HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 två subbor-hur bra är det ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/08/13 :  20:13:47  Show Profile Send urban a Private Message
Hej allihopa! Jo jag vet att flera subbor är bra, ju fler ju bättre men vad jag undrar är det om man har två subbor, om det då blir bättre om man har kopplat subborna på var sin kanal. Så att man får stereo i subbasområdet så att säga! Så låga toner är ju inte kritiska för det med placeringen av ljud i ljudbilden, det vet jag ! men kan det alltså vara någon fördel ändå? Jag är mycket tacksam för åsikter i ämnet! mvh Urban

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/08/13 :  21:19:09  Show Profile Send secanbj a Private Message
hittade en textsnutt från Lynn Olson, Ariel högtalarens skapare:

"Stereo woofers are the way to go, but not for the reasons
described in the hi-fi magazines. It is true that localization is very
difficult to perceive when the wavelengths are longer than 10 feet.
However, there is an effect known as "Spatial Impression," which conveys
the impression of size, or space, and it is quite important at very low
frequencies. A mono subwoofer, in other words, won't distort the image,
but it won't sound as spacious as stereo subwoofers! In addition, it has
been discovered in psychoacoustic research that a 2-speaker stereo image
grows narrower as the frequency is decreased ... which means that it's a
good idea to place the stereo woofers well outside the normal
stereo-pair, so the image retains its width and "air" over the full
musical spectrum."

/Anders
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/08/13 :  22:30:11  Show Profile Send belle a Private Message
Jag tycker att du skall fixa till 4 mindre som är mycket lätt placerade (max 10"/60 lit /Fb 30Hz)
"The air" som de pratar om är inget annat än fas-skillnader! Beroende på hur ditt rum ser ut. Plaseringen av subbarna.....uhu..?
Resultatet vid "fel" plasering är att det blir en botten ("air"=45-60Hz) som "hänger" kvar i rummet dvs mer än 30 ms.

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/13 :  23:30:25  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Urban: Min erfarenhet är att när man en gång lyssnat till stereo i basen, då vill man fortsätta med det.

Du skriver "Så låga toner är ju inte kritiska för det med placeringen av ljud i ljudbilden...". Teoretiskt sett är det kanske sant, men jag håller inte med.

Om du har möjlighet rekommenderar jag att du provar med två bashögtalare placerade bredvid eller under dina vanliga lådor. Elementen ska vara riktade framåt (viktigt). Jämför sedan med att ha bara en bashögtalare. Lyssna och berätta vad du tycker!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/13 :  23:44:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör med två basmoduler (dipoler) och min erfarenhet är att det är markant bättre med två jämfört
med en. Mina är just nu kopplade i mono men jag skall bygga om så de också går i stereo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/13 :  23:57:30  Show Profile Send matson a Private Message
Jag kör med 2st och hör ingen skillnad på mono och stereo(båda inkopplade såklart i bägge fallen). Med 1st inkopplad och "halvoptimerad" placering blir resultatet.....värdelöst!

Mvh
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/08/14 :  07:03:00  Show Profile Send urban a Private Message
Jag har nu kopplat in den extra subban,en Wharfedale SW12. Tyvvär så är den inte av samma kvalitet som den jag hade sedan tidigare (en REL Q100),i alla fall vad gäller känslan av precision på rattarna. Men den är i alla fall av samma typ som REL:en- dvs 12tummare i sluten låda. Dom är nu placerade i varsitt hörn bakom högtalarna så det ska förhoppningsvis vara ganska optimalt En sak jag genast kan säga när det gäller att köra med två subbor är att det blev genast mer knepigt att justera in nivåerna jämfört med att bara ha en subba! Men ofta är det ju så att utbytet står i direkt proportion till hur mycket arbete som är satsat, så förhoppningsvis så blir slutresultatet värt både den extra kostnaden och det extra arbetet. Och jag tror inte att resultatet är optimalt än men det låter redan lovande! mvh Urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000