Author |
Topic |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 01:33:18
|
Då jag funderar på att byta ut min gamla trotjänare till förstärkare. (har haft den i nästan 10 år) efter mycket om och men, så har jag hittat 2 kandidater, nämligen:
Denon PMA-1055 Thule spirit IA100
Denon har jag lite erfarenhet av sedan innan, då de gör bra och prisvärda produkter. Thule, däremot har jag nada erfarenhet av. Så nu skulle jag vilja veta lite mer om detta märke, och helst från er som har erfarenhet av dem. Ljudkaraktär, pris/prestanda osv. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 09:57:35
|
I mitt tycker så skulle jag ha valt Thulen alla dagar. Den spelar med mer pondus, värme och en helt annan känsla än vad asiaten gör. Denonen är lite ljus och när och fjärran. Den spelar lite platt och kommer inte närheten av Thulen. Men som sagt det har och göra med matchning av högtalare också. Skulle kunna tänka mig att Thule kombinerat med väldigt varma högtalare skulle lätt bli allt för gosigt.
Kör själv Thule till B&W och det funkar riktigt bra. |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 10:45:17
|
Jag sitter just nu med en Spirit IA100 och är helnöjd! Jag har tidigare haft Denon, dock inte den du tittar på, och Thulen hade varit självklar att ta hem och testa iallafall! Thulen har en helt annan kvalitetskänsla och en pondus i ljudet som är svåröverträffad i denna prisklass! Baskontrollen och mellanregistret är dess starkaste kort enligt mig! Men som sagt, testa själv! |
"Skit in - Skit ut" |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 10:50:45
|
Det ligger något i det du säger om Denon, sist jag lyssnade på en av deras förstärkare, så var det ungefär som den gjorde sitt jobb men inget mer. Så rent teoretiskt, så skulle den kunna passa med ett par Audio Pro högtalare? Då de drar åt det lite ljusare hållet, och om jag inte tolkat dig fel nu (ber om ursäkt isof) så drar Thulen åt det mörkare hållet.
Vill ha lite mer kött på benen, innan jag tar mig till närmsta återförsäljare för provlyssning. då den ligger en bit härifrån (Umeå) Och det tar ett tag att ta sig dit utan körkort |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 11:13:47
|
Thule Spirit IA100 hade jag för några år sen....3 eller 4 kanske.....den förstärkaren är den sämsta jag har hört alla kategorier(japp, köpte ohört). Den lyckas "döda" musiken på ett mycket märkligt sätt.
Denon modellen har jag inte hört. |
Mvh |
|
|
Sebbe
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/08/08 : 05:03:29
|
Tjo!
Till Audiopro högtalare tror jag att thulen skulle passa bättre än denonen. Personligen tycker jag att Thule förstärkarna är riktigt bra och prisvärda. Dom drar som tidigare nämts lite åt det "mörkare" hållet, dock väldigt detaljerade och tydliga...
Det matson nämner känner jag inte alls igen, men alla har ju sin egen smak och det respekterar jag. Kanske är det så att dagens Thule förstärkare skiljer sig en hel del från den du testade?
/mvh Sebastian |
|
|
|
Topic |
|