HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Syskon match SAT Amplifix vs. Advantage Thor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2004/08/13 :  22:34:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej på er
Tänkte dela med mig av intrycken förra helgen.
Förra helgen så gjorde jag och en kompis en liten test mellan dessa två förstärkare. Jag ska ju införskaffa nytt stärkeri, och valet har bla, stått mellan dessa två modeller för att jag vill ha den berömda Biofunktionen som finns på Advantage stärkare.

Jag har läst allt ifrån att det skulle vara jättestora skillnader till obefintliga mellan dessa två utmärkta förstärkare, så jag och kompisen var mycket nyfikna på vad vi skulle tycka.
Utrustningen var:
Monitor Audio Gr60
SAT Amplifix
Advantage Thor
Vincent CD-S3
MITerminator 2biwire
Synergistic Research Alpha Sterling XLR

Vi lyssnade på allt möjlig i musik väg och det var på de mest välinspelade
skivorna som skillnaderna märktes tydligast, och det var inga stora skillnader mellan dessa två syskon ska ni veta. Klart mindre än vad vi gissade på i förväg. Vi satt och lyssnade på flera olika låtar och kopplade fram och tillbaka innan vi var säkra på skillnaderna. Visst hörde vi skillnaderna direkt, men bara så lite att det inte gick att sätta fingret på skillnaden direkt, utan det krävdes som sagt flera låtar fram och tillbaka. Den minsta skillnaden var basåtergivningen, ingen av oss är säkra på att det finns skillnader mellan båda dessa i basen. Jag fick för mig att det fanns något som skillde på en del låtar, men jag är långt ifrån säker på vad det var.
Uppåt i registren var där vi hittade skillnader, och dessa var mycket små.
Fredrik upplevde Thoren som en aning mer detaljerad, men jag upplevde den
som mer luftig och avslapnad i de övre registren. Den fanns mer luft mellan instrumenten helt enkelt. Sen så har Thoren en lite bredare ljudbild också.
Men alla de skillnader som jag skriver är klart små. Skulle ni lyssna på en Amplifix på ett par okända högtalare för er del en stund och sedan gå ut ur rummet en stund. Och sedan gå tillbaka och spela samma låtar, och någon hade bytt stärkare till Thoren så skulla man inte märka det, det var jag och Fredrik helt överens om. Så enligt mina och Fredriks öron så finns det skillnader även om de är små.

Inget ont om Thoren nu, den är mycket kompetent för priset, men problemet är att Amplifixen är oerhört kompetent när den kom för det pris som den fick. Det skiljer bara 4000kr mellan dessa två i nypris och det är faktiskt inte så mycket. Men visst är Thoren bättre även om den bara är liten aning ljudmässigt. Men man ska tänka på att Thoren har fått en klart större nätdel, bättre finish bla och sådant kostar pengar också. Så det är bara att gratulera Bladelius till två utmärkta förstärkar konstruktioner.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

masund
Member

92 Posts

Posted - 2004/08/18 :  08:23:43  Show Profile Send masund a Private Message
Har också provat dessa två tillsammans.
Utr: AMPLFIX / THOR
S.A.T CDFIX
NORDOST RED DAWN
B&W CM1/CM2.
Mina högtalare är relativt svåra att driva, då det var tänkt att jag skulle byta högtalare. Så testade jag en hel del högtalare i en viss prisklass, men fick inte det jag ville ha i ljud.
Trodde att mitt rum kanske var för dumt utformat för det ljud jag ville ha. Jag tog på skoj hem en THOR för att testa, och lyssnade igenom min AMPLIFIX ett par skivor innan jag skiftade.
THOREN var nu kall när jag skiftade, men ändå vilken skillnad.
Nu hade jag fått fart på högtalarna, klart bättre kraft än AMPLIFIXEN. Samtidigt också klart bättre kontroll.
Jag hade utan tvivlan hört skilland på dessa två med min utrustning om man väntat en längre tid. En vän till mig var hemma och lyssnade, och han sa samma sak, skivan vi spelade bytte skepnad totalt.
Men vill föralldel inte nedvärdera AMPLIFIXEN på något sätt, för den spelar riktigt bra. Skall bli intressant att höra hur THOR låter när den blivit inspelad.

//Mats
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000