Author |
Topic |
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 23:25:25
|
Detta är början på en lite annorlunda tråd. Nämligen en tråd med en fullständig byggbeskrivning i ett inlägg. Det ni!
Jag har länge varit sugen på att bygga en högtalare anpassad för mindre bostadsförhållanden. En stativhögtalare på ren svenska alltså. Självfallet är HFLS-1 intressant när det gäller stativare, men eftersom denna skulle trivas måttligt bra med mina rörhäckar (Edison Triod och Audion Sterling) så fick det bli en annan lösning.
För att trötta ut er med ännu mera försnack, så hör till saken att jag sedan länge känner Tommy Johansson - mannen bakom Mumma Audio. Det var därför naturligt att konsultera Tommy inför byggandet av dessa högtalare.
Till att börja med diskuterades val av element. Diskantvalet var tämligen enkelt - valet föll på Monacor DT-252. Denna diskant har Tommy med framgång använt i egna konstruktioner, och enligt honom spelar den ifrån hela Scan Speaks 9000-serie. Inte illa för ett element som går löst på 30 EUR. När det gäller valet av bas/mellanregister så var beslutet lite svårare. Några olika Seas-varianter diskuterades men dessa förkastades av olika anledningar. Valet föll istället på ytterligare ett element från Monacor - SPH-176, som är en 6,5-tummare med coatat pappersmembran.
Så långt allt väl. Element beställdes från Deutschland och filter från Tommy. Filtret är av andra ordningen med bl.a. kopparfoliespolar till basen. Eftersom Tommy får anses ha "copyrighten" på filtret kommer något schema inte presenteras i denna tråd. Klart för byggstart med andra ord!
Ovan en första byggbild. Här är det 23 mm björkplywood som gäller. 45-graders fas på frontbaffeln för ökad spridning. Vi tuffar på med lite fler bilder...
En titt inuti. Lådan mäter nästam 400 mm i djupledd, varför rejäla internstagningar behövs. Här kan man även skymta hur lådan är sammanfogad - med not och spont vill säga.
Här var det limning. Ett jäkla schå att placera knektarna rätt innan limmet börjar verka...
Limning och slipning klar. 80 och 120-papper innan ytbehandling (150 och putsduk efter), som denna gång blir betsning.
Betsat efter konstens alla regler. Jag använde mig av körsbärsbets, men blev dessvärre inte 100 procent nöjd med nyansen. Engelholm har en väldigt fin nyans på sina "Duo", men mina burkar blev klart mörkare. Inte så mycket att göra åt den saken. Nu dags för lackning.
Ovan ena högtalaren med ett lager klarlack. Det tar sig som mordbrännaren sa. Ett lager till, sen så...
...blev det så här. Inte så illa pinkat trots allt. (Jag hoppar över några steg som kockarna på tv).
I skrivande stund står M.P.E.E. Cassidy på inspelning. De har stått några timmar så lyssningsintryck får jag nog be att återkomma med. Men det låter lovande, så mycket kan jag säga. Speciellt i de övre registrena...
Ytterligare några bilder:
I mysljus med mina gamla trotjänare. Kanske skulle jag kalla de senare M.P.E.E. Knopfler, för de har spelat mycket Knopfler i sina dagar. Både M och D.
Close up på den duktigt prisvärda Monacor DT-252.
M.P.E.E. Cassidy kort och gott.
Några avslutande kommentarer. Högtalarbygge tar ALLTID mycket mer tid än man någonsin kan föreställa sig. Den här konstruktionen förefaller ju ytterst simpel, utan sneda vinklar eller andra byggbekymmer. Men tid tar det likväl. Åtminstone f |
Erik Andersson for president! |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 23:28:44
|
Underbart! Vad annars göra en lördagkväll om inte förse hififorum.nu med ett bild/diy reportage!!!
Jag har en kommentar: försänk diskanten
Annars - skitläckert!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 23:42:04
|
Haha, tagen på bar gärning!
Försänkningens vara eller icke vara har noga övervägts. Enligt Tommy är det ingen dödssynd att inte fösänka elementen. Värre är det att missa 45-graders fasen. Monacordiskanterna vore nog ett rent hvete att försänka med vår maskinpark (p.g.a. geometrin). Dessutom är plattan bara 2 mm tjock, så det får gå för den här gången. |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 23:45:09
|
Intressant! Har hört mycket gott om Monacor-element men aldrig lyssnat på någon bestyckning.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 23:52:05
|
23mm Björkplywood ? LYX!
Jag hittade bara 8mm till mitt senaste bygge, vilket resulterade i MYCKET sågning och limmande.
Snyggt bygge! OM du vill ha körsbären mörkare - Betsa en gång till... Dock tyckte jag det blev mycket bättre med lite lack på. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 00:10:42
|
Björkplaywood är snyggt. Tycker inte du skall vara missnöjd med valey av betsning. Kul att du valde att skicka alla bilderna samtidigt, orkar inte sitta och tjata om fler bilder.
MvH Johan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 00:28:49
|
Det var ett trevligt bygge. Var köpte du monacorelementen? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 01:36:57
|
Kommer man i säng med nybyggda högtalare? Knappast...
Jag handlade hos http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm. Båda elementparen samt basreflexrör fick jag hem för strax under 1700:-. En spottstyver alltså. Monacors element bör man definitivt ta en titt på om man går i byggtankar - finns en hel del att hitta i deras sortiment.
Högtalarna spelar verkligen transparent och detaljerat. Ska bara få ordning på de där rackans inslagsmuttrarna, sen så...
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 03:35:21
|
fint bygge :) vart rätt snyggt med björkplyfan! |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 12:00:15
|
Hej Mr Ekan! Har upplevt samma bekymmer med islagmuttrar som du. Nu för tiden använder jag riktiga muttrar som jag försänker med stämjärn eller borr. Sedan tvättas muttern o skruven oljas. För att sedan limmas fast med epoxylim. Skruva dit skruven med en bricka. Då rätar muttern upp sig. Då skruven var in oljad går det fint att lossa sedan. Har aldrig fått en sådan mutter att lossna. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 12:13:23
|
Proffsigt bygge Erkan! Vad har bygget kostat totalt?? |
...music is the best... |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 14:03:14
|
Bardis, tack för tipset. Kör du med Transultex BX 22 då?
Bygget blev inte mycket dyrare än 3000:-. Plywooden tog jag från en lokal träfabrikör som han normalt använder för att tillverka fixturer till sina CNC-fräsar. En polares familj har några får, så där var dämpmaterialet kirrat .
Kan även passa på att höja ett varningens finger för Hifi Kits polskruv som jag använder. Skruven har ett hål i framkant med mycket tunt gods runtom. Mycket riktigt gick en av skruvarna av just där. På en annan skruv var gängan mjuk som smör...
//Ekan
|
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 15:49:52
|
Jo He he Transultex skärolja funkar nog bra det med. Bara att strunta i att tvätta händerna efter jobbet så är det fixat med inoljningen Men chassie-fett stannar kvar på de ställen man vill ha det mycket bättre |
Modda allt som går att modda! |
|
|
balrog
Member
391 Posts |
|
|
Topic |
|