HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför får jag inte ut subbkanalen analogt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/07 :  14:11:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har köpt en DVD med musik som det står 5.0 alt. 2.0. Nu är det så här att när jag kör digital(DD)då får jag ut ljud i subbkanalen. Förstärkaren ställer sig i läget Sub L+R/LFE men när jag kör analogt från DVD:n så är 0.1 kanalen tom. Jag tycker att det blir ett betydligt bättre ljud med subben än utan. Varför gör dom på detta viset för? Skivan heter The Rosenbergs Trio - Live in Samois och är en tribut till Django Reinhardt. För er som gillar"akustikgitarr" kan den rekommenderas.

Edited by - gcs on 2004/08/07 14:12:28

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:23:16  Show Profile
Du svarar på din egen fråga ... 5.0 alltså skickar den bara ut 5 kanaler analogt och ingen subkanal.
Vi digitala tar den ju all bas vid ställd frekvens 60/80 hz etc och skickar till subben (Om man har det så inställt i recievern) Även om det inte finns en separat .1 subkanal.
Jag antar att du kör analoga signalen på nån multichannel in, då går ljudet inte genom recieverns processor

edit: Ser att du har det inställt på Sub L+R/LFE med det läget så tar den alltså subkanalen samt båda frontarna och skickar både .1 kanalen och frontarna till subwoofern.
När det inte finns någon .1 kanal blir det således så att basen från frontarna skickas till subben enbart.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/08/07 16:26:22
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/07 :  17:02:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag anade att det var något sådant. Det trista var ju nu att i det här speciella fallet så låter det bättre när jag lägger till subben. Jag har två golvare och en subbwoofer som jobbar från 50Hz och nedåt. Med tanke på att flertalet har stativare eller golvare som inte går så långt ner i fekvens då borde man nog alltid har en 0.1:a. eller hur?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000