Author |
Topic |
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 14:51:07
|
Är det någon som vet hur man gör en värdelös(?) ferritklump av en ferritmagnet på ett enkelt sätt? Går det över huvud taget? Ska bli trafokärna. Eller så kanske någon vet var man köper en lite större trafokärna? Billigt helst eftersom jag egentligen bara hade tänkt experimentera lite med den.
Tack på förhand för alla trevliga svar |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 21:29:14
|
magnetfält, Värme eller hammare...
Gissningsvis får det att degaussa den (även om det väl normalt inte görs på magneter) men det krväer en hel del utrusning.
Curie-temperaturen är den temperature där Ferromagnetiska material blir "omagnetiska", problemet är att den är ganska hög för de flesta meterial (tror det är runt 800 C för järn).
Slår man på den tillräcligt länge så tappar den i magnetisering...
Fast frågan är om det spelar så stor roll om den är magnetisk eller inte, använder du den som traforkärna kommer deu ju "degaussa" den en hel del ändå.
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 22:39:44
|
Ok, det där med dyr utrustning låter inte så kul, får stå och banka ett tag då helt enkelt. Hur hårt måste man slå ungefär?
Så det påverkar inte så mycket om det är i en trafo eller en ringkärne-spole? Jag tänker att den kommer att vilja vrida runt lindningarna runt i magneten, fast det kanske inte blir så eftersom den är rund? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 00:04:00
|
Det här med att slå på den var halvt på skämt men visst fungerar det antagligen, men det enda jag avmagnetiserat "med våld" är kylskåpsmagneter så jag har ingen anning om hur hårt man måste slå, risken är väl att det spricker om man slårt för hårt.
Det är att tag sedan jag läste om trafos men jag TROR det fungerar även med en magnetisk kärna. Risken är att magneten vill fara iväg (som i en högtalare) men om strömmen är tillräckligt hög borde den avmagnetiserar rätt snabbt.
Observera att det bara är någotsånär kvalificerace gissnongar, jag tror man är tvungen att prova för att kunna säga säkert. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 01:27:29
|
Då provar jag, jag drar nog och skaffar en rund magnet imorgon. Får komma på något sätt att fixa mycket ström ur den!
Jag tänker lite så att eftersom spolen går runt den så borde krafterna motverka varandra... får testa helt enkelt :D
Tack så mycket för svaren! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
|
Topic |
|