HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-anläggningens plats i hemmet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/11 :  02:35:35  Show Profile Send yudansha a Private Message
Vilken plats vill ni ge anläggningen hemma?

Ska den allra helst ha ett eget lyssningsrum, eller är målet en integration med inredningen?

Placerar ni högtalarna efter rummet, eller möbleras rummet efter högtalarna?

Ska apparaterna stå framme i en särskild möbel, eller är det bättre att ställa elektroniken åt sidan för att den inte ska dominera rummet?

Vad är viktigast, optimalt ljud, eller en anläggning som passar in i hemmet (behöver ju inte vara en motsägelse!)?

Helt enkelt, vilken inställning har ni till hur ni placerar er anläggning?
Berätta gärna vad ni helst önskar, men även hur ni gjort nu!

/Henrik

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/11 :  07:35:38  Show Profile Send primere a Private Message
Jag tycker och använder alltid filosofin min stereo är min möbel Har man vackra högtalare och vacker kringutrustning då ska den synas, den ska vara "upphöjd" i centrum av rummet. Det man sitter på och bord och dylikt är en stor bonus om det går i samma tema.

Mitt hem är min borg, min stereo dess hjärta!

Vilken poet man är va
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:35:25  Show Profile Send yudansha a Private Message
Härligt!

Fler!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/11 :  13:21:40  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag har tagit bort tv´n och hörnsoffan och ställt dit 2 fåtöljer istället samt ordnat lite med dämpning på väggarna. (i vardagsrummet)
-Allt för hifi´n

Har även börjat kolla lite på hus för att få ett stort hifi/vardagsrum..
ps, sambon är helt förstående. kanonbra tjej helt enkelt!

/Mikaell.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:09:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag är mer av skolan att hifin ska smälta in i rummet, anläggningen ska egentligen synas så lite som möjligt. Därför är jag notorisk motståndare till "hifi-möbler" och har ofta även svårt för högtalare på stativ (av rent utseendemässiga skäl).

På så vis är jag en ganska vanlig människa, men kanske ovanlig för att vara hifi-intresserad? Jag tycker nämligen att det klassiska "high-end-rummet" är extremt fult (hur bra nu än ljudet må vara...): En tung koloss med cd, vinyl, försteg osv i mitten. Två tunga monoblock på golvet på var sin sida om racket. Avloppsrör till kablar som givetvis ligger fullt exponerade (gärna feta nätkablar därtill). Och till sist ett par gigantiska designmissfoster till högtalare som står typ två meter från bakväggen...

Eller vad säger ni, är sådant snyggt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:09:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag är mer av skolan att hifin ska smälta in i rummet, anläggningen ska egentligen synas så lite som möjligt. Därför är jag notorisk motståndare till "hifi-möbler" och har ofta även svårt för högtalare på stativ (av rent utseendemässiga skäl).

På så vis är jag en ganska vanlig människa, men kanske ovanlig för att vara hifi-intresserad? Jag tycker nämligen att det klassiska "high-end-rummet" är extremt fult (hur bra nu än ljudet må vara...): En tung koloss med cd, vinyl, försteg osv i mitten. Två tunga monoblock på golvet på var sin sida om racket. Avloppsrör till kablar som givetvis ligger fullt exponerade (gärna feta nätkablar därtill). Och till sist ett par gigantiska designmissfoster till högtalare som står typ två meter från bakväggen...

Eller vad säger ni, är sådant snyggt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:17:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vilken plats vill ni ge anläggningen hemma?
Så stor som behövs.

Ska den allra helst ha ett eget lyssningsrum, eller är målet en integration med inredningen?
Eget rum där det iofs skall vara bra estetik.

Placerar ni högtalarna efter rummet, eller möbleras rummet efter högtalarna?
Högtalarna efter rummet.

Ska apparaterna stå framme i en särskild möbel, eller är det bättre att ställa elektroniken åt sidan för att den inte ska dominera rummet?
Jag har inga egentliga krav här. Jag har nog iofs svårt för att få till estetiken om elektroniken "dominerar rummet", varför jag hellre skjuter den åt sidan än exponerar den. Viktigast är nästan lätttillgänglighet; kabelbyte, skivbyte, städning, etc.

Vad är viktigast, optimalt ljud, eller en anläggning som passar in i hemmet (behöver ju inte vara en motsägelse!)?
Om dessa två inte stämmer överens är jag inte "i hamn". Harmoni.

Helt enkelt, vilken inställning har ni till hur ni placerar er anläggning?
Det är fokus på detta i mitt hem. Punkt.

Berätta gärna vad ni helst önskar, men även hur ni gjort nu!
Lite syns under "Medlemmarnas system". Dämpvägg är installerad, rummet möblerat så att stereon får bra förutsättningar, eftertänksamt val av färger och former, belysning satt för att ge rummet harmoni.
På väg hem är basabsorbenter. Med det blir en egen tråd senare!

Vad säger du själv?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:18:21  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Eller vad säger ni, är sådant snyggt?


-Ja.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/11 :  19:10:20  Show Profile Send yudansha a Private Message
Tycker det finns många sätt att möblera med sin anläggning som inte närmar sig de, i mitt tycke, groteska "hifi-altare" som syns så ofta.
Även med anläggningen centralt placerad behöver känslan inte bli att rummets fokus enbart vigs åt apparaterna.

Men det finns såklart inga rätta svar. Bara intressant att höra hur folk vill ha det!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/11 :  19:19:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Blue han sa allt jag tycker e snyggt! Alltså Stora högtalare. monoblock, snokar ja allt... Smaken är som baken! :D
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/11 :  20:40:22  Show Profile Send Frost a Private Message
Om man har möjlighet så bör man ha ett dedikerat lyssningsrum. Personligen rullade jag nyligen ut TV:n från vardagsrummet. Det blev både snyggare och mer praktiskt. Nu slipper jag bråka med tjejen när hon vill se på TV och jag vill lyssna på musik. En annan fördel är att jag nu tillbringar mycket mer tid vid anläggningen, det blir inte så mycke tittande på dåliga TVprogram.

Högtalarna placerar jag där de låter bäst. Sedan får man möblera övriga rummet efter det, man kan få bra resultat om man är går in för det.

Angående hifi-möbler så tycker jag att de flesta audiofilmöbler är alldeles för fula och dessutom på tokl för dyra. Jag kör med en bänk från IKEA och kompenserar ljudförsämringen (gentemot audiofilmöbler) genom att använda mig av bättre apparatfötter.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/11 :  21:15:46  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag möblerar för att det ska låta så bra som möjligt, så man kan nästan säga att min etta är ett dedikerat hifi-rum MEN, det ska helst se bra ut när möbleringen är färdig.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/11 :  21:18:34  Show Profile Send Style a Private Message
det är klart att anläggningen helst inte ska synas alls. Åtminstånde smälta in i rummet och övrig möblering. Det går att gömma undan mycket i skåp.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/11 :  21:20:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Stereo,säng,datan behöver man mer =)
självklart lite blommar klara mig inte utan mina ficusar
Då blir det lätt möblerat =) Högtalarna är alltid viktigast ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:29:32  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Då jag har haft turen att få min lägenhet renoverad, och har även haft ganska mycket om att säga till om när det gäller renoveringen.
Så har jag försökt att få till det så att anläggningen smälter in i rummet, med hjälp av tapeter (matchning med högtalarna som är i körsbärs faner), mattor, möbler osv.
när väl det är klart, så blir det till att försöka hitta den bästa placeringen för stereon, och sen möblera rummet därefter.
Då jag har mycket saker som är i trä (olika "bruna" nyanser) så borde det inte vara så svårt att få till det med stereon på central plats, utan att den märks för mycket.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:01:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Labbe: "4 nyanser av brunt"?

Mikaell + marcus_ec: Ni tillhör nog majoriteten här. Jag tillhör däremot minoriteten som enbart har icke hifiintresserade vänner och bekanta, och min tjej blir förbannad om jag ens funderar på att skaffa större golvare. Mina kompisar skulle förmodligen sluta umgås med mig om jag skaffade ett "hi-end-rum"... Plus att jag själv hade börjat undra vad höll på med förstås...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:19:44  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Systemet plasseres der det låter best. Har ikke et separat lytterom, selv om jeg gjerne skulle hatt det for ikke å forstyrre resten av familien. Store høyttalere, effektforsterkere og fete "hageslanger" kommer jeg ikke utenom, men så har jeg heller ikke noe i mot at audioanlegget dominerer i stuen. I motsetning til fruen i huset...

Slik ser det ut: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505
--------------------------------------------------------------------------
HighEnd
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
kontakt@highend.no
+47 992 54862
www.pbnaudio.com
www.highend.no


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:03:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
Labbe: "4 nyanser av brunt"?


Blue, det är inte direkt 4 nyanser. Jag har ganska mycket trä färgade möbler, med allt ifrån furu, till något brunbetsat åbäke
Det mesta ligger dock runt körsbärsfaners nyansen.
Tapeterna är bla valda, så att de skall matcha högtalarna, tapeten är dock en aningen ljusare och har en mer gulaktig nyans.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:16:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Labbe: Tack för din utveckling. Antar att du hajade kopplingen till filmen med detta namn? (Grymt bra för övrigt). Tyckte det var lite komiskt att du pratade om "bruna nyanser" liksom...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/13 :  16:20:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
(lite OT) Blue, missade tyvärr den kopplingen, fast jag hade inte fått i mig rätt mängd koffein och nikotin när jag läste och svarade dig.
Skall se om jag kan fåt tag i en kamera, så jag kan posta lite bilder sen, när lägenheten är klar. Så ni får se vad jag menar med det jag skrev.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000