HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Covers - På gott och ont
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:05:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick uppslaget till denna tråd då jag höll på att kasta fjärrkontrollen i TVn, innan jag hann byta kanal.

Satt och slötittade på TV och det bästa som fanns var en repris av Ally McBeal.

I slutet av programet som känner jag igen texten till en låt, men kommer inte på vilken det är, för ens refrängen kommer,,, Var på jag skriker "HELGERÅN!!!"

Wonda Shepard (stavning?) sjunger på Joni Mitchells "Both sides now"
i vanlig rak 4takt utan MINSTA känsla för något.

Som motsats till denna, så kan jag ta Jeanette Lindström/Steve Dobrogosz. En LUGN låt med HUR mycket känsla som helst. Dels i sång och dels i Steves känlsofulla pianospel.

Joni Michtells version har jag bara hört en gång och på en dålig inspelning, men den verkar vara bra. Allt till skillnad på Wonda Sherards version.


Så, Ge nu görna mer ideer om bra och dåliga covers. Gärna på samma låt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:48:08  Show Profile Send Peter G a Private Message
Jag har lyckats hitta "Both sides now" på två skivor i min skivsamling.
På Caecilie Norbys skiva "London/Paris" som är en härlig liveinspelning med mycket närvarokänsla.
Den finns i en svensk upplaga också med Anna-Lotta Larsson & Göran Fristorp. Det är också en live inspelning. Skivan heter "Live"

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:50:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Oj,,, Nu menade inte jag att det skulle bara SAMMA låt som jag tog i exemplet,,, Fast det var ju kul att Peter hade hittat någre versioner till

Jag menade att det kunder vara kul att jämföra olika covers på EN mot orginalartisten.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:14:25  Show Profile Send nalle a Private Message
Daddy cool med Boney M är kanske inte den vassaste låten från början men när Sten & Stanley gör en cover på den så......
Annars kan jag rekommendera Bryan Ferrys solodebut då han gör covers på sina favoriter, och han lyckas väldigt väl.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:59:47  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Det som krävs för att en cover ska vara bra är att man gör på lite annorlunda sätt och utvecklar låten i någon riktning. Finns hur många exempel på covers som inte är mer än annat än kopier på originalutförandet och det är inget kul.

Själv gillar jag Nils Landgren & The Funk Units version på The Doors klassiker Riders of the Storm. Den är långt ifrån lika bra som originalet men den tilltalar mig ändå på något sätt. På ett helt annat sätt jämfört med originalet.

Hur kul är det med covers á la Atomic Kitten på Bangles Eternal Flame liksom?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/10 :  07:51:13  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Marilyn manson gör en del kul covers =) som tex like a virgin skulle dock gissa att inte så många här har hört den =)

Sen finns det ju laibach´s covers på europes låtar dom är bara för sköna =)


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:30:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Covers är svårt och de allra flesta blir ganska urvattnade i min mening. Mannfred Mann är den ende som jag känner till som gör bättre än orginalet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:28:52  Show Profile Send svejk a Private Message
En cover är en cover och blir oftast ett taskigt försök att vara något det inte är.
En tolkning är ett försök att närma sig låten/stycket med respekt, att lägga till/utveckla det hela. Mao tolkningar kan bli bra.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:44:13  Show Profile Send mabron a Private Message
Nu får jag kanske på skallen, men nästan alla covers på Dylan är bättre än originalet.
Och nämnde Manfred har ju gjort en del på Springsteen som känns bättre än originalet. Men oftast är det ju avgörande vilken version man hör först…
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:51:35  Show Profile Send pontus a Private Message
quote:
Nu får jag kanske på skallen, men nästan alla covers på Dylan är bättre än originalet.

Förtjänar inte att kommenteras.


Ett exempel på en bra cover är The Clashs tolkning av Toots and the Maytals "Pressure Drop". Även Johnny Cash fick till det en hel del gånger under American Recordings-perioden. (Ett OK coveralbum: Nick Cave and the Bad Seeds "Kicking Against the Pricks".)
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:27:11  Show Profile Send teflon a Private Message
Arja Saijonmaa gjorde en cover på Vangelis "Conquest of Paradise" från soundtracket till filmen med samma namn. Låten heter "Till dagens ljus". Jag kan lugnt påstå att detta är den fånigaste cover jag hört på denna hittills. Undantaget var väl en sån där "dance dance mania hej grappar kom å köp"-låt med 150 bpm trummor och hihats.. Kan man inte göra originalet rättvisa borde man kanske inte bry sig alls..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:52:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eva Cassidys covers växer sig nästan starkare än orginalet.

Gruppen Sissor Sisters(?) har gjort om Pink F's låt och det veti fasiken om dom inte klarade det... Jag trodde annars att jag skulle söka upp och skjuta den/dom som gör covers på PF...men njäee...det funkar!

Kari Bremnes har gjort The Rose fast på Norska. Funkar finfint.

Jeanette Lindström's låtar är bra. Go inlevelse.

Wonda S upplever jag som kommersiellt gångbar men utan nån vidare känsla.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/08/10 :  17:29:04  Show Profile Send pontus a Private Message
Ladda hem och lyssna på William Shatners (dvs. Captain Kirk, the one and only) version av "Mr. Tambourine Man"...

http://www.farpointstation.org/sounds_misc.htm
http://www.penduluminc.com/cdart/shatner.htm
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:02:24  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Helt klart så finns det både bra och dåligt bland covers.
Jag tycker det är bra försök när man ansträngt sig att ändra lite i låten och får coverartisten att växa i den.

Tyvärr hör man ibland på radion covers där någon trott att en cover gör man genom att ta orignalmusiken och lägga till en trummaskin + fet bas.
Lite mer får man allt anstränga sig.


Bra covers...
Alla låtar av Bob Dylan, framförda av någon annan än han själv.

Beast of Burden med Bette Midler, mycket fräckare än Stones.

Paint It Black med Marc Almond, väldigt annorlunda än Stones.

Fire med Pointer Sisters, framförs bättre än vad Bruce Springsteen själv gör på Live-albumet. (Har Bruce sjungit den på nåt mer album?)
På samma Live-album finns också en klenare version av Because the Night än Patti Smith's.

Das Model med Rammstein. Så skulle Kraftwerk aldrig gjort den :)

Några väldigt annorlunda covers har gjorts av en grupp som heter Laibach, en del av låtarna är bra.

Dålig cover:

Suspicious Minds med Fine Young Cannibals. Tur att Elvis slipper höra.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:00:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Pontus:
Om jag säger:
- "He found a way"...
...vet du vad jag menar då?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:47:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kom att tänka på ytterligaren en trio artister. Orginal samt 2 covers.

The Police - Every breath you take. SKÖN låt

Chris Mihn feat. Dianne Reeves - klockren JAZZtolkning

Puff Daddy... USCH!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:18:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Två bra covers som finns på skivor jag lyssnar på för tillfället:

"White Rabbit" med Blue Man Groups (Jefferson Airplane)
"Tea in Sahara" med Caecilie Norby (The Police)

Fast den märkligaste cover jag har är nog Regina Lunds version av "We don't need another Hero" (Tina Turner), hon sjunger den som en väldigt lung ballad; väldigt bra enligt mig.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:48:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Travis version av "Brittans" One more time, eller vad den heter, är
MYCKET bättre än originalat........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/11 :  18:25:14  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Det som krävs för att en cover ska vara bra är att man gör på lite annorlunda sätt och utvecklar låten i någon riktning. Finns hur många exempel på covers som inte är mer än annat än kopier på originalutförandet och det är inget kul.

Precis.

Ett bra exempel är "Demolition Man". När The Police gjorde orginalet sög den. Sedan kom Manfred Mann's Earth Band och gjorde en lite ösigare version av den. Det blev så bra att när det blev dags för Sting att spela in låten till filmen med samma namn, så gjorde han Manfred Mann's version av låten.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/08/11 :  19:16:48  Show Profile Send jhnmn a Private Message
En riktigt bra skiva med covers (kanske man ska kalla det tolkningar istället för covers, vet inte riktigt var gränsen går..) är M.Hederos & M.Hellberg - Together in the darkness. Två svenskar som tolkar allt från Bob Marleys "Concrete jungle" till the Stooges "No fun" på sitt egna lugna och vemodiga sätt


läs mer och lyssna på några ljudklipp på hemsidan;
http://www.silence.se/hh/2.htm
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:45:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Eva Cassidys covers växer sig nästan starkare än orginalet.

Håller med fullständigt!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:43:06  Show Profile Send pontus a Private Message
quote:
Pontus:
Om jag säger:
- "He found a way"...
...vet du vad jag menar då?


Futurama 4:e omgången? The Captain gör en "prat-version" och av "The real slim shady"?

Se nr 13 på http://www.gotfuturama.com/Multimedia/EpisodeSounds/4ACV11
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/13 :  16:01:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller med jhnmn - "tolkningar" är bättre än covers. Var gränsen går? Tja, jag tycker nog att en tolkning skall präglas av den tolkande artistens egna stil, dvs. likhet med originalet är inte det primära Jag tycker man kan låta låten sväva ut ordentligt bara den är intressant.
När jag tänker "cover" så tänker jag på nån som gör låten ganska lika originalet men med pålagda trummaskiner i up-tempo, gärna med en technovirvel och några fåniga pianoackord alternativt ett stick med en inlånad rappare (ja, jag vet de låtarna kan också vara bra...)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:39:10  Show Profile Send pak a Private Message
jag hörde nåt igår kväll som jag aldrig hade trott skulle vara bra alls.
det var i arvika på hamnfestivalen.ett coverband som heter x-rays spelade på scenen.jag minns faktiskt inte så mycket av vad de spelade-jag var nyckter!detta beror på att jag var helt tagen av uppträdandet!
det var ju hur bra som helst,kanske till och med bättre än orginalen i vissa fall-i alla fall där och då!de spelade lite blandat,stones-the band-elvis-mm,mm-jag minns inte riktigt.sångaren var ju lysande och musikerna var helt fantastiska i denna genre.hade jag ALDRIG trott!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:43:06  Show Profile Send Bonkster a Private Message
En hel del snack om Dylan, men "Hey Joe" med Jimmy Hendrix lämnar den gamle mästaren i startblocken.

Bra & mindre bra covers/tolkningar då,
mindre bra: "Under the bridge" med All Saints
bra: Mos Defs "Brooklyn" på samma låt

För övrigt anser jag att allt av gamle Cash på American är underbart.

edit: "All along the watchtower" ska det ju vara, hjärnsläpp

Edited by - Bonkster on 2004/08/18 23:28:20
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/08/18 :  14:55:23  Show Profile Send pontus a Private Message
Har Bob Dylan överhuvudtaget spelat in "Hey Joe"?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000