HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spökeri eller fel på högtalare??? HJÄLP!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:52:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!!

Börjar bli orolig för att min ena högtalare skall vara sönder alt förstärkaren. Har den senaste tiden tyckt att ljudet drar åt höger hela tiden vilket märks tydligast vid sång. Tänkte först att det kanske är ett akustikspöke så jag flyttade bak höger högtalare ett par centimeter men det hjälpte inte mycket.

Idag gick jag så ett steg längre och kopplade vänster högtalare till höger på amplifixen och höger på vänster. Jag förväntar mig då att ljudet nu skall dra mer åt vänster följdaktligen om något är snurr på plifixen. Men plötsligt är det svårt att höra egentlige skillnad mellan höger och vänster högtalare och ljudet kändes mkt jämnare i fokus och stereoperspektiv. Provade två olika skivor med samma resultat men så spelade jag Eva Cassidy the water is wide och noterade att gitarrerna och röstens fokus låg i höger kanal.

DÅ byter jag tillbaka till ursprungsinkopplingen vänster-vänster och höger-höger alltså men röst och gitarrernas fokus är KVAR i höger kanal????

Har jag kråkor i öronen eller är vänster högtalare skum??? Några andra tester som kan avgöra för går jag från högtalare till högtalare hör jag då ingen informations nersatthet i endera burk+

HILFEEE!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:58:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har exakt samma problem som du och har kommit fram till att det är min hörsel alt öronens fysiska utformning som är förklaringen hos mig.

Hos dig kan det vara rummet, hur ser det ut? Är höger högtalare närmare väggen än vänster högtalare osv....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:03:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hade detta problem tidigare. För mig var det uppenbart att det drog åt höger. Letade mig fram till att det var försteget, så efter en service på detta blev det bra.

Nu har jag en liten, minimal felplacering. Hör ingen skillnad om man försöker lyssna mot högtalarna. Utan nu beror det på rummet/placeringen. På vänster sida är det en öppning ut i hallen och på höger en vägg...tror det beror på detta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/12 13:03:54
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:06:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Snyft!!

Högtalarna är placerade enligt följande.

Vänster Högtalare

78,5 cm sidovägg 82,5 fönster bak

Höger högtalare
78,5 cm sidovägg 75,5 fönster bak


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:08:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Se till att få samma avstånd till bakväggen på båda högtalarna, dvs samma avstån från elementen till din lyssningsplats när du sitter i spetsen på en likbent triangel.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:09:23  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mangew!!

quote:
På vänster sida är det en öppning ut i hallen och på höger en vägg...tror det beror på detta.


Mina högtalare spelar i längden på rummet som är 5,2 långt och 3,7 brett.

I vänsterkant på v-rummet finns det en dörröppning in i rummet. Kan det verkligen vara så att ljudet från vänster högtalare flyr/försvinner ut genom dörren?? lol

Då murar jag igen skitet och bosätter mig i v-rummet!! Allt för HIFI!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:15:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mahler> Antgligen är det öppningen som gör skillnaden men se ändå till att få samma avstånd till högtalarna i lyssningspositionen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:18:43  Show Profile Send marens a Private Message
Det kan vara att du har ojämna spridningsegenskaper från högtalarna. Det ska inte göra så mycket ifall det är lite olika avstånd från högtalarna. Det ska gå att få en fokuserad ljudbild iaf, om inte så är det nog högtalarna som är problemet.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:28:59  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nu står högtalarna exakt lika nära bak och sidovägg.

Har gått från högtalare till högtalare och lyssnat och hör banne mig NOLL nivåskillnad på höger och vänster.

Nu sitter jag heller inte riktigt i en liksidig triangel med lika långt till lyssningsposition från högtalarna som mellan högtalarna. Kan detta påverka så tydligt??

Dessutom står det en lång tresitsoffa på höger vägg som kanske "vallar" in ljudet snabbare till lyssningspositionen. Vänster vägg är som ni ser i annan tråd näst intill naken. Och så kör jag med ganska stor Toe in ochså!

Suck!!

Vad tydligt detta problem plötsligt blivit. Gissar att cd-spelaren visar sådana problem tydligare!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:34:46  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!!

Kan kanske vara det trots allt. Höger vägg välmöblerad och bambumatta på väggen, vänster vägg naken med endast en hylla något foto på väggen + dörröppning.

Isåfall tänker jag VERKLIGEN sätta bokhyllan på vänster vägg som planerat!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/12 13:36:00
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:51:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hur man mäter in högtalarna rätt, då bakväggar och dyl. inte alltid är raka:

1-Ta fram en sytrådsrulle.
2-Sätt dig i sweatspot.
3-Sätt ena änden av tråden på nästippen.
4-Låt din sambo/kompis ta andra änden och sätt den sträckt mot valfri punkt nära högra högtalarens element (tex på diskantens elementskruv), gör ett märke i tråden så man vet hur långt det är alt håll kvar i tråden hela tiden.
5-Rör dig inte nu, men låt din sambo/kompis knalla över till den vänstra högtalaren och mät igen.
6-Låt sambon/kompisen justera vänstra högtalaren framåt eller bakåt tills snöret är lika sträckt på båda båda högtalarna (du sitter naturligtvis kvar med tråden på nästippen).
7-Sätt på en skiva....

Se även förklarande skiss.



//Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/08/12 14:19:17
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:05:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenixen Jonas,

Just talat med Sladd och skall åka inom på Lördag och lyssna lite om inte flickan sätter käppar i hjulet!! :)

Tack för tipset!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:35:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hos mig kan 0,5cm skillnad i placering av högtalarna höras genom att placeringen av instrument inte blir så skarp. Symmetri i placering ÄR viktigt enligt min erfarenhet. Var noga. Följ sanojs tips.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:40:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Hos mig kan 0,5cm skillnad i placering av högtalarna höras genom att placeringen av instrument inte blir så skarp.


Tjenare, då gäller det att sitta med huvet rakt fram mao!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:43:56  Show Profile Send marens a Private Message
MickeY: min erfarenhet är att det beror på vad man har för högtalare.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:54:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Updates!

Har nu flyttat isär högtalarna en bit. Men tyvärr med soffmått i hänseende så kan jag inte sitta i en exakt liksidig triangel!!

Men jag märker en klart förbättrad fokus nu när jag flyttat isär högtalarna en bit närmre sidoväggarna.. Kan tyvärr inte flytta ut dom längre ut i rummet. Så förbaskat kasst v-rum!! GRRRRRRRRRRRRRRRR!!!

Lyssningspositionen är ca 2,8 m från endera högtalare och högtalarna är ca 2,1 m från varandra. Tidigare var högtalarna ca 1,8 m från varann och lyssningsposition lika långt bort.

Fortfarande är fokus något åt höger faktiskt men jag hör vänster kanal bra mkt bättre nu än förrut!!.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:47:16  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Rydberg:

quote:
Har exakt samma problem som du och har kommit fram till att det är min hörsel alt öronens fysiska utformning som är förklaringen hos mig.


Kul iaktagelse. Vad gjorde du åt saken?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/13 :  07:13:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det kan ju också vara att ena sidoväggen är mer dämpad i vissa frekvenser i just mellanregistret och således skiftar rösterna åt ena hållet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/08/13 :  07:58:27  Show Profile Send n0p a Private Message
Nu kan det ju vara jag som är för rationell, men finns det inte en balanskontroll på amplifixen som du kunde testa att experimentera med för att se vad en sådan enkel justering skulle ge?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/08/13 :  08:28:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Testa att sätta upp något som tar första och andra reflexerna. Be en vän hålla en spegel på sidoväggarna tills du ser elementen från högtalarn (första reflex).. sätt en markering där samt leta upp där du ser andra sidans högtalare och gör det samma där (andra reflex).

Smala höga cdhyllor i trä från Ikea är ett hett tips att använda till detta. Vrid dem mot själva högtalarn. Här kan du experimentera att vrida dem olika mycket och du kommer märka att ljudbilden kommer att ändra sig. Ofta är det akustiken som är boven är ljudbilden lägger sig fel... kan gissa att ekon också går åt höger? (ekon inspelade på skiva dvs).

Lycka till!

Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/08/13 :  08:38:08  Show Profile Send s60761 a Private Message
Sanoj! Grymt cool bild Brutalt. Ungefär så ser jag ut i Hifisoffan.


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/13 :  08:46:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sanoj

Du ´har "näsa" för sådant här

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/13 :  08:51:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Mahler: Jag hade kollat igenom ditt signalkablage, jag har haft en kabel som gjorde att ljudet drog mer i en kanal. Och jag är ingen kabelfantast, men där var skillnaden stor. Det var helt enkelt något fel på den signalkabeln...Prova med lakrissnören eller liknande hemma, skit i kvaliten, utan hör om det blir bättre centralt ljud. ' - '
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:58:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för tipset Marcus!

Men jag har kommit fram till att det med 95% säkerhet är ett akustikfenomen. Flyttat isär högtalarna som sagt så att "lyssnings triangeln" blir mer liksidig och det märks en tydlig skillnad. Måste ochså vara något i spridningen av Kappa 600:orna som gör att det drar lite snett om man sitter längre från högtalarna än vad dom är från varandra.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000