HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY slutstegsförslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/14 :  01:21:36  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej

Jag önskar att finna ett kitt som är billigt att bygga och passande för en nybörjare. Det behöver inte vara någon hög uteffekt, ca 30-50w räcker gott.

Har ni några bra tipps på vad mitt första bygge skulle kunna vara? Dokumentationen måste vara ypperlig, annars kommer det att ryka

Mina kunskaper inom elektronik är ytterst blygsamma.

MvH
Johan

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/14 :  01:33:09  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Rör eller transistor, säg transistor för då sitter vi båda i samma båt.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/14 :  10:21:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej!

Om ni kan läsa ett enklare schema, följa ledningarna och skilja mellan en anslutning och en korsningspunkt, om ni kan löda och kan se skillnaden mellan en fullgod lödning och en kallödning, om ni vet vad +/- tecknen på en lyt betyder, om ni klarar att ansluta sekundärlindningarna rätt till likriktarbryggan och vet vilken anslutning som är +/- på likriktarbryggan, om ni vet vad det är för skillnad på fas/nolla/jord och är medvetna om hur farligt det kan vara att koppla starkströmmen fel och sist men inte minst, inte är färgblinda, så skulle det inte vara några problem att bygga ett Hypex steg med UcD180 moduler.

MEN, om ni är okunniga om något av ovanstående, tycker jag absolut att ni ska låta bli, såvida ni inte kan få handledning av någon som har grundläggande kunskaper!!!!!

220, är inte att leka med!!!

/Roland
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  11:16:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har för mej att jag sett ett schema (hiraga 8w monstre eller nåt sånt)klass a.
drives med 12 volt(batteri?).Kan de va nåt för nybörjare.
Jag är oxå färsk(el tele 25 år sen!) men sugen att påta ihop nåt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:47:23  Show Profile Send U1 a Private Message
Paradigm: Jag har inte de kunskaper du mena behövs, tyvärr. Stark vilja att lära finns dock men den hjälper föga.

Det jag antar efterfrågas är något i still med HFLS bygget, det skall vara väl dokummenterat med beskrivningar och bilder. Den skall i princip gå att bygga utan fökunskaper. Delarna skall vara standard komponenter som är lätta att köpa.

Jag har tittat på Zappulse 2.2se, vilken uppfyller dessa krav, alla kan bygga denna förstärkare efter anvisningarna. Priset är för högt på denna byggsats så något billigare eftersträvas.

Priset är viktigare än uteffekten, förstärkar principen spelar ingen större roll då jag skall driva lättdrivna högtalare.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/14 :  15:34:08  Show Profile Send Freddie a Private Message
U1,

Jag skulle varmt rekommendera P3A förstärkaren..
http://sound.westhost.com/project3a.htm

Har bla byggt en sådan själv. Den låter bra, är enkel & billig att bygga. Har inget att klaga på. Jag tycker att det är ett lämpligt första projekt..

Jag rekommenderar dig att köpa färdiga kretskort av Rod Elliot, det underlättar bygget mycket.

/Freddie

Edited by - Freddie on 2004/08/14 15:36:41
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:31:54  Show Profile Send mac a Private Message
http://www.briangt.com/nigc_kit-users_guide.pdf
http://www.briangt.com/order/orders-intl.html

Denna har varit upp på tal i en tidigare tråd
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30021&SearchTerms=,gain

Verkar otroligt lättbyggt i alla fall. Kostar mycket gör det ju inte heller. Ett bra första projekt helt enkelt.

Lycka till

/Marcus
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/14 :  19:24:19  Show Profile Send U1 a Private Message
mac: Hur kunde jag glömma denna godbit, den passar alla krav på ekonomi och effekt. Nu har jag lite läsning, måste vara säker på att jag kan slutföra bygget.

Fortsätt gärna med förslag.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/14 :  19:26:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här finns byggsatser till trevliga rörförstärkare.
http://www.worldaudiodesign.com
Zed51 här på forumet har byggt en av dessa, kit34.

Även här finns byggsatser:
http://www.transcendentsound.com

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/08/15 :  08:26:42  Show Profile Send zahnn a Private Message
Är (också) på G med p3a. Har precis beställt kretskort från Rod Elliott, och fått hem nästan alla transistorer som samples från Onsemi.com (som rekomenderas av Rod, som rekomenderas av Onsemi, som...), och skall snart beställa komponenter o dyl från www.reichelt.de. Landar på ca 1500:- totalt... (för 4 kanaler)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/08/15 :  19:06:16  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Gör en sökning på gainclone så finner du en hel del matnyttigt om slutsteg baserade på högeffekts-operationsförstärkare.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/15 :  19:19:18  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
prova www.passdiy.com.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/15 :  20:40:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Bernt: Var inne på www.transcendentsound.com, måste säga att T8 fångade mitt öga.

CLASS "A" RATED 1998, 1999 STEREOPHILE

"Clarity in perfect unison with musicality, not one at the expense of the other, as is often the case...
The midrange was just beautiful, integrating perfectly with the rest of the frequency spectrum, alive with fine detail and transient snap... The bass sounded large and in charge, always with perfect control... They were at all times effortlessly musical."

— Jonathan Scull, Stereophile, Vol. 20 No.11

Synd att den utgått, men en uppdatering kommer. Är det någon som vet vad priset var på detta kitt, det kan ge en hint om vad det nya kittet kommer att kosta.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/16 :  00:17:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Transcendent T8 har aldrig sålts som kit. Däremot finns schemat i boken Audio Reality. Färdigbyggda har jag för mig att dom låg på 4500 USD per par i USA. Jag har byggt ett sådant slutsteg som numera är sålt, fast jag har en snarlik konstruktion i anläggningen nu. ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17321 ) Med rätt högtalare har jag svårt att tänka mig ett bättre slutsteg, oavsett pris.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/16 00:19:14
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/16 :  22:40:07  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Skulle också rekommendera Project 3A från ESP, http://sound.westhost.com/project3a.htm
Enkel att ställa in. Det var första riktiga förstärkaren jag byggde, om man räknar bort diverse IC-baserade.

Edited by - JanErik on 2004/08/16 22:41:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000