HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sommarläsning - Kriser i en audiofils liv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/09 :  09:35:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kriser i en audiofils liv

Min senaste – jag vägrar säga sista – audiofilkris varade under ganska lång tid och var mycket smärtsam. Den var full av ångest och irritation som till sist övergick i ilska. Tyvärr var skulden bara min egen, men det faktumet lindrade inte särskilt mycket. Det handlade om att byta ut en uppsättning kablar som inte passade mig eller mitt system särskilt bra. Jag kände mig så fånig när jag till slut hörde vad de gjorde och att det var det jag irriterat mig på i mer än ett år. Sent skall syndaren vakna.

Annars har livet haft sådana här kriser många gånger förr. Den första kom när man insåg att det faktiskt fanns bättre ljud men man fortfarande gick i skolan och man var beroende av föräldrarna för sin egen försörjning. Hur jag än försökte så lyssnade de inte på mina – i mina öron – välformulerade argument till varför den gamla ångpanneliknande integrerade förstärkaren skulle bytas ut till något modernare. Till slut gav de efter med svårt sargade öron efter ständigt tjat i flera år. Det blev en Sansui integrerad + vinylsvarv och AR högtalare. Lenko L55 och T-OR (som sedan blev Tandberg) rörhäcken och Seas tryckkammarhögtalarna flyttades in i pojkrummet. Tyvärr var systemet i vardagsrummet så mycket bättre att jag mest var där till mina föräldrars stora förtvivlan. Nästa kris var redan i full gång. Jag kan skratta nu åt min egen totala tonårsoförmåga att inse att Uriah Heep (som var stora favoriter) inte var vad mina föräldrar skulle valt att lyssna på själva men då fördes kriget med list och maktmedel. Eftersom jag var först hemma så kunde jag alltid med det i ryggen utkräva någon slags besittningsrätt och därmed monopol på vad som sattes på. Föräldrarna flydde till landstället.
När det en dag fanns ett par nya högtalare på plats ovanpå bokhyllan (det var där de skulle vara på 70-talet) skapade inte det någon ny kris. Nästa kris kom först lite senare då ett par jättestora Cervin Vega högtalare(- jo, jag vågar erkänna att jag ägt ett par) skulle stå på golvet kom hem. De var stora, fula, och mycket bullriga. Nu blev det en allvarlig kris i relationen mellan föräldrar och son. Återigen kom listen fram, turerna var många och långa men de gav med sig eftersom jag snart skulle flytta hemifrån.

Lägenhet följde på att man fick sitt första jobb och lön flöt in i jämn takt. Jag bodde – som alla i Stockholm – i andra hand på 40 kvm i en förort där CV burkarna förde ett fantastiskt oväsen och var alldeles för stora för rummet.

Nästa stora smäll öppnade mina ögon på vid gavel för vad HiFi egentligen är. Nu insåg jag hur fel min tonårsfacinationen av specar och knappar var. Bakgrunden till det var att två nya killar börjat på jobbet och de hade sålt HiFi under flera år. Janne tog med mig hem till sig och allt ställdes på huvudet.
Där stod ett par kvartsvågspipor med Lowter element, Quad II rörslutsteg och Quad försteg med en stor Thorens 126 med extra lång SME arm och SPU pick up. Skivsamlingen täckte nästan hela rummet. Det var helt otroligt, att de fanns sådana värre än mig själv. Musiken svängde som aldrig förr med tajt snabbt och bas (audio pro sub) och ett mellanregister som var så detaljerat så jag bara gapade.

Detta var en STOR kris. Inget av de jag hade hemma lät ens i närheten av denna upplevelse och hur i hela friden skulle jag ha råd att bara kasta ut allt och börja om från början? Det gick ju naturligtvis inte utan jag fick som alla andra göra det i små steg en del i taget. CV högtalarna åkte ut först och ersattes av ett par Rauna Njord som såg ut som periskop och var gjorda i betong. Varför det blev just dom är ganska enkelt, min kompis Janne är barndomskamrat med Jan-Erik Persson (nu Opus 3 records) och han drev vid den här tiden Rauna. Jag fick även köpa Jannes pensionerade Thorens 125 med SME II arm och en MC 10 mc pick up. Gissa om ljudet tog ett stort steg upp i kvalitet.

Efter en period av ganska stor lugn och färre uppgraderingar så kom nästa större kris där den alltid kommer för män i min (dåvarande) ålder. När jag skulle flytta ihop med min flickvän. Tyvärr var lägenheten hennes och jag var tvungen att jämka ganska mycket (ni känner igen det här va?). Kontrasten blev stor när jag några år senare återigen bodde i egen lägenhet med frihet att köpa stora burkar igen vilket jag naturligtvis passade på att göra. Rock and roll i fem år utan en hänsyn i världen.

Törnrosasömnen tog slut och jag vaknade upp till verkligheten när min nuvarande fru och jag köpte lägenhet tillsammans och mina Audio Tronic CM 3 skulle samsas med allt annat i vardagsrummet. Det funkade inte så bra, de överlastade rummet med bas och grannarna tyckte väl att det ibland blev lite mycket de också. Ett par vackra italienska stativare inhandlades och de funkade perfekt både ljud- och utseendemässigt. Det enda negativa som hände var att svärmor knuffade ner dom i golvet med baken när hon dammsög en kväll och gjorde ett stort hål i parketten. På högtalaren syntes inte ett märke. Man kan konstatera att valnöt är ett hårt träslag…

Två barn tar plats så vi beslöt att köpa ett radhus och det blev skälet till nästa stora kris. De små stativarna klarade inte att leverera någon bas alls i båda de två rum som de kunde tänkas stå i. Jag prövade alla tänkbara placeringar men inget hjälpte. Det var efter den här erfarenheten jag insåg rummets och akustikens inverkan på ljudet vilket fick mig att börja läsa en del i ämnet. Viktiga lärdomar gjordes och letandet efter högtalare som är mindre beroende av rummet och/eller är anpassningsbara till olika rum inleddes. Till slut hamnade jag i mitt nuvarande system efter att ha snubblat över nya slutsteg, konstiga rum och mögliga väggar men den historien spar vi till ett annat tillfälle.


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/08/18 09:29:50

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:15:50  Show Profile Send mace a Private Message
Mycket trevlig läsning

Tack !
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:33:07  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
oftast långa och läsvärda inlägg.

keep it up.
//Labbe

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:37:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Micke: du är ett författarämne, skriv en bok ! Jag lovar att läsa den.
Tack för trevlig läsning.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:13:19  Show Profile Send filkingian a Private Message
När kommer fortsättningen?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:08:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En kompis hade nog Rauna Njord, de var i allafall ett par vit-gråa rauna som såg ut som periskop. Jag var avis på dem! Själv satt jag med små mission.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:38:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
*skrattar*

Visst är det så man känner igen sig

Frågan är om man har lärt sig tillräckligt mycket (Fått rätt ålder) för att inte glömma misstagen man har gjort, nästa gång det är dags.

Tack för en rolig läsning Micke.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:56:10  Show Profile Send sampix a Private Message
Härlig läsning!
Visst kan man känna igen sig på dessa stora kriser, som märkligt nog ingen annan i ens bekantskapskrets tar på fullaste allvar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:17:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tack, alla. Visst finns det några tankar på att skriva böcker och två starter finns i datorn hemma (deckare, läskiga saker) men de verkar aldrig bli färdiga. Det finns aldrig tillräckligt med ro så det får bli såna här små alster istället.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:00:20  Show Profile Send Fostex a Private Message
Njord, är inte det dom med två basar och en diskant? en kompis pappa hade både såna och ett par Liera, riktigt grymma!

// David
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:05:47  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Kul läsning. Ger lite bakgrund till lyssningsrummet vi testade HFLS-1 i. Allitid trevligt att få lite historia bakom.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000