Author |
Topic |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 01:21:36
|
Hej
Jag önskar att finna ett kitt som är billigt att bygga och passande för en nybörjare. Det behöver inte vara någon hög uteffekt, ca 30-50w räcker gott.
Har ni några bra tipps på vad mitt första bygge skulle kunna vara? Dokumentationen måste vara ypperlig, annars kommer det att ryka
Mina kunskaper inom elektronik är ytterst blygsamma.
MvH Johan |
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 01:33:09
|
Rör eller transistor, säg transistor för då sitter vi båda i samma båt. |
---> Mitt system <--- |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 10:21:01
|
Hej!
Om ni kan läsa ett enklare schema, följa ledningarna och skilja mellan en anslutning och en korsningspunkt, om ni kan löda och kan se skillnaden mellan en fullgod lödning och en kallödning, om ni vet vad +/- tecknen på en lyt betyder, om ni klarar att ansluta sekundärlindningarna rätt till likriktarbryggan och vet vilken anslutning som är +/- på likriktarbryggan, om ni vet vad det är för skillnad på fas/nolla/jord och är medvetna om hur farligt det kan vara att koppla starkströmmen fel och sist men inte minst, inte är färgblinda, så skulle det inte vara några problem att bygga ett Hypex steg med UcD180 moduler.
MEN, om ni är okunniga om något av ovanstående, tycker jag absolut att ni ska låta bli, såvida ni inte kan få handledning av någon som har grundläggande kunskaper!!!!!
220, är inte att leka med!!!
/Roland |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 11:16:29
|
Jag har för mej att jag sett ett schema (hiraga 8w monstre eller nåt sånt)klass a. drives med 12 volt(batteri?).Kan de va nåt för nybörjare. Jag är oxå färsk(el tele 25 år sen!) men sugen att påta ihop nåt.
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 14:47:23
|
Paradigm: Jag har inte de kunskaper du mena behövs, tyvärr. Stark vilja att lära finns dock men den hjälper föga.
Det jag antar efterfrågas är något i still med HFLS bygget, det skall vara väl dokummenterat med beskrivningar och bilder. Den skall i princip gå att bygga utan fökunskaper. Delarna skall vara standard komponenter som är lätta att köpa.
Jag har tittat på Zappulse 2.2se, vilken uppfyller dessa krav, alla kan bygga denna förstärkare efter anvisningarna. Priset är för högt på denna byggsats så något billigare eftersträvas.
Priset är viktigare än uteffekten, förstärkar principen spelar ingen större roll då jag skall driva lättdrivna högtalare.
MvH Johan |
|
|
Freddie
Member
322 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 15:34:08
|
U1,
Jag skulle varmt rekommendera P3A förstärkaren.. http://sound.westhost.com/project3a.htm
Har bla byggt en sådan själv. Den låter bra, är enkel & billig att bygga. Har inget att klaga på. Jag tycker att det är ett lämpligt första projekt..
Jag rekommenderar dig att köpa färdiga kretskort av Rod Elliot, det underlättar bygget mycket.
/Freddie |
Edited by - Freddie on 2004/08/14 15:36:41 |
|
|
mac
Member
286 Posts |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 19:24:19
|
mac: Hur kunde jag glömma denna godbit, den passar alla krav på ekonomi och effekt. Nu har jag lite läsning, måste vara säker på att jag kan slutföra bygget.
Fortsätt gärna med förslag.
MvH Johan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 08:26:42
|
Är (också) på G med p3a. Har precis beställt kretskort från Rod Elliott, och fått hem nästan alla transistorer som samples från Onsemi.com (som rekomenderas av Rod, som rekomenderas av Onsemi, som...), och skall snart beställa komponenter o dyl från www.reichelt.de. Landar på ca 1500:- totalt... (för 4 kanaler) |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 19:06:16
|
Gör en sökning på gainclone så finner du en hel del matnyttigt om slutsteg baserade på högeffekts-operationsförstärkare. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 19:19:18
|
prova www.passdiy.com.
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 20:40:02
|
Bernt: Var inne på www.transcendentsound.com, måste säga att T8 fångade mitt öga.
CLASS "A" RATED 1998, 1999 STEREOPHILE
"Clarity in perfect unison with musicality, not one at the expense of the other, as is often the case... The midrange was just beautiful, integrating perfectly with the rest of the frequency spectrum, alive with fine detail and transient snap... The bass sounded large and in charge, always with perfect control... They were at all times effortlessly musical."
— Jonathan Scull, Stereophile, Vol. 20 No.11
Synd att den utgått, men en uppdatering kommer. Är det någon som vet vad priset var på detta kitt, det kan ge en hint om vad det nya kittet kommer att kosta.
MvH Johan
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 00:17:38
|
Transcendent T8 har aldrig sålts som kit. Däremot finns schemat i boken Audio Reality. Färdigbyggda har jag för mig att dom låg på 4500 USD per par i USA. Jag har byggt ett sådant slutsteg som numera är sålt, fast jag har en snarlik konstruktion i anläggningen nu. ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17321 ) Med rätt högtalare har jag svårt att tänka mig ett bättre slutsteg, oavsett pris. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/16 00:19:14 |
|
|
JanErik
Member
106 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 22:40:07
|
Skulle också rekommendera Project 3A från ESP, http://sound.westhost.com/project3a.htm Enkel att ställa in. Det var första riktiga förstärkaren jag byggde, om man räknar bort diverse IC-baserade. |
Edited by - JanErik on 2004/08/16 22:41:34 |
|
|
|
Topic |
|