HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om Behringer 2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:45:03  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej

Vad är skillnaden mellan Ultra curve pro och ultradrive pro? Jag skall dela ett par 3 vägs dipoler, vilken av dessa skulle ni rekomendera? och varför?
Är ni som har en av dessa maskiner nöjda?

På förhand tack
Johan

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:52:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det ena är en equalizer/RTA (UltraCurve DEQ-2496) och det andra ett delningsfilter (UltraDrive DCX-2496) så om du skall använda det som delningsfilter har du nog inget val utan det blir UltraDrive DCX-2496 som gäller. Skall du dock köra med passivt eller annat filter och behöver dipoljustering blir ju Eqn/RTAn mer lämplig och det är UltraCurve DEQ-2496 som gäller. Borde framgå ganska klart av Behringers beskrivningar av prylarna tycker jag?

Edited by - UrSv on 2004/08/08 23:52:38
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:50:55  Show Profile Send U1 a Private Message
Jo det gör det. Vet inte vad jag satt och tänkte på, kunde bara gått in på deras sida. Jag tittade bara på försäljningsställe och där var informationen lite dålig.

Ny fråga.
Eftersom jag inte är så jätte haj på detta. Digital in sköts med AES/EBU jag har bara Coax och spdif ut på min cd, går det att köpa någon form av kabel som löser detta?

Där är även endast XLR utgångar, jag har bara RCA in, är detta ett problem eller går det också att lösa med någon form av kabel?

Sista frågan.
Om de frågor jag ställt ovan går att lösa kan jag då köra digitalt in i Behringern och sen så att säga använda denna som försteg till mina slutsteg, dvs. finns där någon master volym som höjer resp. sänker alla utgångar på ett lätt sätt?

Väldigt tacksam för hjälpen
/Johan

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:06:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
AES/EBU och S/PDIF är olika standarder men det verkar som DEQ-2496 har S/PDIF också och det verkar som om samma ingång används för båda. Dessutom finns optisk S/PDIF in. Konverterare mellan coax och optisk finns att köpa. DCX-2496 verkar även denna ha AES/EBU och S/PDIF på samma ingång men jag skulle nog ha en konverterare imellan (även om en del har kört S/PDIF direkt och det funkat...). Att köra 75 Ohms system ni på en 110 Ohms ingång verkar vara lite skevt.

Du kan koppla en kabel från XLR ut till RCA in.

Du KAN men bör inte köra Behringern som volymkontroll eftersom ljudkvalititen sjunker kraftigt när du går ned i signalnivå. Åtminstone har jag fattat det så. Läs:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31377&whichpage=1

Edited by - UrSv on 2004/08/09 11:06:59
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:25:30  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Att köra 2496:an som volymkontrol är inte en bra ide eftersom du jobbar helt digitalt. Om jag hade pengar så skulle jag göra på följande sätt: Digitalt från CD/DVD -> DEQ-2496 -> DCX-2496, modda DCX-2496 så att den har digitalut efter filtrering -> 2 dacar (Mina högtalare är 2 vägare) -> försteg.

Mina 2 ören

/Kari
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:14:45  Show Profile Send U1 a Private Message
UrSv: Jag är nog ute på djupt vatten nu men om jag tittar på baksidan så hittar jag bara en XLR ingång som kan användas till AES/EBU. Se länken http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG välj rear view, ingen S/PDIF vad jag kan se.

Jag är nöjd om jag kan få in signalen digitalt och ut analogt till 6 kanals försteg, har för mig att Copland har ett sådant. Men det skulle helt klart vara skönt att slippa köpa ett sådant och endast köra Behringern som försteg, men man kan väl inte få allt.

Krai: Visst låter din lösning kul men jag tror att det både är långt över min kunskap att modifiera Behringern och det skulle även spräcka min budget ganska rejält med 6 kanalers DAC och försteg till detta.

Tack för all er hjälp
/Johan
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:20:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Har hittat S/PDIF nu. Om det går att konvertera COAX till S/PDIF, var köper jag en sådan kabel? Nu skall jag beställa en Behringer Ultradrive.

Tack för ert tålamod
/Johan
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:50:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
www.jam.se , har säkert xlr kablar för AES/EBU (110 Ohm) och xlr adapter till RCA, till bra priser. Annars finns det billiga adaptrar på HiFiKit också, men de är inte av bästa kvalitet.
Elfa har annars mkt bra xlr kontakter/adaptrar för ett förhållandevis ringa merpris.

UltraDrive har inga S/PDIF ingångar, det har däremot UltraCurven DEQ2496.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:17:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
U1:
Coaxen är S/PDIF så vad det handlar om är att koppla en 75 Ohms S/PDIF-kabel till en 110 Ohms AES/EBU-ingång vilket många har rapporterat fungerar. Konvertrar finns det gott om annars löder man egna.

Paradigm:
Det är lite rörigt med infon hos Behringer om man läser kortfattade infon. Läser man spec sheet så tar båda två AES/EBU eller S/PDIF på digitalingången.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:32:34  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hmmmmm, både AES/EBU och S/PDIF på samma ingång.... "Det vete fan hur det går till.... det måste va nåt elektroniskt", som Gösta Ekman sa en gång i världen. Det borde ju rimligtvis skapa svåra impedansproblem om jag har fattat det hela rätt, eller!?

Bevisligen så funkar det även att använda en vanlig xlr kabel med adapter till RCA i ena änden, som kopplats till coaxingången på receivern.
Som sagt, det måste va nåt elektroniskt.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:40:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Suboptimalt är väl den tekniska termen...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:46:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om man vill vara lite diplomatiskt snäll ja.

/Roland
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/11 :  09:41:01  Show Profile Send U1 a Private Message
Är det någon som prövat att koppla XLR-RCA för digitalkopplingen, det finns många på forumet som äger denna produkt så någon borde kunna säga hur det fungerar. Jag måste hålla med övriga att det inte låter optimalt men hur fungerar det i praktiken?
Då min dator pajade igår så kunde jag aldrig beställa Behringern så jag kan fortfarande ångra mig.

MvH
Johan
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/11 :  09:56:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Såvitt jag vet fungerar det och ett flertal inlägg har gjorts både här och på DIYAudio som bekräftar det. Ta inte mitt ord för det dock!

http://groups.yahoo.com/group/DCX2496/

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:28:48  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det tycks vara så att Behringer har noterat vad kunderna ändå gör och anpassat sig till detta, genom att göra det möjligt att blanda olika standarder.
Men av vad jag har förstått, är detta annars ett "BIG NO NO"!!! Och ska under inga omständigheter prövas på andra apparater och/eller andra fabrikat!!!

Det har nåt med att "cold" och "gnd" normalt sett inte får kortslutas i AES/EBU standarden och att det normalt sett innebär impedansanpassningsproblem att blanda "pro" utrustningen på 110 Ohm, med "consumer" grejor som S/PDIF och RCA som är på 75 Ohm.

/Roland
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:29:22  Show Profile Send Samppo a Private Message
Efter att ha följt med denna tråd och redan en längre tid gått i tankar att inhandla en dcx-2496 verkar det nu ganska svårt att ens tänka på att köpa en sån. Speciellt när man inte är speciellt insatt i elektronik och allt med AES/PDIF, XLR osv..
Hade nämligen tänkt göra några bandhögtalare som diskuterats mycket på diyforum.net och skaffa direkt dcx:n att dela med (dipolbas+banddiskant). Går det då inte bara att koppla cd:n till ett normalt 2-kanals försteg, därifrån analogt vidare till dcx:n och ut till två slutsteg och sköta volymkontrollen från försteget? Blir ljudet så mycket sämre?

Samuel
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/14 :  19:27:17  Show Profile Send U1 a Private Message
Samppo: Jag fick min dcx2496 igår, skickades med ups. Jag har inte testat den än men den står och ser söt ut i racket. Slutpris 432:-euro inkl frak.

Vill ta tillfället att tacka alla för hjälpen.

MvH
Johan
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:10:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Samppo:
Det blir helruttet enligt de som testat. Du bör köra CDn till DCXen digitalt och därefter skaffar du en fyrkanals volymkontroll att reglerad utgångarna med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000