Author |
Topic |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 14:33:42
|
Hej!
Funderade lite angående allt som har med hifi att göra. Vad tycker ni är roligaste inköpet att göra? Är det Högtalarna eller kanske förstärkarna eller...?
Jag själv tycker alltid det är roligast att spana in högtalare än förstärkare/cd även om det är lika viktigt det. Samma som kablar.
Ser man på mässor tycker jag det är högtalarna som gör folket intresserad mer än kablar och förstärkeri?
Kanske jag har fel? Vad tycker ni är dom roligaste inköpen inom hifi? Kanske cd/vinylskivorna?
mvh Johan! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 15:23:15
|
1. Vinylskivor (billigt och kul) 2. CD-skivor (dyrt men kul) 3. Vinylspelare (för att dom är så snygga) 4. Högtalare (gör störst skillnad) 5. Förstäkare (gör ganska stor skillnad) 6. CD-spelare (gör en viss skillnad) 7. Signal- och högtalarkablar (gör marginell skillnad och kostar mycket) 8. Nätkablar (gör ingen skillnad alls och kostar mycket) 9. Div. tweaks som gummifötter, cd-mattor, högtalarmöss mm (gör ingen skillnad, kostar ofta mycket, är ofta fula dessutom) 10. CD- och hifi-möbler (förfular rummet och kan vara rejält dyra)
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:29:08
|
1. CD-skivor 2. Högtalare 3. CD-Spelare 4. Vad som, att köpa nytt är kul!
Men DIY är ganska skoj det med, själv så uppnådde jag otrolig skillnad när jag flyttade cd spelaren från IKEA hyllan till en portfölj fylld med handdukar och läggde denna på halva studsbollar. Det är ett bra DIY / Tweak som är närmast gratis, OCH DET ÄR DET ROLIGASTE!.
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:50:34
|
Lägger min röst på elektronik. Det är något speciellt att öppna förpackningen och bläddra lite i manualen..(man läser igenom den några dagar senare). Även högtalare då, fast det var länge sedan jag köpte några nya, så jag har glömt bort känslan Cdskivor är alltid lika roligt att köpa.
quote: Men DIY är ganska skoj det med, själv så uppnådde jag otrolig skillnad när jag flyttade cd spelaren från IKEA hyllan till en portfölj fylld med handdukar och läggde denna på halva studsbollar.
Roligt tweak. Kom du på det själv? |
kabelskitsnackare
|
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:59:26
|
Tveklöst musiken. Vad ska man annars ha prylarna till? |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:59:32
|
1. Högtalare, gör störst skillnad utan tvekan. 2. Förstärkare 3. Kablar och div. tweaks 4. CD/DVD-spelare, jag tycker inte dom gör så stora skillnader och sen blir de omoderna för fort.. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 19:04:37
|
Dali> Vad ska du med musiken till om du inte har prylarna? |
kabelskitsnackare
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 20:04:50
|
Hej!
här kommer min lista:
1. Vinyl plattor, enstaka CD-skivor 2. Högtalare 3. Kablar 4. Vinylspelare 5. Förstärkare 6. CD/DVD 7. Möbler
Så får det nog bli för mig
En fråga som inte blivit besvarad ännu: Vad tycker ni är roligast på hifi-mässorna? Jag tycker oftast att man lätt glömmer bort eletroniken samt kablar och bara koncentrerar sig på högtalarna. Men det är jag det. Sen är det naturligtvis skoj med stämmningen och allt folk.
Mvh Johan! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 20:33:07
|
Jag tycker högtalare är de roligaste i en anläggning.
De tar upp den största platsen(förutom omdet inte är pyttesmå satelliter), gör mest enskilt för ljudet, kan vara väldigt snygga.
Tyvärr har jag bara gjort ett högtalarköp nyköp, Audiovector C2:or men de åkte bort ganska snabbt då de inte motsvarade mina förväntningar men de var kul att packa upp och ställa på plats. Numera kör jag DIY som låter helt ok, helt ok i utseende också men jag kan inte neka till att jag ständigt och jämnt kollar in både mer och mindre vräkiga köpeshögtalare...Det tråkiga är att de flesta man vill ha är allt för dyra(man har blivit mer kräsen numera) för börsen så mina DIY får stanna ett tag till. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 21:58:27
|
Roligast helt klart skivspelare. Viktigast högtalare och förstärkare som trivs tillsammans. Sedan allt det andra för att det är roligt att få ut så mycket som möjligt av anläggningen. Bra kablar är, om inte roligt, så ett nödvändigt ont. Det blir fort mycket pengar om man upptäcker att man behöver många.
Å andra sidan kanske den där sista pusselbiten, som får allt att stämma, vilken del det än må vara, är allra roligast trots allt. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 22:49:46
|
Även om jag inte köper så mycket:
(0. Skivor, det tycks inte vara det "datar" syftar på) 1. Högtalare 2. Se om det går att göra något åt rumsakustiken och behålla det estetiskt tilltalande 3. Förstärkare 4. Objektivt vettiga tweaks 5. Vinyl eller vinyltweaks i form av pickup, mm) 6. CD-spelare
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 23:30:12
|
quote: Tveklöst musiken. Vad ska man annars ha prylarna till?
Titta på trodde jag,men jag har ju vackra högtalare |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 10:20:04
|
skivor är kuligast - för att de ger längst njutning tweaks - för att de större skillnader än man tror och kostar nästan inget alls kablar - för att det retar så många andra Högtalare - för att det ger störst förändringav ljudet
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 11:10:00
|
Blue har du testat många nätkablar eftersom du skriver att det inte gör någon verkan? |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 13:09:22
|
?? Menar ni verkligen att det är roligare att köpa skivor än t.ex. ett par högtalare? Skivor köper man kanske en gång i månaden medan högtalarna byts vart 5:e år, eller nått (även om en del verkar göra motsatsen).
Visst tusan är det roligare när man kommer hem med ett par nya högtalare än en ny skiva. |
|
|
|
Topic |
|