HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förstärkares distortion vid icke resistiv last
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:57:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Distortion vid icke resistiv last

I hifiblaskorna får vi se ett antal mätningar på förstärkare: dist vid 8 ohm, dist vid 4 och även 2 ohm, konstant effekt, effektkuber mm. Vissa är intressanta, andra är riktigt intressanta. Men mycket vill ha mer...

Den berömda effektkuben lämnar mig suktandes efter en graf på hur distortionen ser ut (/är fördelad) och vilken magnitud den vid olika laster och i synnerhet vid nån form av fasvridning!

Är det nån som kan upplysa mig med mer information, några generella drag om hur (transistorförstärkare) fungerar map distortion vid fasvridningar? Nån som har mätningar?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/10 :  17:32:40  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Fasvridning brukar det väl vara, genom både kapacitans(eller vad det heter) och induktans.
Det är ju det som utgör den tredje dimensionen i kuben!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/10 :  17:41:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Men ingenstans står det nåt om distorsion i kuben. EngelholmAudio ver se kurvor (!) på dist med avseende på reaktivitet och storlek på lasten. Skulle vara riktigt intressant faktiskt.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/10 :  17:43:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
hade vart kul om man fattade nåt av dom kurvor som finnes ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  17:57:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
UrSv:
Rätt! Det vore iaf lite information om hur känsligt det är med fasvridningar.

Haakan:
Tar lite tid, men det går att läsa sig till om man lägger ner lite tid på att studera graferna och läsa tillhörande text.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:15:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har för mig att jag har sett vattenfallsgrafer över distortionen i någon engelsk tidning. Iofs länge sedan så jag kan minnas fel. Länge sedan jag läste någon också.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:20:06  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Missförstod det lite.

Det vore faktiskt intressant att se såna kurvor, men hur stor är disten i förhållande till den som uppkommer i högtalaren(rent generelt)?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:48:16  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"men hur stor är disten i förhållande till den som uppkommer i högtalaren(rent generelt)?"

Menar du disten i förstärkaren? Jämfört med disten som uppkommer i högtalaren är den att betrakta som liten. Generellt sett. I många fall helt försumbar.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:55:28  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Skall väl gå att köra en loop-mätning med clio eller något liknande, mls och vattenfallsgraf. Frågan är då iofs hur mycket clio'n distar.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  00:28:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var är tubetvr nu då när vi behöver honom?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:05:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bernt - det kan man fråga sig!

Från andra källor har det viskats i örat att det kan bli upp till en fördubbling av distortionen. Detta borde inte vara (lätt) hörbart...

Frågan är slutgiltigen:
Hur viktigt är det med enkel fas på ett par högtalare? Ta HFLS-1 som exempel. Där finns fastvridningar runt delningsfrekvensen - blir det bättre med en RCL kompensering där tro? Kan man isf härleda förbättringen till förstärkarens lättare last?

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/11 :  20:31:14  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej svej..Jag har kopplat faskompensation på mina g3vp som test för att se om det blev skilnad med påslagen och avslagen faskompensationen.Jag tyckte och kunde inte på bätre vis fåfram fakta mer än med öronen att det var bätre utan kompensationen den tillförde mer dynga än vad som jag vann men det var med min förstärkare alla förstärkare är ju olika känsliga.nu har jag bygt om filtren totalt och allt är bätre.även fasen.men vissa rörsystem gnäller av fasvridningar.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:01:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vissa transistorkonstruktioner gillar inte heller fasvridningar. Frågan är om det går att få fram siffror. Den som jag tror skulle ha svar på detta har tyvärr inte varit inne på forumet på nästan två veckor. Semestertider i Japan kanske...
Någon som vet något om trådens ämne?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/11 22:02:54
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/12 :  01:35:25  Show Profile Send esl a Private Message
Intressant ämne...
Har tidigare på forumet diskuterat hur uddatoner är sämre än än andraton samt att högre ordning på övertonen också är värre än lägre ordning.
Det absoluta värdet på distortion är faktisk MYCKET ointressant och säger INGET om ljudkvalitén.
I senaste numret av Electronics World (Augusti 2004) finns en artikel som heter: "investigation into loudspeaker induced amplifier distortion..."
Precis vad vi ville veta!
För er som är intresserade så köp tidningen!

En kort sammanfattning...
Den spole som sitter på utgången i transistorslutsteg ger upphov till otrevlig distortion vid reaktiva laster och vid back EMK på grund av motkopplingen i slutsteget.

Några slutsater är:
Rörförstärkare klarar svåra högtalare bättre i detta avseendet.
Bredbandshögtalare är en mycket snällare last vilket ger mindre distortion också i just detta avseendet(genererar flera andra typer av distortion dock... men det är en annan historia).
Förstärkare utan spole på utgången låter bättre! (beskrivning av en Lensley Hood koppling kommer i ett annat nummer)
Aktivt delningsfilter gör att varje slutsteg jobbar mycket bättre, och distar mindre.

Jag håller mig dock på den säkra sidan, och har rörslutsteg + aktivt delningsfilter + fullrange elektrostater (med sub)

Måste bara kommentera effektkubsmätningar för elfte gången.
kuben visar klippnivån vid olika strömuttag (impedansnivåer).

Hur skapar man ett perfekt kubtak??
Man ser till att drivsteget klipper vid en viss signalnivå in, genom att SÄNKA matningsspänningen till drivsteget så att det ALLTID klipper INNAN effekttransistorerna!!

Testa själv:
Tag ett slutsteg med trist lutande kubtak. Stoppa in en drivstegsnätdel som ger lägre utspänning.
Voilá!!
Platt tak!

Hmm hur låter den modden då?
Borde väl inte vara så bra med intern klippning och en motkoppling som jobbar till 100% när man krämar på??

Exakt.
Vad har vi lärt oss i skolan.
Använd HÖGRE matningsspänning i drivstegen så att det INTE ska klippa internt (sök på Matti Otala)
För att nu uppnå en lika fin effektkub som vi fick innan så måste man bygga en nätdel för effekttransistorerna med mycket stor kapacitet (hög kapacitans eller switchad nätdel) vilket är dyrare än att sänka spänningen till drivarna.

/esl

Edit: Förtydligande bara... förstärkaren låter SÄMRE med plattare kubtak, såtillvida att det uppnådes med en sänkning av matningsspänningen till drivsteget.
Därmed inte sagt att ett slutsteg MED platt kubtak låter illa! Då det kan vara bra konstruerat, med en tilltagen nätdel till effekttransistorerna.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/08/14 02:19:22
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:39:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
STORT tack, esl för ett bra och uttömmande svar! Tack.
Electronics world skall jag jaga rätt på...håller tummarna för att den finns i Kkrona!

holmgrenstefan:
Intressant! Jag skall själv göra ett liknande test på mina Duo.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/08/14 :  04:18:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.press-stop.se/kiosken/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000