkert mange fine stunder med SV233!

Mvh Morten

HighEnd
Official PBN Audio Demosite
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
kontakt@highend.no
+47 992 54862
www.pbnaudio.com
www.highend.no

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000