HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD som är bra på 2-kanal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:26:30  Show Profile Send Buffert a Private Message
Hej allihopa!

Funderar på att pensionera min TEAC VRDS-25'a till förmån för någon DVD spelare. Dock så prioriterar jag 2-kanals ljudet högst så den måste klara av detta på ett bra sätt.

Är det någon som har några bra tips i prisklassen runt 10-15 kkr nytt eller begagnat?

Övriga delar i kedjan är Harmony Design -> Classé -> Audiovector. Detta körs idag helt balanserat med gott resultat varför jag gärna skulle tänka mig en balanserad DVD.
Har sneglat lite på Thules modeller ev. med DigitII kortet. Några erfarenheter av dessa?

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:14:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Om 2-kanalsljudet är viktigast skulle jag nog satsa på en bra ny cd-spelare isåfall (Classé kanske?) + en billig dvd-spelare (Pioneer eller Denon). Borde klara sig på strax över 15 papp tillsammans?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:41:47  Show Profile Send Buffert a Private Message
Jo, det finns ju en poäng i det du säger och det är faktiskt så det ser ut idag. Har en billig sony dvd för att kunna se på film.
Hoppades dock på att kunna bli av med en låda då det är ganska trångt i skåpet. Tyvärr så måste de stå i ett låsbart skåp när det finns en liten junior som vill pilla på allt.
Fördelen med en bra DVD är ju också att man kan se på live konserter på DVD med tillfredställande ljudkvalite.

Men vem vet det kanske slutar med att det blir en CD !!!!!?????
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:19:43  Show Profile Send ryst a Private Message
Kör själv med en Thule DVA 250 med Digit II tillsamans med Classé och B&W.
Måste säga att det är en mycket kompetent spelare både i 2-kanal samt spela upp film.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:50:05  Show Profile Send matså a Private Message
Buffert: Pioneer 565 är helt suverän när det gäller dvdkonserter och jag tror nog deras 575 är minst lika bra och dessutom är de billiga. Du kan ju köpa en sådan och sedan en bra cd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:13:05  Show Profile Send Buffert a Private Message
ryst: Kollade din profil - verkar som ett trevligt system. När du köpte din DVA250+DigitII, gjorde du några jämförelser mellan DVA150 och med/utan DigitII???

matså: Har ingen direkt erfarenhet av pioneer spelarna. Hur är de på rent tvåkanals ljud på CD?
Är de ens i närheten av Thulens 2-kanals ljud? (nu får man väl skäll av någon)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:34:58  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det beror ju lite på vad du vill ha din nya spelare till. Ser du mest DVD-filmer köpta på macken, har en äldre 28" TV, kopplar gärna DVDn till tvn via kompositsladd, har ingen koll på vad chroma-buggar är, aldrig tänkta att köpa en plasma eller projektor. Då kan du lungt köpa en billig DVD-spelare och lägga pengarna på en finare nya källa som inte klarar filmer.

Är du däremot lite sugen på en projektor/plasma inom snar framtid och sitter och redan på din gamla TV klagar på en risig bild och att alla film borde komma ut i superbit eller ännu hellre VM9-format. Då är det lika viktigt att kolla upp en spelare vars video-DAC:ar är bra som dom för ljudet.

Även om det finns betydligt bättre DVD-spelare idag så är det en kompromiss och personligen så är det oftast dumt att ens jämnföra prislapparna då det är två skilda produkter med olika mycket uppgifter att sköta.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/12 :  14:39:09  Show Profile Send sveli a Private Message
Buffert, behåll din Sony DVD och köp en D/A omvandlare för två kanalsljudet.

Jag har en Benchmark Media DAC-1 kopplat till min DVD spelare. Mycket bra DAC som spelar i klass med CD spelare i 30-50 kkr klassen. Har balanserade utgångar som du vill ha och är inte så känslig när det gäller vilken transport som används. Har otroligt bra jitter eliminering.

Har fått mycket bra kritik i bl a Maj numret av Stereophile + en massa "studio" tidningar.

Länk: www.benchmarkmedia.com

Kostar under 10kkr på bla Musikbörsen.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:09:29  Show Profile Send Buffert a Private Message
tober: Precis som du påpekar så är det ju hela tiden en kompromiss. Idagsläget så är det en trött gammal TV som står för bilden men den dag den ger upp eller priserna på plasma har sjunkit lite till så blir det nog en sådan. Hur långt fram detta ligger har jag dock ingen uppfattning om idagsläget Försöker däremot (givetvis) få ut så mycket som möjligt även här och kör det via rgb och supras scart sladd.
Ljudet är dock det som jag prioriterar om det måste väljas (egentligen vill man ju ha allt, men det vill inte plånboken)

sveli: Benchmark är något helt okänt för mig men tack för tipset. Jag ska kolla upp det!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:25:27  Show Profile Send ryst a Private Message
Buffert: Nej jag ha inte lyssnat på någon annan spelare från DVA-serien förutom 250.
Var för länge sedan jag lyssnade på CD150 Digit I samt att det ej var i hemmiljö för at säga om DigitII-kortet är så pass mycket bättre, men jag har inget att klaga på min spelare än så länge.

DVA150 har väl inga ballanserade utgångar ?.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:38:50  Show Profile Send Buffert a Private Message
Spirit DVA150B heter den väl egentligen (skrev lite slarvigt bara DVA150) och den är helt balanserad med balanserade utgångar och möjlighet att uppgradera med samma DigitII kort.
http://www.thule-audio.dk/products/dva150b.htm
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/12 :  17:32:39  Show Profile Send ryst a Private Message
Just det, 150:n saknar multikanal DVD-Audio samt VGA, annars verkar det inte skilja så mycket.
Bor du i Stockholmstrakten så kan du hojta till om du vill lyssna i hemmiljö.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/12 :  17:41:06  Show Profile Send Buffert a Private Message
Bor i Örebro men är i Sthlm i tjänsten ibland.....kanske hör av mig. Tack för erbjudandet.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:03:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message
I den prisklassen bör du kanske separera dvd + cd, men är du beredd att gå upp i pris ser jag inga motsättningar mot att det skulle vara nackdel att kombinera de bägge.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:00:44  Show Profile Send Buffert a Private Message
s.m.f: Är väl medveten om att jag får mer välljud/kr för en ren CD en för en DVD i samma prisklass. Den svåra frågan är ju givetvis - hur mycket mer måste jag betala för en DVD för att få motsvarande 2-kanals ljud????

Absolut billigast vore antagligen att komplettera med en separat DA omvandlare och köra min TEAC som ren transport.......men jag skulle som jag nämnde ovan hellre bli av med en burk än att komplettera med ytterligare en.

Får nog sätta ut en säljannons på min TEAC och se vad man kan få för den!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:34:04  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den svåra frågan är ju givetvis - hur mycket mer måste jag betala för en DVD för att få motsvarande 2-kanals ljud????

Undrar jag också, sitter i samma sits som du Buffert. Ska uppgradera under vintern.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:45:31  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Köp en sån här med DVD:n om du vill spara pengar

http://www.xindakaudio.com/en/products/productinfo.asp?id=3

visserligen en burk till, men priset är ju bra...jag har dock inte hört den (bara om den) men Xindak får ju genomgående jättebra kritik för alla (?) sina produkter.

Kombinera med en sådan här DVD så är du "hemma" sen:

http://www.jungson.com/product_pages/dvd_cd.htm


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/08/13 09:51:31
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:47:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
Varför inte en Philips 963SA

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:03:15  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
"Den svåra frågan är ju givetvis - hur mycket mer måste jag betala för en DVD för att få motsvarande 2-kanals ljud?"

Känns inte direkt som det finns nåt svar som funkar rakt över på alla produkterna och vad är bra för dig tex? Riktigt trevliga spelare under 15 000:- är tex Arcam DV78 och Pioneer 868. Det är spelare som jag tycker har en bra kombination av både ljud/bild och tex så finns även Arcam DV79 och känner att du behöver HDMI på din spelare.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:03:30  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
StefanB kör med en Xindak och en Denon 2900, tror att han är nöjd...
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:15:24  Show Profile Send Buffert a Private Message
Tack för tipsen allihopa!

Nu är Teac'en ute för försäljning i alla fall, så får vi se vad det leder till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000