HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Din första "riktiga" anläggning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:23:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Blev lite inspirerad av topicen "första stereoköpet", trodde det rörde sig om att beskriva sin första "riktiga" stereo. -Vilket bra ämne!, tänkte jag och mindes euforiskt glädjen att efter en hel sommars hårt arbete stövla iväg och köpa de där grejjerna man dreglat över i säkert ett halvår/år.
Jag köpte H&Ms "paket" dvs QRS 500, Onkyo A-803, signalkabel från Straight Wire samt högtalar kabel från audio spec, den förvärvade summan tillät en uppgradering från den ursprungliga "paketlösningen" med en relativt billiga onkyoCDspelaren till onkyos tunga integramaskin, medans jag väntade på leveransen av denna fick jag låna den ursrungliga paketspelaren.
På så sätt fick jag smak på min första uppgradering redan ca en månad efter inköp, efter att ha hört denna effekt var man fast, annars hade jag kanske suttit med samma stereo idag

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/08/07 09:24:20

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/07 :  11:37:10  Show Profile Send Roq a Private Message
Det gick fort från det att jag köpt min första anläggning till att börja tänka på uppgraderingar (kanske 3-4 månader)
Pluggade förr och hade en nedåtgående trend på mitt musiklyssnande och skivköpande. Började jobba för 2 år sen och bestämde mig för att spara ihop till något bättre. Jag hade från början ett par dåliga JWS-högtalare + billig Sony-spelare + Yamaha-receiver.
Min första anläggning köpte jag för ca 1,5 år sen - Audiovector M3 + Vincent SV233 + H/K DVD25.
Det tog inte lång tid förrän jag fortsatt uppgradera....Nu är bara stärkaren kvar. Musiklyssnandet har fått sig en ordentlig knuff framåt!

Edited by - Roq on 2004/08/07 11:37:44
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:09:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Minns det mycket väl. Hösten 1976 fick jag ut "skottet" jobbade som snickare. Drog iväg och handlade en Luxman 800 reciver, JVC B44 grammofon och ett par Sansui "faslinjära" högtalare. Missminner jag mig inte så slantade jag upp 4800 pix. Packade in alla kartonger i min röda PV och åkte hem, känslan kan jag ta på fortfarande. Fergusson racklet som stod i pojkrummet fick syrran överta. Första plattan som las på var Made in Japan. Några månader senare vart det 2st likadana högtalare till, "fyrkanal" var fränt då! Om det lät bra? Gissa tre gånger alla fel går om.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/07 :  14:28:56  Show Profile Send Blue a Private Message
För min del: Denon DCD-890, NAD 3020i, Dali 104... En riktig klassiker!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/07 :  15:00:00  Show Profile Send Poe a Private Message
Min första riktiga stereo fick jag tidigt 80-tal: en Sonab receiver, ett par Expert-högtalare (2-vägs 7" bas och 3" diskant - bra tryck), en Technics bandare samt en Garrard skivspelare. Jag minns att säkringarna rök rätt ofta i receivern när jag spelade... Till sist brann ena kanalen då jag hade klassfest och kopplat in ett par extra högtalare och krämade på Bon Jovi, Mr Mister eller nått i den stilen..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/07 :  15:16:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
Min första riktiga stereo bestod av Harman Kardon HK650 förstärkare, HK HD740 CD-spelare och Infinity Alpha 10. Den hade jag iaf lite mer än ett halvår innan uppgraderandet började. =)
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:02:15  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Hmmm...
Acoustic Energy AE109, Pioneer 505 och Yamaha CD480. Lät väl sådär :D

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:37:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
"Min" första anläggning var var egentligen familjens första också, även om jag hade visst inflytande på vad som skulle väljas. Viktigaste personen var emellertid gus på härvarande forum. Han var jobbarkompis med farsan när det begav sig och var utsedd till förste rådgivare - och även delvis leverantör. Utan hans hjälp hade vi säkert inte fått så bra ljud som det blev.

Anläggningen bestod i gus begagnade kenwoodreceiver med sedan länge bortglömd modellbeteckning, en Tecnichs-grammofon SL23, eller något i den stilen. Högtalarna var ett par Ortofon, stativtvåvägshögtalare (finns det något ord som heter så?). Jag kommer inte ihåg modellbeteckningen.

Året? Vintern 1976/77. Jag kommer ihåg hur bra jag tyckte det lät. Detta var den första ljudåtergivningsutrustning familjen ägde som inte var en enkel radio-, kassetbandspelar- eller TV-högtalare. Jag har aldrig i livet haft en anläggning som jag njutit av musiken så mycket genom, som i denna. Även om jag alltid försökt göra det bästa av situationen, har allt införskaffande av ljudåtergivningsutrustning senare tillåtits bli allt för mycket kompromiss på ljudets bekostnad.

Grammofonen har fått vitala delar utbytta och snurrar fortfarande hemma hos brorsan. Svågern använder alltjämt högtalarna. Receivern lade av för ungefär ett decennium sedan och återfinns någonstans i HiFi-himlen.

mvh/ Jörgen G

edit: behandlingen av det svenska språket...

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/08/07 16:41:52
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/07 :  17:18:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Själv började min hifiresa med en cdspelare och integrerad förstärkare från Sony. Minns inte beteckningarna, men cdspelaren var av hög finish. De demoexen kostade hutlösa; 5000 ihop...
Till detta hade jag Canton´s satellit/bas-system Plus S/C.
Allt ihopsnörat med Supra.
Lät enligt mig riktigt bra för de pengarna

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/08/07 :  20:26:57  Show Profile Send coldcut a Private Message
Naim Nac 62 + Nap 90/2 Cd (En philips som gått hädan för många år sedan) Högtalare Linn Helix. Det kostade 1992.. Men det smakar fortfarande, även om huvudanläggningen numer har ändrats en del! Men det ligger defenitivt en charm i att kunna ha originalgrejerna kvar som ledde in på hifinördens bana.. =) Är det fler som "sparat" !:a anläggningen?

-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/08/07 :  20:27:50  Show Profile Send coldcut a Private Message
Naim Nac 62 + Nap 90/2 Cd (En philips som gått hädan för många år sedan) Högtalare Linn Helix. Det kostade 1992.. Men det smakar fortfarande, även om huvudanläggningen numer har ändrats en del! Men det ligger defenitivt en charm i att kunna ha originalgrejerna kvar som ledde in på hifinördens bana.. =) Är det fler som "sparat" !:a anläggningen?

-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/07 :  20:48:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Första anläggningen ja, sköna tankar nu när några årtionden(gubben börjar bli gammal...) gått sedan dess.

Jag hade harvat runt med diverse technics förstärkare och skivspelare och det funkade fint i pojkrummet, men 1987 var det dags för en riktig audiofilanläggning. Jag kollade runt i alla butikerna i staden där jag bodde och det var inte mycket som förmåddes. En butik var dock bra, de hade koll på marknaden och tipsade mig om att i "storstan" Göteborg finns det många fler butiker så kolla där!

Sagt och gjort, Göteborgs gator gjordes osäkra i flera månader och i vissa av butikerna blev man tjenis med personalen. Efter mycket om och men började stenarna falla på plats.
- En Thoréns TD166 MkIV var självskriven och på den skulle en Goldring 1010 monteras.
- Marantz gjorde en bra serie med CD-spelare, en Marantz CD46 fick det bli
- Högtalarna tog en del värkande, men efter att ha hört Heybrook HB2C så var det avgjort. Det var en högtalare som inte tålde särskilt mycket effekt, men som den spelade, vilken känsla!
- Tuner är ju ett måste, en NAD fick det bli, det passade in i budgeten.

Men förstärkare då? Jo, en förstärkare skulle jag ha också och det tog tid. Inget jag lyssnade på gav mig det jag ville. Butiken i min hemstad tipsade mig om ett nytt märke, ARCAM, som hade gjort en 60W-stereoförstärkare, Delta60, som hade fått väldigt gott betyg, de hade tom sålt några stycken, det kanske kunde vara något för mig?

Iväg till Ågren's och lyssna till detta lilla underverk. Den var OK, men när jag började skruva på mig så började försäljaren packa upp en sprillans ny förstärkare som inte hade kommit ut än, de hade fått ett tidigt demo ex av den... Det var ARCAM Delta90 jag fått chansen att titta på och där satt den! Denna lilla juvel höll mig lycklig i många år!

Kablarna som allt snörades ihop med var sämsta sortens kabel som sakta byttes ut.

Denna anläggningen satt jag med i 17 år innan det var dags att uppgradera. Det som byttes först var CD-spelaren och in valsade Sony's XA-ES-serie. Men det är en annan historia som man kanske får chans att berätta någon annan gång....

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/07 :  21:47:32  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Efter diverse scantic och liknande på slutet av 70-talet så inhandlades ett par phase linear, en 700 och en 400 som fick styra 2 st. rcf 15-tummare (tror det var 541) och ett par 12" som jag inte kommer ihåg märke/modell på tillsammans med ett par fosterhorn. detta gav en rejäl hängmatta i ljudbilden som var så populärt på den tiden, det pga av 12-tummarn och foster-hornen inte kunde mötas vid lämplig frekvens. Delningfiltret var av typ 12db och och ända tanken med det var att få grejerna att hålla. man var supernöjd för stunden då man till och med kunde spela skiten av den lokala ungdomsklubben

Till det så sponsrade farsan en thorens vinylsvarv och själv så köpte man en beg pioneer kassettdäck, kommer tyvärr inte ihåg modell på pickup och nål, ej heller modell på kassetdäcket men båda var av highend på den tiden. LOL

Försteg till detta användes en Jbn-mixer och tillhörande eq av samma märke, för inte kunde väl ungdomsgården ha så fel att en mixer och eq kunde vara fel Jag hade allt jämfört med en Kenwood-värsting med delbart för och slutsteg och kunde konstatera att mixern var överlägsen (lät ju mycket mer med den)

Efter en viss tid började man ju undra om det verkligen skulle brusa så mycket som det skulle göra, men det fick man ju inte visa kompisarna så man drog ju på så det stod härliga till så ingen hörde bruset inte kunde det väl vara något fel på mina grejer inte, det var ju highend så det så

Dessa slutsteg som inte har något med bruset att göra är och var det bästa jag någonsin ägt och ångrar varenda sekund sen dess jag avyttrade dessa. Dessa har endast överträffats av ett par Mcintosh-steg i obskyr prisnivå, glasfront med 2 stora vu-mätare, kan inte komma på modellen just nu men var av tidig 70-tals modell.

Vid närmare eftertanke!!! var det inte bättre förr egentligen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/08 :  07:49:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Första riktiga anläggningen skaffade jag omkring 1980 efter diverse uppgraderingar.
Thorens TD166 MK2 med Pickering XSV3000 pickup, Luxman L81 förstärkare och transmissionlinehögtalare med KEF element. Högtalarna var handbyggda av Mats Andersen i början av hans högtalarkarriär, han hamnade ju senare i QLN och även som konstruktör i QRS.
Den anläggningen spelade jag på i 15 år. Det ni!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/08 :  10:32:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Min första riktiga anläggning bestod av Audio Pro 2.25 högtalare, En marantz-stärkare PM54? och en Thorens TD166 Mk 4 eller 5 med Ortofon OM20. Inköpt på hifistället i göteborg 1986.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/08 :  10:56:37  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Audio Pro Black Diamond, Luxman C0-3 M0-3, Arcam Alpha 1,
-Inget finns kvar..
Jo förresten, cd´n står på vinden.

/Mikaell.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/08/08 :  11:20:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Cambridge discmagic & dacmagic 3, litet hembyggt rörförsteg, Atma-sphere m60 mkII OTL-rörmonoblock och ett par Leedh Psyché.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/08 :  11:33:38  Show Profile Send arcam a Private Message
Min första stereo var en Tandberg förstärkare och Tandberg högtalare bägge i jakaranda, skivspelaren var en Micro Solid 1. Denna stereo kostade 2500:-. Detta var 1976 och pengarna fick jag efter jag hade sålt min moped en blå Puch Dakota .

Jag kommer ihåg känslan när man satte på första skivan, oj vilket ljud.

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/08 :  14:23:48  Show Profile Send ryst a Private Message
Min första riktigt anläggning bestod av Denon DRA-735, Denon 600(någonting, kassettspelare med släde för banden, polarna trodde att jag hade 2st cd-spelare), Cerwin Vega AT 40 samt en Pioneer PD7-någonting.

Allt hopsnörat med lakrissnören och högtalarkabel från Dali

Första CD som åkte in på högsta volym var Alphaville - First Harvest 1984 - 92 med låten "Big In Japan".

Kommer ihåg att folk på gatan stirrade som fan när volymen bara ökade

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2004/08/08 14:25:59
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/08 :  14:26:10  Show Profile Send nurfen a Private Message
Får väl säga att den jag har nu är min första riktigt riktiga.. *skäms*

Classic 16.0 rörförstärkare, Original A9.8 CD-spelare och Sonus Faber Concertino.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/08/09 :  08:35:56  Show Profile Send jonta a Private Message
Rega Planar 3+ Sugden A28 och några.....var det Dali tro, slutet av 80talet.

Dreams never end!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:23:49  Show Profile Send drkim a Private Message
Rotel RA 870 - integrerad förstärkare, Pioneer Pd 8700 - cdspelare med skivtallrik, Qln Studio - fantastiskt bra högtalare som krigade med Dynaudio Audience 10 på den tiden (början på 90 talet). Enda som finns kvar är Cdspelaren - den står hos farsan och spelas sällan. Innan detta så hade jag en Fisher stereostapel med "stora" högtalare..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:58:36  Show Profile Send lbstr a Private Message
NAD3020B + Heybrook HB1 + Thoréns TD160 med Goldring PU.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:36:48  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Får väl säga att den jag har nu är min första riktigt riktiga.. *skäms*
Classic 16.0 rörförstärkare, Original A9.8 CD-spelare och Sonus Faber Concertino.


Du har absolut inget att skämmas för! Härligt första system du har

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:17:03  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Första stereon var en Fergusson allt i ett utan kasette deck. Plågade den gankse regält. Kopplade in så många högtlare jag kunde hitta hemma. att den höll, borde inte gjort det. Hittade en nål hemma till den när jag flyttade sist..

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:20:28  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Väntar fortfarande på det första riktiga =) kanske om några år =)

Var går gränsen igentligen ??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000