HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika längd på nätkablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/06 :  01:57:13  Show Profile Send Joacim a Private Message
Det är ju en tråd uppe nu runt nätkablar, och jag undrar om det är någon som testat nätkablar med olika längd (samma produkt och terminering)? Har det upplevts någon skillnad mellan ex. 0,5m 1,0m eller 1,5 m? Kan effekten vara större vid ökad längd (större möjlighet för kabeln att skärma ordentligt...)?
Likaså undrar jag om "längd-effekten" har upplevts större/mindre beroende på olika fabrikat?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  08:09:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har läst någonstans att 2 m är den optimala längden.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/06 :  09:22:21  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nordosts hoola baloa-kablar sägs endast fungera på det sättet det är tänkt i två meters längd........

I övrigt vet jag inte.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/08/06 :  09:58:16  Show Profile Send sker a Private Message
Har också hört något om att två meter ska vara den bästa längden, skulle vara kul om någon har gjort ett test mellan två olika längder av samma kabel, är lite skeptisk till att skillnaden skulle vara specielt stor.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:11:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Nordosts hoola baloa-kablar sägs endast fungera på det sättet det är tänkt i två meters längd........

I övrigt vet jag inte.


Hoola baloa???
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/06 :  12:42:36  Show Profile Send Goffe a Private Message
jag läste runt och tyckte nordost sa minst 2meter. de säljer 3m oxå!

Jorma sa minst 1,5m

minsta längder bör vara olika för vilka konstruktion man använder sig av.

rätta mig om minns fel!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/06 :  12:49:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vill någon människa förklara det för mig? Varför längden spelar roll.. :) Och då menar jag ej det ni tror på, utan nätkabeln!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  12:58:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tja, tror du 2 dm kabel gör lika stor nytta?
Ju längre bit kvalitetskabel, desto större nytta bör den väl göra?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/06 :  13:00:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Vissa nätkablar ska ha en filtrerande effekt och för att dra nytta av den ska man ha X längd....

Edited by - marbrink on 2004/08/06 13:01:20
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/06 :  13:12:06  Show Profile Send Babar a Private Message
Varför skulle det bli bättre ju längre bit kvalitetskabel man använder?
Du förlänger ju bara hela strömkedjan...vad är det för mening att koppla in 10m strömkabel om jag bara behöver 1 m?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  13:14:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ärligt talat är det ingen som vet hur det funkar.
Filterverkan skall det inte finnas.
Kondensatorverkan p.g.a. skärmar är alldeles för liten för att ha någon betydelse.
Ändå så hör man en påtaglig skillnad.

Nordost förklaring är bra; Vi har ingen aning om varför det fungerar, men vi testade, och det fungerade.
Dom har ju dessutom inga skärmar på sina kablar. Man kliar sig i huvudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/06 :  13:22:14  Show Profile Send Goffe a Private Message
Snacka om tur!!!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/08/06 :  14:18:40  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nordost .. lyckost.

euhm...
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:31:13  Show Profile Send sker a Private Message
>Björn-Ola
Vad menar du med att "filterverkan skall det inte finnas"?
Det finns ju som Marbrink sa kablar som SKA ha en filtrerande verkan, men det kanske inte har med en vanlig skärm att göra utan att man använder någon form av metall pulver som ska ha en filtrerande effekt. I det fallet borde väl en längre kabel göra mer eftersom man med längre kabel får en högre mängd filtrerande "material" och då kanske mer filtrerande effekt och i slutänden kanske bättre ljud. Jag är på mycket djupt vatten så det finns nog någon som kan förklara detta
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:46:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Tja, tror du 2 dm kabel gör lika stor nytta?
Ju längre bit kvalitetskabel, desto större nytta bör den väl göra?


min tjej hade nog inte kunnat säga det bättre :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:57:04  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tackar för alla intressanta inlägg!

Anledningen till att jag frågade var för att jag funderar på att köpa 2 st Analysis Plus Power Oval till en längd av endast 0,75m/st (i normalfallet ligger denna på längder från 1m och uppåt).

Med alla intressanta inlägg, och min nyfikenhet, slutade det med att jag ringde upp företaget i USA.

Ur säljperspektiv, amerikanskt, borde samtalet slutat med att de rekommenderat en minimi-längd, men icke!?
Svaret var att alla deras kablar, oavsett, alltid ger bättre resultat i tester med kortare längd (högtalarkablar såväl som strömkablar). Enligt honom fanns ingen längd som kunde vara för kort (teoretiskt kanske inte 1cm skulle göra någon skillnad, och dessa längder hade inte testats...?!) Kortare/bättre strömväg samt inga problem med funktion hos avskärmning.
Mina föreslagna 2,25 feet (0,75m ligger inom gränsen för normal längd) och skall ge bättre resultat än ex. 1,5m!

Intressant!

(Om Ni inte provat/lyssnat på Analysis Plus olika kablar så rekommenderas det!)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:17:32  Show Profile Send pak a Private Message
mina t+a kablar till för och slutsteg är 0,5 meter var-funkar som bara den!det var bara bra fick jag förklarat av en riktig guru innom hifi,men iofs så använder ju jag nätfilter.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:33:25  Show Profile Send Joacim a Private Message
Pak:

Nätkabeln från AP har extremt låg impedans och induktans. Det verkar inte som om man skall behöva ha nätfilter till AP för att få full funktion.
Med hänsyn till detta kan det ligga något i att även Du får bra effekt med Dina korta kablar!? Dina korta kablar kan vara konstruerade på ett annat sätt än AP Power Oval (högre impedans och induktans?), och vara i behov av nätfilter för optimal funktion.
Intressant att höra att Du är nöjd med resultatet, "trots" 0,5m!

Har Du provat utan nätfiltret, alternativt innan Du köpte nätkablarna på 0,5m testade Du samma kabel fast längre?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:59:41  Show Profile Send pak a Private Message
nej.
jag köpte allt samtidigt.
varför köpte jag så korta då.jo,för att nätfiltret ligger precis bakom slutsteget och försteget har extern powersupply-kom f.. inte på vad det kallas på svenska.+att pengarna började ta slut och kablarna låg klara i den längden(custom made) och de längre var slut.pust.och så var det bara bra att ha korta sa han.
så länge det funkar tillfredsställande så har jag inte orkat testa olika varianter.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:03:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Är helt övertygad om att det i princip alltid är av ondo att ha för långa kablar. Ger upphov till störningar och magnetfält i onödan. Skulle mycket hellre köpa ett nätfilter och kortare kablar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:13:13  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag är nog benägen att hålla med, men samtidigt känns det som att de inte kan vara allt för korta heller...

Får man något resultat på en kabel på 1cm, när hushållsströmmen går hela vägen fram!?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:49:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Längden på nätkablarna har betydelse om skärmen är av ett material som filtrerar inkommande högfrekvensstörningar som kommer med i nätströmmen. Med en skärm av magnetsiskt material så är det bättre med längre kablar då filtereffekten är bättre med längre längder.
Det handlar alltså i det fallet inte om enbart skärmning av yttre störningar eller störningar utåt. Med en skärm av Nickel/järnlegering som är magnetisk blir det en filtereffekt som inte påverkar den 50periodiga nätströmmen, men som ger en antennverkan som blir högre längre upp i frekvenserna och som alltså ger en bättre effekt vid längre längder. Dessa högfrekvensstörningar är som störst i tätbebyggda områden och som lägst långt ute på landet med långa luftledningar som ger en mycket god filtereffekt.
Högfrekvensstörningar och digitalstörningar försvinner på vägen och ger minst lika bra eller bättre effekt än dom bästa nätkablar som finns.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:03:35  Show Profile Send Joacim a Private Message
Intressant Jorma!

Det verkar finnas två "läror" gällande längd, kort/lång och dess effekter. Jag är inte så bevandrad i elektroniken/elläran så att jag kan bemöta eller sätta mig in i Ditt påstående fullt ut. Osäker på om det är andra på tråden som kan göra det?!

När jag ringde till Analysis Plus i USA så pratade vi (eller rättare sagt) han om följande (se nedan) och det tyckte jag för mig "made sence";

"-When people design power cords they use massive cable to reduce the noise voltage on the cable. The noise voltage that occurs on the cable is related to L (inductance) and di/dt (the rate of change in the current). You can reduce L by using larger gauge wire but you don't get much bang for your buck because it is a log function. What this means is that as you keep increasing the gauge of the wire you do not get much improvement for your effort. This is why you see people using very heavy and stiff wires in power cords. I have seen some power cords that are so big and stiff that the CD player connected to them is lifted off the ground.

What we have done at Analysis Plus is use computer simulation to optimize the design of a power distribution system. What we discovered is our patented hollow oval design provides a low L cable without having to use stiff and bulky cables. Our cables have a super low noise voltage to reduce the background noise to a minimum. This is extremely important during quiet passages, if you want to hear subtle details (this is very important for classical music fans and for other lovers of live music).

The other thing people don't realize about low frequency noise is that the thin aluminum shield found on many power cords does nothing to reduce this problem. The best way to reduce low frequency noise on cables is to reduce loop area. From our computer simulation and measurements we found our patented hollow oval cables does a great job at this. We have the lowest noise voltage we have seen with our hollow oval design.

For higher frequencies our silver-plated copper braided shield does a great job. We used an open braid design that works much like the window on your microwave oven. You can see through the window but the radiation stays where it belongs."

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:37:56  Show Profile Send Style a Private Message
"Högfrekvensstörningar och digitalstörningar försvinner på vägen och ger minst lika bra eller bättre effekt än dom bästa nätkablar som finns."

Vad är en digitalstörning?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:43:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vad är en digitalstörning?

Digitala signaler som finns på elnätet. Bla körs Internet och en del annan digital trafik genom elledningarna och dom ligger i högfrekvensregistret som inte hänger med långa sträckor.
Datorer och andra digitala apparater kör ut digitalt skräp på nätet också.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/08 :  10:58:55  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tackar för alla svar ocj inlägg!

Det känns nu som att tråden gjort sitt.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000