HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 M.P.E.E. Cassidy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:25:25  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Detta är början på en lite annorlunda tråd. Nämligen en tråd med en fullständig byggbeskrivning i ett inlägg. Det ni!

Jag har länge varit sugen på att bygga en högtalare anpassad för mindre bostadsförhållanden. En stativhögtalare på ren svenska alltså. Självfallet är HFLS-1 intressant när det gäller stativare, men eftersom denna skulle trivas måttligt bra med mina rörhäckar (Edison Triod och Audion Sterling) så fick det bli en annan lösning.

För att trötta ut er med ännu mera försnack, så hör till saken att jag sedan länge känner Tommy Johansson - mannen bakom Mumma Audio. Det var därför naturligt att konsultera Tommy inför byggandet av dessa högtalare.

Till att börja med diskuterades val av element. Diskantvalet var tämligen enkelt - valet föll på Monacor DT-252. Denna diskant har Tommy med framgång använt i egna konstruktioner, och enligt honom spelar den ifrån hela Scan Speaks 9000-serie. Inte illa för ett element som går löst på 30 EUR. När det gäller valet av bas/mellanregister så var beslutet lite svårare. Några olika Seas-varianter diskuterades men dessa förkastades av olika anledningar. Valet föll istället på ytterligare ett element från Monacor - SPH-176, som är en 6,5-tummare med coatat pappersmembran.

Så långt allt väl. Element beställdes från Deutschland och filter från Tommy. Filtret är av andra ordningen med bl.a. kopparfoliespolar till basen. Eftersom Tommy får anses ha "copyrighten" på filtret kommer något schema inte presenteras i denna tråd. Klart för byggstart med andra ord!

Ovan en första byggbild. Här är det 23 mm björkplywood som gäller. 45-graders fas på frontbaffeln för ökad spridning. Vi tuffar på med lite fler bilder...

En titt inuti. Lådan mäter nästam 400 mm i djupledd, varför rejäla internstagningar behövs. Här kan man även skymta hur lådan är sammanfogad - med not och spont vill säga.

Här var det limning. Ett jäkla schå att placera knektarna rätt innan limmet börjar verka...

Limning och slipning klar. 80 och 120-papper innan ytbehandling (150 och putsduk efter), som denna gång blir betsning.

Betsat efter konstens alla regler. Jag använde mig av körsbärsbets, men blev dessvärre inte 100 procent nöjd med nyansen. Engelholm har en väldigt fin nyans på sina "Duo", men mina burkar blev klart mörkare. Inte så mycket att göra åt den saken. Nu dags för lackning.

Ovan ena högtalaren med ett lager klarlack. Det tar sig som mordbrännaren sa. Ett lager till, sen så...

...blev det så här. Inte så illa pinkat trots allt. (Jag hoppar över några steg som kockarna på tv).

I skrivande stund står M.P.E.E. Cassidy på inspelning. De har stått några timmar så lyssningsintryck får jag nog be att återkomma med. Men det låter lovande, så mycket kan jag säga. Speciellt i de övre registrena...

Ytterligare några bilder:

I mysljus med mina gamla trotjänare. Kanske skulle jag kalla de senare M.P.E.E. Knopfler, för de har spelat mycket Knopfler i sina dagar. Både M och D.

Close up på den duktigt prisvärda Monacor DT-252.

M.P.E.E. Cassidy kort och gott.

Några avslutande kommentarer. Högtalarbygge tar ALLTID mycket mer tid än man någonsin kan föreställa sig. Den här konstruktionen förefaller ju ytterst simpel, utan sneda vinklar eller andra byggbekymmer. Men tid tar det likväl. Åtminstone f

Erik Andersson for president!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:28:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Underbart! Vad annars göra en lördagkväll om inte förse hififorum.nu med ett bild/diy reportage!!!

Jag har en kommentar:
försänk diskanten

Annars - skitläckert!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:42:04  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Haha, tagen på bar gärning!

Försänkningens vara eller icke vara har noga övervägts. Enligt Tommy är det ingen dödssynd att inte fösänka elementen. Värre är det att missa 45-graders fasen. Monacordiskanterna vore nog ett rent hvete att försänka med vår maskinpark (p.g.a. geometrin). Dessutom är plattan bara 2 mm tjock, så det får gå för den här gången.

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:45:09  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Intressant! Har hört mycket gott om Monacor-element men aldrig lyssnat på någon bestyckning.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:52:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
23mm Björkplywood ? LYX!

Jag hittade bara 8mm till mitt senaste bygge, vilket resulterade i MYCKET sågning och limmande.

Snyggt bygge! OM du vill ha körsbären mörkare - Betsa en gång till... Dock tyckte jag det blev mycket bättre med lite lack på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/15 :  00:10:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Björkplaywood är snyggt. Tycker inte du skall vara missnöjd med valey av betsning. Kul att du valde att skicka alla bilderna samtidigt, orkar inte sitta och tjata om fler bilder.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/15 :  00:28:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ett trevligt bygge. Var köpte du monacorelementen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/15 :  01:36:57  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kommer man i säng med nybyggda högtalare? Knappast...

Jag handlade hos http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm. Båda elementparen samt basreflexrör fick jag hem för strax under 1700:-. En spottstyver alltså. Monacors element bör man definitivt ta en titt på om man går i byggtankar - finns en hel del att hitta i deras sortiment.

Högtalarna spelar verkligen transparent och detaljerat. Ska bara få ordning på de där rackans inslagsmuttrarna, sen så...

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/15 :  03:35:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
fint bygge :) vart rätt snyggt med björkplyfan!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:00:15  Show Profile Send Bardis a Private Message
Hej Mr Ekan! Har upplevt samma bekymmer med islagmuttrar som du.
Nu för tiden använder jag riktiga muttrar som jag försänker med stämjärn eller borr. Sedan tvättas muttern o skruven oljas. För att sedan limmas fast med epoxylim. Skruva dit skruven med en bricka. Då rätar muttern upp sig. Då skruven var in oljad går det fint att lossa sedan.
Har aldrig fått en sådan mutter att lossna.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:13:23  Show Profile Send Resonans a Private Message
Proffsigt bygge Erkan! Vad har bygget kostat totalt??

...music is the best...
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/15 :  14:03:14  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Bardis, tack för tipset. Kör du med Transultex BX 22 då?

Bygget blev inte mycket dyrare än 3000:-. Plywooden tog jag från en lokal träfabrikör som han normalt använder för att tillverka fixturer till sina CNC-fräsar. En polares familj har några får, så där var dämpmaterialet kirrat .

Kan även passa på att höja ett varningens finger för Hifi Kits polskruv som jag använder. Skruven har ett hål i framkant med mycket tunt gods runtom. Mycket riktigt gick en av skruvarna av just där. På en annan skruv var gängan mjuk som smör...

//Ekan

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2004/08/15 :  15:49:52  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jo He he Transultex skärolja funkar nog bra det med. Bara att strunta i att tvätta händerna efter jobbet så är det fixat med inoljningen
Men chassie-fett stannar kvar på de ställen man vill ha det mycket bättre

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/15 :  17:31:22  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Varifrån beställer du monacor elementen?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000