HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare vs förstärkare vs cd spelare vs kablar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:33:42  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Funderade lite angående allt som har med hifi att göra.
Vad tycker ni är roligaste inköpet att göra? Är det Högtalarna eller kanske förstärkarna eller...?

Jag själv tycker alltid det är roligast att spana in högtalare än förstärkare/cd även om det är lika viktigt det. Samma som kablar.

Ser man på mässor tycker jag det är högtalarna som gör folket intresserad mer än kablar och förstärkeri?

Kanske jag har fel? Vad tycker ni är dom roligaste inköpen inom hifi? Kanske cd/vinylskivorna?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:23:15  Show Profile Send Blue a Private Message
1. Vinylskivor (billigt och kul)
2. CD-skivor (dyrt men kul)
3. Vinylspelare (för att dom är så snygga)
4. Högtalare (gör störst skillnad)
5. Förstäkare (gör ganska stor skillnad)
6. CD-spelare (gör en viss skillnad)
7. Signal- och högtalarkablar (gör marginell skillnad och kostar mycket)
8. Nätkablar (gör ingen skillnad alls och kostar mycket)
9. Div. tweaks som gummifötter, cd-mattor, högtalarmöss mm (gör ingen skillnad, kostar ofta mycket, är ofta fula dessutom)
10. CD- och hifi-möbler (förfular rummet och kan vara rejält dyra)

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:29:08  Show Profile Send Sudden a Private Message
1. CD-skivor
2. Högtalare
3. CD-Spelare
4. Vad som, att köpa nytt är kul!

Men DIY är ganska skoj det med, själv så uppnådde jag otrolig skillnad när jag flyttade cd spelaren från IKEA hyllan till en portfölj fylld med handdukar och läggde denna på halva studsbollar.
Det är ett bra DIY / Tweak som är närmast gratis, OCH DET ÄR DET ROLIGASTE!.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:50:34  Show Profile Send sampix a Private Message
Lägger min röst på elektronik. Det är något speciellt att öppna förpackningen och bläddra lite i manualen..(man läser igenom den några dagar senare).
Även högtalare då, fast det var länge sedan jag köpte några nya, så jag har glömt bort känslan
Cdskivor är alltid lika roligt att köpa.


quote:
Men DIY är ganska skoj det med, själv så uppnådde jag otrolig skillnad när jag flyttade cd spelaren från IKEA hyllan till en portfölj fylld med handdukar och läggde denna på halva studsbollar.



Roligt tweak. Kom du på det själv?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:59:26  Show Profile Send dali a Private Message
Tveklöst musiken. Vad ska man annars ha prylarna till?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:59:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
1. Högtalare, gör störst skillnad utan tvekan.
2. Förstärkare
3. Kablar och div. tweaks
4. CD/DVD-spelare, jag tycker inte dom gör så stora skillnader och sen blir de omoderna för fort..
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:04:37  Show Profile Send sampix a Private Message
Dali> Vad ska du med musiken till om du inte har prylarna?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/12 :  20:04:50  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

här kommer min lista:

1. Vinyl plattor, enstaka CD-skivor
2. Högtalare
3. Kablar
4. Vinylspelare
5. Förstärkare
6. CD/DVD
7. Möbler

Så får det nog bli för mig

En fråga som inte blivit besvarad ännu: Vad tycker ni är roligast på hifi-mässorna? Jag tycker oftast att man lätt glömmer bort eletroniken samt kablar och bara koncentrerar sig på högtalarna. Men det är jag det. Sen är det naturligtvis skoj med stämmningen och allt folk.

Mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/12 :  20:33:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag tycker högtalare är de roligaste i en anläggning.

De tar upp den största platsen(förutom omdet inte är pyttesmå satelliter), gör mest enskilt för ljudet, kan vara väldigt snygga.

Tyvärr har jag bara gjort ett högtalarköp nyköp, Audiovector C2:or men de åkte bort ganska snabbt då de inte motsvarade mina förväntningar men de var kul att packa upp och ställa på plats. Numera kör jag DIY som låter helt ok, helt ok i utseende också men jag kan inte neka till att jag ständigt och jämnt kollar in både mer och mindre vräkiga köpeshögtalare...Det tråkiga är att de flesta man vill ha är allt för dyra(man har blivit mer kräsen numera) för börsen så mina DIY får stanna ett tag till.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:58:27  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Roligast helt klart skivspelare. Viktigast högtalare och förstärkare som trivs tillsammans. Sedan allt det andra för att det är roligt att få ut så mycket som möjligt av anläggningen. Bra kablar är, om inte roligt, så ett nödvändigt ont. Det blir fort mycket pengar om man upptäcker att man behöver många.

Å andra sidan kanske den där sista pusselbiten, som får allt att stämma, vilken del det än må vara, är allra roligast trots allt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:49:46  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Även om jag inte köper så mycket:

(0. Skivor, det tycks inte vara det "datar" syftar på)
1. Högtalare
2. Se om det går att göra något åt rumsakustiken och behålla det estetiskt tilltalande
3. Förstärkare
4. Objektivt vettiga tweaks
5. Vinyl eller vinyltweaks i form av pickup, mm)
6. CD-spelare




Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:30:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tveklöst musiken. Vad ska man annars ha prylarna till?
Titta på trodde jag,men jag har ju vackra högtalare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/13 :  00:42:19  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Slutter meg til de mange som synes at høyttalerne er de ALLER mest fascinerende audiokomponentene som skal til for å reprodusere musikk...

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:20:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
skivor är kuligast - för att de ger längst njutning
tweaks - för att de större skillnader än man tror och kostar nästan inget alls
kablar - för att det retar så många andra
Högtalare - för att det ger störst förändringav ljudet


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:10:00  Show Profile Send matså a Private Message
Blue har du testat många nätkablar eftersom du skriver att det inte gör någon verkan?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:09:22  Show Profile Send Mullansson a Private Message
?? Menar ni verkligen att det är roligare att köpa skivor än t.ex. ett par högtalare? Skivor köper man kanske en gång i månaden medan högtalarna byts vart 5:e år, eller nått (även om en del verkar göra motsatsen).

Visst tusan är det roligare när man kommer hem med ett par nya högtalare än en ny skiva.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000