Author |
Topic |
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 20:13:47
|
Hej allihopa! Jo jag vet att flera subbor är bra, ju fler ju bättre men vad jag undrar är det om man har två subbor, om det då blir bättre om man har kopplat subborna på var sin kanal. Så att man får stereo i subbasområdet så att säga! Så låga toner är ju inte kritiska för det med placeringen av ljud i ljudbilden, det vet jag ! men kan det alltså vara någon fördel ändå? Jag är mycket tacksam för åsikter i ämnet! mvh Urban |
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 21:19:09
|
hittade en textsnutt från Lynn Olson, Ariel högtalarens skapare:
"Stereo woofers are the way to go, but not for the reasons described in the hi-fi magazines. It is true that localization is very difficult to perceive when the wavelengths are longer than 10 feet. However, there is an effect known as "Spatial Impression," which conveys the impression of size, or space, and it is quite important at very low frequencies. A mono subwoofer, in other words, won't distort the image, but it won't sound as spacious as stereo subwoofers! In addition, it has been discovered in psychoacoustic research that a 2-speaker stereo image grows narrower as the frequency is decreased ... which means that it's a good idea to place the stereo woofers well outside the normal stereo-pair, so the image retains its width and "air" over the full musical spectrum."
/Anders
|
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 22:30:11
|
Jag tycker att du skall fixa till 4 mindre som är mycket lätt placerade (max 10"/60 lit /Fb 30Hz) "The air" som de pratar om är inget annat än fas-skillnader! Beroende på hur ditt rum ser ut. Plaseringen av subbarna.....uhu..? Resultatet vid "fel" plasering är att det blir en botten ("air"=45-60Hz) som "hänger" kvar i rummet dvs mer än 30 ms. |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 23:30:25
|
Urban: Min erfarenhet är att när man en gång lyssnat till stereo i basen, då vill man fortsätta med det.
Du skriver "Så låga toner är ju inte kritiska för det med placeringen av ljud i ljudbilden...". Teoretiskt sett är det kanske sant, men jag håller inte med.
Om du har möjlighet rekommenderar jag att du provar med två bashögtalare placerade bredvid eller under dina vanliga lådor. Elementen ska vara riktade framåt (viktigt). Jämför sedan med att ha bara en bashögtalare. Lyssna och berätta vad du tycker! |
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 23:44:53
|
Jag kör med två basmoduler (dipoler) och min erfarenhet är att det är markant bättre med två jämfört med en. Mina är just nu kopplade i mono men jag skall bygga om så de också går i stereo. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 23:57:30
|
Jag kör med 2st och hör ingen skillnad på mono och stereo(båda inkopplade såklart i bägge fallen). Med 1st inkopplad och "halvoptimerad" placering blir resultatet.....värdelöst! |
Mvh |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 07:03:00
|
Jag har nu kopplat in den extra subban,en Wharfedale SW12. Tyvvär så är den inte av samma kvalitet som den jag hade sedan tidigare (en REL Q100),i alla fall vad gäller känslan av precision på rattarna. Men den är i alla fall av samma typ som REL:en- dvs 12tummare i sluten låda. Dom är nu placerade i varsitt hörn bakom högtalarna så det ska förhoppningsvis vara ganska optimalt En sak jag genast kan säga när det gäller att köra med två subbor är att det blev genast mer knepigt att justera in nivåerna jämfört med att bara ha en subba! Men ofta är det ju så att utbytet står i direkt proportion till hur mycket arbete som är satsat, så förhoppningsvis så blir slutresultatet värt både den extra kostnaden och det extra arbetet. Och jag tror inte att resultatet är optimalt än men det låter redan lovande! mvh Urban |
|
|
|
Topic |
|