Author |
Topic |
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 16:06:21
|
Detta kanske inte ligger inom samma område, vet inte om personen som skulle sälja hade mer på gång?
Jag köpte min cd av en kille från tokholm. Han hade flyttat isär och tyckte hans krellanlägging och stora högtalare inte passade hans nya lilla lya. Kort o gott satte han ut allt på annons, helst i klump. Högtalarna gick, jag lade ett bud på cdn. Men då hans förstärkare inte gav några bud, tänkte han behålla stereobiten och skaffa ett par mindre stativare istället. Men, mitt bud var lagt, jag hade skaffat ngn som skulle hämta cdn. Jag fick den, hans förstärkare låg ute till salu i ett halvår på hifimagasinet. Vet aldrig om han fick sålt den eller om han började bygga ett nytt system.
Kort o gott, det finns de som säljer fast det svider, allt för att det var "det rätta" att göra. Synd att du träffa fel sort.. Hoppas du hittar något annat snart |
Låter det?? BRA! |
|
|
Altair
Member
79 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 16:27:49
|
Det hade varit så smidigt om alla hade varit bra säljare och köpare. Det hade öppnat för mer handel och smidigare köp, för båda parter. Trist att alla inte är uppfostrade. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 08:26:54
|
Javisst är det tråkigt om det inte går enl. planerna och att avsiktligt bryta en överenskommelse är ju inte roligt för den andra parten... Så för säljaren gäller det att hitta rätt köpare och för köparen gäller det att hitta rätt säljare. Personlig kontakt underlättar väldigt mycket. Att vara medlem på ett forum och där kunna söka på säljaren/köparen underlättar en del det med
Vänligen, Per
P.S. Jag ändrade lite i ämnesrubriken så att man enklare förstår vad det handlar om. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Altair
Member
79 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 08:58:30
|
Jag vet inte riktigt om det platsar under denna rubrik men, bör man egentligen betala för en vara innan man har den i handen? Varför är det så att säljaren ska ha pengarna först innan man har sett någon vara? |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 10:50:43
|
Jag förskottsbetalar av ren princip aldrig, om det inte handlar om en butik eller näringsidkare av något slag. Man hör varje dag om folk som blir utan varor, och blåses på köpeskillingen. Postförskott är aningens bättre iallafall. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 11:12:02
|
Även här bör sunt förnuft råda.. Har man en uppgjord affär, så ska man hålla sig till denna. Visst, kul för den som kan tjäna en hundralapp extra på ett senare bud, men man bör komma ihåg att nästa gång man tänker sälja någonting så kan man direkt räkna bort den herren du blåste + hans bekantskapskrets som tilltänkta köpare. Hifi-sverige är mindre än man tror, och snacket om oseriösa säljare går som en löpeld
quote: Postförskott är aningens bättre iallafall.
Mycket bra. Tyvärr har inte alla postgiro-konton. Jag har alltid betalat i förskott och har aldrig haft några problem med detta. (ta i trä).
|
kabelskitsnackare
|
|
|
Altair
Member
79 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 21:01:28
|
Jag tillhör dom som tror att Hifi-människor är mer pålitliga än andra. ;) |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 21:28:19
|
Vet precis hur det känns. Missade en förstärkare , bara därför en annan bjöd över med 500:-
Surt sa räven.... |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/08/15 : 22:03:28
|
Får man föreläsa lite?
Ett av de större problemen som finns på en begagnatmarknad kallas informationsasymmetri på ekonomspråk. Fenomenet går ut på att köparen har sämre information om produkten ifråga än säljaren. Informationsasymmetrin "stör" marknaden eftersom köparen helt enkelt inte riktigt vet vad han köper. Botemedel mot problemet kallas "signaler" - t.ex. foton, recensioner mm. Visst låter teorin ganska simpel? Den var iaf tillräckligt revolutionerande för att svenskättlingen Akerlof m.fl. skulle tilldelas 2001 års nobelpris i ekonomi...
Vad beträffar informationsasymmetri på den begagnade hifimarknaden är det nog minst lika viktigt att lära känna säljaren som produkten i sig (den senare bör man ju ha ganska bra koll på innan man fattar köpbeslutet - eller vad säger ni kinanissar?). Telefonkontakt är, som Pac antydde, outstanding. Då märker man ju ganska snart eventuella konstigheter hos säljaren.
Hur som helst, tråkigt att det sket sig Balthazar. Men det går fler tåg...
//Ekan |
Erik Andersson for president! |
|
|
Balthazar
Member
157 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 16:14:20
|
Besvikelsen som jag gav uttryck för är ju trots allt mest för stunden och upphör ganska snart. Men den allmänna diskussionen om olika perspektiv på affärer verkar ju ändå ha sitt intresse bland medlemmarna. Nu kollar jag in andra saker- det finns ju rätt mkt prylar i omlopp trots allt!- om man roas av att testa en massa olika hifiutrustning.
|
|
|
Topic |
|