Author |
Topic |
|
ludo
Member
1196 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 15:25:23
|
När nu ändå ferritkärnor är på tapeten igen, skulle jag vilja lägga till nån fråga om jag får, för här verkar det råda en hel del oklarheter om vad som behövs och hur de ska användas.
Jag har tidigare frågat om det är någon som vet vad det gör för skillnad att trä den ena resp. båda ledarna ett varv genom ringen, utan att få nåt svar. Sen tycks ju måtten ha en viss betydelse för frekvensbandet och då undrar jag, vad min förstärkare mest troligt kan behöva skyddas ifrån och hur det korrelerar till måtten på ringen.
Är det nån som kan nåt om det här, är jag säker på att fler än jag skulle bli tacksamma för en liten snabblektion.
/Roland |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 20:25:11
|
L = n*n*Al Al är en konstant som beror på fysiska formen, luftgap e t c ...
B = L *I /N * A (L = induktansen, n = antalet varv tråd, I = strömmens maxvärde (1,41*rms värdet , A = tvärsnittsarean=
B skall vara mindre än Bsat, helst betydligt mindre om det t e x är en ferrit i ett delningsfilter, då Al ändras väldigt kraftigt med B |
I m only in it for the DIY |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 22:58:55
|
rikkitikkitavi: tack för ditt svar. Tyvärr har det resulterat i 10 nya följdfrågor... så då är det enda rätta att öppna en lämplig bok om elektromagnetism, spolar o dyl o läsa på lite. |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 10:12:00
|
I=(N*A*B)/L alltså? eller I=(N*A*B)/(n*n*Al) vad är N? |
Hjelm |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:18:02
|
Jag försöker förstå vad du egentligen försöker beräkna. Den ström där magnetfältet blir så hög att man når mättnadsfältet? Eller?
Jag antar att du inte nöjer dig med svaret: Mycket ström. Mättnadsfältet är på fler hunda mT och du behöver en väldig massa ström (betydligt mer än 16A) för att komma upp i sådana fält runt en enkelledare på normala avstånd.
Tänk också på att om du sätter en ferrit runt en kabel med två ledare ("+" och "-") så tar fälten ut varandra, särskilt om det är en tvinnad kabel.
Ett bra svar på frågan är såvrt att ge eftersom ferritkärnornas ändrar fältfördelningen en hel del,
I runda slängar kan du dock använda formeln
B=mu_0/(4*pi)*2*I/d; där d är avståndet till ledaren. och mu_0=4*pi*10e-7.
På 1 mm avstånd från en ledare med strömmen 16 A får man 1e-7*2*16/1e-3=32e-4 T, dvs ungeför 3 mT
I praktiken behöver man alltså (oftast) inte bry sig...
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 19:57:07
|
quote: Jag försöker förstå vad du egentligen försöker beräkna. Den ström där magnetfältet blir så hög att man når mättnadsfältet?
Ja, det var precis det jag undrade över. Jag tänkte sätta flera ferritkärnor med olika material (för att täcka ett större frekv-område) runt en vanlig nätkabel. Som du påpekar så kommer fälten kring fas/nolla NÄSTAN ta ut varandra så B-fältet i ferritkärnan inte borde vara särskilt stor...men hur mycket B-fält är FÖR mycket - det hade jag tyvärr ingen kännsla för.
En följdfråga som dyker upp: I databladet för ferritkärnor/material anger man Bsat vid 1.1kA/m. Vad är det för mätenhet och varför väljer man uppge Bsat vid just 1.1 kA/m? |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
|
|
Topic |
|