HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integration av sub i High End system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:28:08  Show Profile Send Rob a Private Message
Är nyfiken på att höra ifall någon därute har lyckats integrera en/två subbar i ett high end system. Vilka problem stöttes på och vilka subbar användes.

Krävs det +20' loppor eller kan man komma undan billigare med exempelvis en REL Strata eller liknande ??? Kanske till och med med två "Quake"..

Skaffar man sig fler bekymmer med rumsresonanser eller ligger dessa problem vanligtvis i frekvenser ovan delningsfrekvensen ??

Kommentarer ???

/Pelle

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:44:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Lyckats och lyckats. Jag har försökt och det har blivit bra inte 100 men det kanske kommer. Jag använder 2st basmoduler TC Sound 10 tummare. Slutsteg Mcgormack Dna1 delningsfilter vid 100 hz . Det lirar bra men var lite trickigt att få ihop. En Behringer Ultracurve ordnade upp det hela. Jag tror att 2st basar är det minsta som behövs. Med bara en subb skulle det bli ännu svårare att få till det hela. Djupbas är ingen lek det är dyrt också. Sådana grejer jag har går nog att plocka ihop begagnade för 10-15 loppor.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:46:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad är ett high end system? Jag upplever att du måste upp i priser på subbar +20 för att få en subb som motsvarar vad jag kallar för high end system...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:26:18  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa Revels sub B15, lär vara en grym sub! Men den kostar...39000kr.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/11 :  07:24:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man vill ha djupbas och det inte skall höras att man har två separata subbar som spelar så behöver du definitivt nån form av parametrisk eq.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/08/14 :  19:16:11  Show Profile Send Mattias a Private Message

Vid två tillfällen i mitt hifiliv har jag hört subsystem som funkat i stereoläge. Alltså ett subsystem som tar hand om botten och andra högtalare som tar hand om resterande frekvensområde, dvs det har spelat integrerat med och bra balans. Den första gången var via ett stort hornsystem hemma hos Bo Hansson (många år sedan nu). Den andra gången var i början av denna sommaren, hos Peter_G på forumet.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/14 :  20:29:01  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag skulle TRO (rätta mig gärna) att för ett givet antal pengar är det lättare att få till ett bra ljud ur "stativare" + aktiva subbor.

För att; Tvåvägs stativare är lättare och billigare att bygga med gott resultat.
Förstärkaren behöver inte vara lika kraftig.
Subborna har element låda och stärkare som är gjorda för en enda sak, BAS
Basarna kan placeras där DOM låter bäst, inte där mellan och diskant låter bäst.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/08/14 :  20:55:46  Show Profile Send Rob a Private Message
Förtydligande... Jag spelar på Mårten Design Mingus 3.

Vad jag har hört så skall man helst dela strax under högtalarens egna lägsta fredkvens för att få en vettig integration. Det borde innebära 32-34 Hz. Det finns vad jag vet inte så värst många subbar i vettig prisklass somkan dela så lågt.

Kvarstår problemet att man måste spela med två för att få dem att försvinna i ljudbilden även när man delar så lågt ???

/Pelle
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/14 :  21:15:59  Show Profile Send gcs a Private Message
En sak som jag funderat på om man nu vill ha två subbar. Måste man ha två av samma modell. Jag har en subb som inte tillverkas längre som jag dessutom är ganska nöjd med. Nu vill jag ha en till och jag misstänker att det inte är lika kritiskt om man väljer två olika subbar men i samma divison. Så här kan man naturligtvis inte göra när man väljer frontar men när man kör surround har de flesta olika storlek på sina högtalare. Det borde man egentiligen inte ha men vad gör man om man inte har platsen för större högtalare. Personligen tror jag att det kan gå vägen men det kanske finns någon som har provat med olika subbar.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:19:28  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Rob:

Om du delar av dina Mingus aktivt så slipper du dela så lägt som ~30Hz.

Om du köper ett aktivt filter som dels lågpassfiltrerar din(a) basmodul(er) (en sub blir "aldrig" bra) och även högpassfiltrerar dina fronthögtalare så vinner du mycket i form av ljudtrycksförmåga med låg distorsion.


Precis som "lasselite" skriver så kan man placera basmodulerna där de låter bäst. Rummet är väldigt kritiskt när det gäller basåtergivning.

Det finns många enkla DIY-recept att tillgå.

Edit
Långt under 20kkr. Minns att en s.k. "XLS-sub" spelade bättre än en B&W för ett par gånger pengarna, söker du så finns det ett test i bildreportage-delen om du söker här på HF.nu




Edited by - Gerhard46 on 2004/08/14 23:22:08
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:24:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Två stycken T&P C220 i portade lådor tillsammans med aktiv delning HP och LP. Rob hur ser resten ut? Kör du för- och slutsteg? Isf är det guldläge.

Nån skrev 100 Hz som delningsfrekvens - för hög delning i allmänhet och för TC Sounds i synnerhet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/14 :  23:25:09  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
qcs:

Jag tror det blir bättre med två i vilket fall, kanske kan bli jobbigt att få jämn nivå.
Tror dock att med lite kalibreringstester (subjektivt eller objektivt) skulle medföra bättre basåtergivning i vilket fall.


Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/15 :  02:34:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
REL har fått stämpeln "bästa sub i världen för musik" någonstans, tror det var ett test jag läst. Jag har lyssnat på en REL i 7000:- klassen och den lät riktigt bra.

Jag läste någonstans att sub för musik ska delas runt 30Hz för musik, och 100Hz för hemmabio. Kommentarer?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/15 :  03:07:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo för hemmabio föreskriver Dolby 80Hz och DTS 100Hz(möjligen ännu högre har jag för mig). När det gäller musik kommer det ju ann på hur lågt frontarna går ner i frekvens. Sedan beror det ju också på hur starkt man spelar. Om man spelar mycket starkt så kan man behöva dela lite högre upp. Jag delar själv vid 50Hz när jag spelar musik och jag har två 6,5":are i mina golvare. Det finns också ett annat skäl till att dela lågt. Det är att man kan minska distortionen i basen.

Edited by - gcs on 2004/08/15 03:11:32
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/15 :  08:31:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Var man delar blir inte så viktigt om man har en parametrisk eq och branta filter. Själv delar jag vid 80Hz och skiljer inte på musik eller bio. Däremot kan man skilja på nivån om man kör bio. Att jämföra olika subbor i olika anläggningar och rum är helt omöjligt. Själv ville jag inte ha några långslagiga "sega" subbor så jag jagade ifatt ett par Paradigm Servo-15 beg och kör med BSS Minidrive digitalt filter. Passiva filter är i princip omöjliga att jobba med, i jämförelse med alla korrektioner man kan göra digitalt. Tänk också på att om man inte kör branta filter och delar vid 30Hz, hur bra låter stativarna där nere? Knappast alls kanske, så mät hur grejorna beter sig i rummet och fixera inte vid några generella tumregler för dom gäller inte i ens eget vardagsrum.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/15 :  10:55:59  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
LarsTokyo:

Under ~100Hz är basen så rundstrålande att man inte kan höra vart ljudet kommer ifrån. Så <100Hz till både musik och bio.

Edit
Tänk på att våglängden är över 10 meter vid 30Hz.

Edited by - Gerhard46 on 2004/08/15 10:57:52
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/15 :  11:15:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Opponerar mig.
Jag har 2 subbar och testade en del innan med placeringar och för skoj skull också 1 mot 2. Tvärtemot vad många säger så funkade det inte att ha dom i dom främre hörnen. För bumbligt och stereobilden blev "konstig" (fasfel förmodligen) trots massor med möjligheter till kompensationer i mitt filter. Så dom hamnade under mina frontar. Testade en mot 2 också och man kan definitivt höra var subben står, om man kopplar in den andra så man hör skillnaden. Man tycker inte att man hör det om man bara har en. Och då delade jag 12-48dB per oktav vid mina tester vid 80Hz.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/15 :  11:36:39  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Förmodligen fasfel då, man ska enligt psykoakustiken inte kunna höra vart ~80Hz kommer ifrån i ett normalt lyssningsrum.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:07:26  Show Profile Send shaft a Private Message
larstokyo: för musiklyssning anbefaller vissa en låg delningsfrekvens. 30är kankse lite väl lågt då det inte finns så mycket basinfo så lågt nere på de flesta skivor samt att huvudhögtalarna måste vara VÄLDIGT bra för att ta sig dit ner på ett bra sätt;-)
En högre delning för hembio kanske grundar sig på LFE-kanalens frekvensomfång på 20-120hz?? eller att man vill ha mer kraft i 40-80 där den mesta basen finns i soundtracks.

Att man inte kan riktningsbestämma subbar under 80hz tycker jag är en myt. Möljigtvis med sinustoner och brick-wall filter då i bästa fall. Har man en normalbrant delning så spelar ju subben högra toner är 80hz samt att de flesta subbar har övertoner som avslöjar var de står och spelar. Hifi&Musik brukar vara duktiga att visa dessa övertoner i mätningar.
Gick själv från 1 till 2 subwoofers och visst är det en skillnad ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:44:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Gerhard:
det är mycket man ska som man ändå inte gör :-)
Fasfel blir det jämt i vanliga vardagsrum om man inte digitalt kompenserar för dom och det krävs ordentliga inmätningar, annars är allt bara kvalificerad gissningar.
Mitt filter kan kompensera med det gick ändå inte. Den som hört 2 subbor har svårt att motivera varför en skulle vara bättre.
Finns undersökningar ifrån JBL bl.a som rekommenderar minst 2 subbor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:53:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Ni som menar att man "måste" ha dubbla subs: Känns inte det i många lägen som att det blir en lite skev ekonomifördelning, om man har dessa krav? Ta t.ex. ett par schyssta stativare som Quad 11L som går för 5.000 eller nåt? Så ska man då ha två "bra" REL-subbar el. liknande till detta för tja... 9.000 kr styck? Plötsligt sitter man istället på en högtalaruppsättning för 23.000 istället för 5.000! Känns denna prisskillnad motiverad tycker ni? Eller "kräver" subbarna bättre fronthögtalare än så?

OBS! Jag säger inte att ni har "fel" eller så, men för de flesta måste ju även ekonomiska aspekter vägas in, eller hur?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/15 :  14:17:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Eller "kräver" subbarna bättre fronthögtalare än så?


Det är svårt (läs dyrt) att konstruera en bra sub. Kräver ofta aktiv korrigering mellan element och förstärkare. Basområdet är mer känsligt för resonanser, så en stabil låda krävs, vilket också är dyrt. Felaktiga konstruktioner i en sub hörs också mycket tydligare än i en "fullrange"-högtalare. Kanske för att det blir så kraftiga luftflöden i en sub.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/15 :  15:55:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Shaft skriver: "för musiklyssning anbefaller vissa en låg delningsfrekvens. 30är kankse lite väl lågt då det inte finns så mycket basinfo så lågt nere på de flesta skivor samt att huvudhögtalarna måste vara VÄLDIGT bra för att ta sig dit ner på ett bra sätt;-)"
Jo det är mycket vanligt att musiken går ner till under 30Hz t.o.m under 20Hz. Jag har en FFT analysator som går ner till 2Hz och med dess hjälp har jag kunnat finna att det finns information som faktiskt är viktig och det ända ner till 0Hz. Jag har gjort mätningar som jag har dokumenterat på digitalbild men som jag ännu inte lyckats att få ut på forumet. Där kan man se att musik med basfrekvenser(30Hz)som faller ner till -oändligheten låter lite tunnare än musik där de lägsta frekvenserna (under 10Hz)ligger konstant på säg -30/40dB ner mot 2Hz som är det lägsta som jag kan se med min FFT.
Sedan det här att man i filmljud har lagt delningsfrekvensen så pass högt som 80-120Hz det beror nog på att man vill kunna producera mycket höga ljudnivåer i basen utan att kracka några andra fullrange högtalare i biografen. När t.ex. HiFi musik visar sina mätningar på olika subbasar då är det säkert så att de övertoner som bildas kommer från de inbyggda passiva filer som sitter i lådorna. Det är ju klart att ett digitalt filter är mycket bättre. Till sist jag har varit medveten (över 30 år)om att det är viktigt att inte skär några låga frekvenser i slutsteget. Därför använder jag enbart DC-kopplade slutsteg i min stereoanläggning.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/15 :  16:04:06  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
blue:

Har man fronthögtalare för 5-6000kr så ska man givetvis anpassa basmodulerna därefter.

När det gäller basmoduler så rekommenderar jag alltid DIY, det är väldigt enkelt att hitta enkla recept på nätet. Har man ingen möjlighet att såga ett hål själv så finns det snickerier som gör det för en billig peng.

Mycket pengar tjänar man!

Edit
Exempel tagna från "2000kr sub-tråden" (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31551):

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30959
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30297



Edited by - Gerhard46 on 2004/08/15 16:07:28
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/15 :  22:24:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Rubriken är integrera sub i highend system. Då kostar alltig mycket. Och ett par Quad kan säkert låta väldigt mycket bättre med ett par väl justerade subbar. Dock är kanske inte ett par Quad high end.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/15 :  23:55:54  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det behöver det faktiskt inte göra. En del jobb blir det dock.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000