Tänkte säga några ord om nya VR-4jr som jag har lyssnat på. Det är en av de senaste högtalarna från Von Schweikert. Högtalaren är bestyckad med 1st 7" mellanregister 2st 7" basar och 1" silkesdom fram och en hornladdad 1" textildom bakåt.
Basen går djupt och har förvånansvärt bra tryck för att komma från 7" -3dB är specad till 23Hz. Även om det aldrig blir rumskoppling som en 12" eller 15" så är det inget man saknar i basen. När det kommer till blåsinstrument visade verkligen mellanregister och diskant framfötterna. Spridning och transientsvar är som alltid bra från Von Schweikert.
Två av skivorna som jag lyssnade på var Yellos senaste skiva och Nils Landgren "Sentimental Journey"
Det här känns som en bra högtalare för trångbodda lägenhetsinnehavare. Den är värd att lyssna på om man är på jakt efter högtalare i 40000kr klassen.
Låter spännande det här! De behöver inte komma ut från bakväggen pga diskanten på baksidan och därmed behöver ett ganska stort rum? Eller vi kanske bara har olika definitioner på trångboddhet .
Någon som äger ett per VR4 jr? Jag funderar på att skaffa ett par till min "Audio Analogue Maestro" elektronik. Hur tror ni de kommer funka ihop? Tips på kabel? Funderar på "Acoustic Zen Shotgun"... Efter demo i butik blev jag mäkta imponerad, långt bättre (allt är relativt) än Martin Logan. Väldigt hög upplösning och som vanligt från Alberts högtalare så är basförmågan imponerande. Men det som betydde mest för mig var att de funkade väldigt bra med alla typer av musik. Allt från norsk Black Metal till Kraftwerk och klassiskt (bevare mig väl) lät stort och imponerande. Ni som har erfarenheter av dessa högtalare; skriv! Jag vill veta allt.
Jag har oxå lyssnat på Von Schweikert VR-4jr. Mitt lyssningsintryck är att den har en ren, öppen och luftig diskant och ett likadant mellanregister. Basen känns större än de dubbla 7" som sitter i och den har en helt ok bas-kontroll för den här prisklassen mao måste höras om man är ute efter högtalare i 40 tkr klassen
Nu äger jag dem! Kan bara säga att jag blev mäkta imponerad av ljudet från dessa små golvare. Utförligare beskrivning av mina intryck samt bilder kommer i en ny tråd inom kort...