HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Embla monoblock till ettt Meridian G68?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:03:34  Show Profile Send soren a Private Message

Iom inköpet av ett Meridian G68 försteg så behöver jag ytterligare ett stereoslutsteg för
att driva 4 surround kanaler. Jag tänkte då att jag flyttar mitt 3 kanals Acurus A3x100 slutsteg som jag använder till frontarna
till bakkanalerna och köper nytt i fram.

Det lutar åt 3 st Embla 300w Class D monoblock baserade på ICE kretsarna.
Tror ni att dessa skulle funka bra ihop med mitt Meridian försteg?

När jag väl får mina Ino X-2 basmoduler så kommer jag driva dem med ett Rotel RB991 stereosteg
och dela signalen med ett aktivt delningsfilter vid 80 Hz.
Höger, Vänster och Center kommer alltså endast att spela >80hz så det borde ju inte bli någon större
belastning för monoblocken.

Det som får mig att fundera är dock att det verkar vara få som har dessa ICE baserade produkter.
Man vet ju inte hur pass bra de egentligen är?

Någon annan lösning som skulle passa bra ihop med mitt försteg?

/Sören

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/11 :  18:38:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
CH har EMBLA, men han verkar ha tagit LÅNGsemester för han har inte synts till på ett tag. Bernt har hört (moddat) CHs EMBLA, så han sitter nog inne med lite kunskap/åsikter

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/12 :  08:32:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag kör ICE-moduler ihop med Meridian 565, inga som helst problem. Testat med 861 också och det lät förstås ännu mycket bättre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/12 :  08:59:45  Show Profile Send soren a Private Message

Zalve,

Vad var det som moddades på Embla blocken?

Harry,

Låter bra, kör du balanserat eller obalanserat.
Jag kör obalanserat och de nya Embla blocken har både obalanserade och balanserade ingångar. Spelar det någon roll egentligen?

Det är var nog ingen bra ide att uppgradera till G68an ... nu börjar man ju undra om allt annat gör försteget rättvisa :)
20000 kr till för 3 monoblock känns ju i kassan efter att köpt ett sånt försteg.


/Sören
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:23:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nätdelen främst tror jag. Skicka ett PM till Bernt, Han vet.
Detta var på den gamla serien. KOmmer väl en nu serie snart.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:43:07  Show Profile Send Micke a Private Message
jo den gamla serien av Embla säljs inte längre, fick mail av Tom H. för några veckor sedan:

"
De gamle selges ikke lenger.

Ny modeller er allerede ut i Norge. Slippes offisielt i slutten av august. Alle tre er monoblokker på hhv 250, 600 og 1200W i 4 ohm. Vesentlig forandret fra forrige modeller, alle har switchmode-supply, både single-ended og XLR inngang, helt ny kompakt innpakning (frontplaten måler kun 10 x 16cm).

Priserne er dessverre gått opp siden produktene er blitt vesentlig mer avanserte. Veiledende pris på modellen som heter Coenia (1 x 600W) er NOK 12000,- Sidan vi ikke har distubutor i Sverige er vi villige til å selge enkeltvis med bra rabatter. NOK 15000,- pr.par. Pluss frak. Moms må du betale i Sverige."


Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/12 :  18:32:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hej,
kör en 565 direkt obalanserat till center och bakkanaler och kör framkanaler till ett BBS delningsfiter/eq och matar vidare balanserat därifrån.
Funkar utmärkt tycker jag.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/15 :  00:47:26  Show Profile Send soren a Private Message

Jag beställde 3 st monoblock av minsta modellen från Embla... får se när de dyker upp.

Hade det inte varit för att jag behöver 3 kanaler så hade ju Audica Clarity varit ett alternativ. Timbre gav den ju lysande recensioner när han testade den.

Embla har gjort en hel del förändringar i den nya modellen, bl.a. switchat nätagg av hög kvalitet. Får hoppas att de låter lika bra som jag tror de kommer att göra. Jag åtekommer när jag väl fått dem.

Tack för hjälpen!

/Sören

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:37:04  Show Profile Send bjarne a Private Message
Är det någon som lyssnat, eller hört om några recensioner på emblas nya steg - recensionerna på de gamla var ju löjligt positiva. Finns dom nånstans på nätet. På www.emblaaudio.no visas ju fortfarande bara de gamla grejerna.

edit:stvfl

Edited by - bjarne on 2004/08/15 13:39:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/16 :  00:30:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CH har 1200-wattarna och säger att de nya låter bättre än de gamla. Jag har inte hört dom ännu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000