HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snik-nätfilter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:46:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Varför lägga tusenlappar på ett nät-tweak, när man kan lägga 249??

Jag impulsköpte ett "Nätavstörningsfilter med överspänningsskydd" på Clas Ohlson. Art nr 32-2264.
Det påstås vara ett dubbelverkande filter för högfrekventa störningar OCH ett överspänningsskydd.
Grunkan filtrerar alltså både till och från den inkopplade hifi-apparaten. Jag kopplade in filtret mot CD-spelaren.

Jag inbillar mej att det eventuellt, möjligen gör något gynnsamt med själva ljudet också...

...Det blev åtminstone inte sämre. Tror jag...

Hursomhelst var det ju inte speciellt dyrt!

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:38:43  Show Profile Send drkim a Private Message
Kör också det filtret på min Cd-spelare - upplever också en förbättring. Dock är inte förbättringen jättestor, men den finns definitivt där

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:45:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Så länge man själv är nöjd så är det ju som det skall vara. Kan man dessutom hitta något till ett bra pris som man tycker skapar en förändring i positiv riktning så är det bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/11 :  13:59:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad säger ni - det kanske är bättre att köra den till sin CD-spelare än till förstärkaren - är CD-spelaren känsligare?
Jag hade nämligen precis ett sånt nätavstörningsfilter till min förstärkare men filtrets inbyggda säkring poppade varannan gång jag satt på stärkaren så jag lämnade tillbaka den. Möjligen hade jag kunnat pröva med en trögare säkring?
Det kanske är värt att testa till sin CD-spelare ändå...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:06:22  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har också fått en liten förbättring med detta filter kopplat till enbart CD-spelare. Inte alls lika stor som med PS Audio Ultimate Outlet, men det senare kostar mer än 10 gånger så mycket.

Det verkade fungera bäst så som Strmbrg kopplade det, alltså enbart på CD-spelaren. Klart värt pengarna. Det är gjort för jordad vägganslutning och jag är litet osäker på hur det fungerar ojordat. Det har nog ingen större betydelse om CD-spelaren är jordad eller ej. Det är inte lämpligt för förstärkare, filtet klarar inte så många ampere.

Ingen revolutionerande förbättring men klart värt pengarna enligt min erfarenhet. Om man inte märker någon förbättring kan man i stället använda det för att skydda datorn mot strömspikar. Vad jag minns så lät det litet vasst i början och behövde brännas in.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:02:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En billig uppgradering som inte gör någon hörbar nytta är oändligt dyr i förhållande till förbättringen.
Sagt av en känd filosof.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:54:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vad är det som tyder på att nyttan = 0 i detta fall? Eller var det bara en allmän reflektion utan samband med det diskuterade objektet?

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/12 :  01:58:38  Show Profile Send esl a Private Message
För 8 spänn lödar jag fast en kondensator på transformatorn och uppnår samma sak..

Det riktiga lyftet är skiljetraf men det är det skrivet om så mycket redan.
(hade kunnat passa på att nämna att ett ny beställning av speciallindade skiljetrensformatorer för HiFi bruk görs, när rätt leverantör hittas, det blir ett DIY kit till självkostnadspris med olika mycket självpill beroende på hur mycket man vill/vågar göra själv, tråd kommer om detta)

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/12 :  07:04:37  Show Profile Send luften a Private Message
Eller, så sätter man in ett sånt här --> http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017084.htm


//air
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/12 :  10:20:16  Show Profile Send molsson a Private Message
xindak nätfilter kanske? Finns att få från 500 spänn.

No hay banda!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000