HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korsun v8i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:10:34  Show Profile Send Blue a Private Message
mje1: Jo visst har du rätt i att det är något galet om priset är det fyrdubbla i Sverige jämfört med tillverkarlandet. När det gäller t.ex. engelsk hifi är skillnaderna betydligt mindre.

Möjliga förklaringar: 1. Svenska hifibutiker tar ut överpriser eftersom Kina-hifin för den oinvigde ser ut som Krell och därför "går att sälja till dom som vill ha Krell". 2. I Kina är folk ganska fattiga så för att kunna sälja hifi där överhuvudtaget måste man hålla låga priser, de uteblivna inkomsterna ersätts av vinster via reguljärexport (till mycket högre priser till hifihandeln i Tyskland, Sverige mfl).

Det ska erkännas att jag inte riktigt vet hur detta funkar, hjälp gärna till! Men erkänn att det ligger något i min teori om hifi-porren...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:36:57  Show Profile
quote:
Möjliga förklaringar: 1. Svenska hifibutiker tar ut överpriser eftersom Kina-hifin för den oinvigde ser ut som Krell och därför "går att sälja till dom som vill ha Krell". 2. I Kina är folk ganska fattiga så för att kunna sälja hifi där överhuvudtaget måste man hålla låga priser, de uteblivna inkomsterna ersätts av vinster via reguljärexport (till mycket högre priser till hifihandeln i Tyskland, Sverige mfl).

Dina förklaringar låter högst troliga.
quote:
Men erkänn att det ligger något i min teori om hifi-porren...

Vem vill inte ha hifiporr hemma i hyllan för en struntsumma

Edit: Vi är ganska Offtopic nu,trådskaparen (liksom jag) efterlyser lyssningsintryck av Korsun V8i för de som undrar

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/09 10:40:38
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:05:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det vore synd att blanda in svenska handlare i denna tråden
då vi är många som verkligen vill veta hur Korsun står
sig mot en Krell, Grenedel etc

Så vill ni göra väl-ljudet en tjänst, nappa inte på
krokar som leder iväg från ämnet, försök istället ordna en jämförelse
mellan en Korsun och en annan förstärkare.

Mitt eget bidrag = jag har advantage P1/A300, bor i skåne och har inget
emot att ställa upp med en jämförelse. Inte för att min anläggning
är den ultimata, men den har kvaliteter som troligtvis tåler jämförelse en bit upp.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:27:47  Show Profile Send ReKo a Private Message
Kort fråga bara.. vad betingar en Korsun v8i för pris?

mvh / Ante
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:59:54  Show Profile
11-12.000 fraktad,tullad o momsad.

Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:24:00  Show Profile Send Mad a Private Message
Okej, dags att slå hål på lite spekulationer. Visst har HiFi-porrfaktorn varit en faktor i valet av förstärkare, det tänker jag inte förneka. Man vill ju gärna ha ett kraftfullt förstärkarmonster i sitt rack. I Sverige får man dock inte något monster om man inte tänker lägga mer än fyrsiffriga belopp på att inhandla det. För mig handlade det om att byta upp mig från en HK670, för lite mindre än dubbla priset jag betalade för 670'in fick jag en förstärkare som låter helt otroligt mycket bättre på alla punkter. Jag var aldrig ute efter en Krell eller något sådant, däremot ville jag ha valuta för pengarna vilket jag anser mig ha fått. Det låter bättre än allt jag lyssnat på i Sverige som ligger i samma prisklass, betydligt bättre dessutom.

Vad gäller den estetiska/etiska biten så kan ni ju tänka er hur flickvännen reagerade när hon såg storleken på lådan som kom hem. När förstärkaren dock stod på plats i racket och hon dessutom fått två par tåstrumpor som present av säljaren i HK så kom det fram att den trots allt var ganska snygg. I vanliga fall var ju stereoprylar så fula, men den här var helt okej. Dessutom är både hon och jag nöjda med att den inte fungerar som element, sådana har vi redan sittande på väggen. Hade jag släpat hem en Krell som enligt mig ser ut som någon har parat en Tie-fighter med en kylfläns och dessutom behöver drivas av ett mindre kärnkraftverk hade det garanterat inte låtit lika positivt. När jag berättat vad den kostade hade jag dessutom fått såva på soffan i några månader.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:05:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Gerhard46!
FBK:

Är det bara jag som inte fattar vad detta inlägg betyder

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:33:23  Show Profile

quote:
FBK:

Edit
100x? Bara dubbel skönhet förvånar mig..

quote:
Är det bara jag som inte fattar vad detta inlägg betyder

Närå vi är nog ett gäng

Gerhard 46 kanske kan utveckla sitt inlägg

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:08:03  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej

Jag tror att det finns en anledning till som gör att det inte finns så utförliga och djuplodande analyser av Red Rose affir.... sorry Korsun v8i.

Nu ska jag generalisera enormt, uräkta för det. De flesta som köpt v8:an har troligen gjort det via något av gruppköpen på prisjakt. Som påpekats är inriktningen på detta forum hembio, och tittar man på inlägg på de olika forumen, så är anläggningarna och erfarenheten av enklare kvalitet än de anläggningar folk på detta forum verkar inneha eller ha lyssnat till. Man lyssnar på ett helt annat sätt, beskriver t ex basljudet som byxfladder, konfladder eller rutskaller istället för att beskriva basens karaktär. Jag tror att detta till stor del beror på ovana, och ev ointresse, av sk aodiofila attribut som dynamik, timbre, hur en tight bas låter osv. Det låter bra - troligen på en helt annan nivå än en sub10kkr hembiostärkare, och det räcker. Man har sedan inte kunskapen och självförtroendet att ge sig in i djuplodande analyser speciellt inte på detta forum.

Man har sett chansen att köpa något bra till ett fantastiskt pris. Till skillnad från på detta, eminenta, forum finns det en helt annan acceptans för att köpa olyssnat på andras rekommendation bland medlemmarna på prisjakts, likaså eminenta, forum. Att det innebär att man till större del blir mindre nöjd är ju inte å konstigt, vilket ger fler säljannonser.

Ja vet att det sitter en fd krellägare och en B&W 801 innehavare med varsin v8i i hemmet. Om detta ger dem någon slags status att dela med sig mer proffesionellt av sina intryck än om man har ett par AP Black Diamond vet jag inte, men kanske dessa två anses vara tillförlitliga. Jag ska be dom skriva något.

Jag tycker f ö att Per100:as förslag är utmärkt. Men jag rekommenderar er som är intresserade att registrera er på prisjakts forum för att söka dessa kontakter. Tyvärr så upplevs stämningen som lite antikinig (no offense) här.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/09 :  16:15:29  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tror att det finns en anledning till som gör att det inte finns så utförliga och djuplodande analyser av Red Rose affir.... sorry Korsun v8i.

Nu ska jag generalisera enormt, uräkta för det. De flesta som köpt v8:an har troligen gjort det via något av gruppköpen på prisjakt. Som påpekats är inriktningen på detta forum hembio, och tittar man på inlägg på de olika forumen, så är anläggningarna och erfarenheten av enklare kvalitet än de anläggningar folk på detta forum verkar inneha eller ha lyssnat till. Man lyssnar på ett helt annat sätt, beskriver t ex basljudet som byxfladder, konfladder eller rutskaller istället för att beskriva basens karaktär. Jag tror att detta till stor del beror på ovana, och ev ointresse, av sk aodiofila attribut som dynamik, timbre, hur en tight bas låter osv. Det låter bra - troligen på en helt annan nivå än en sub10kkr hembiostärkare, och det räcker. Man har sedan inte kunskapen och självförtroendet att ge sig in i djuplodande analyser speciellt inte på detta forum.

Man har sett chansen att köpa något bra till ett fantastiskt pris. Till skillnad från på detta, eminenta, forum finns det en helt annan acceptans för att köpa olyssnat på andras rekommendation bland medlemmarna på prisjakts, likaså eminenta, forum. Att det innebär att man till större del blir mindre nöjd är ju inte å konstigt, vilket ger fler säljannonser.

Bra inlägg Bjarne
Jag är en gammal Prisjakts minhemmbio och prisjakts medlem, men numera så är jag sällan där pga. det som beskrivs ovan. Plus att det finns ett antal riktiga besserwisser personer som vet allt utan att egentligen veta någonting, så jag orkade inte att vara aktiv där längre.

Mvh Per

Go to Top of Page

Theta
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/09 :  16:25:23  Show Profile Send Theta a Private Message
Man kan inte bara vifta bort kinaimporten men nedvärderande ord som ”nyhetens behag” eller ”hifi porr”. Det viktigaste tror jag är att för första gången fick folk, som inte hade råd att äga en apparat i Hifi-klass tidigare, chansen att äga en sådan med en mindre summa pengar. Det är en känd fakta att många av de Kinesiska firmorna är OEM tillverkare till många av västerländska Hifi märken. Varför ska man betala flera tusen USD för en, tydligen samma produkt, när man kan köpa den för ett tusen USD? Dessutom är Korsun V8i inte så märkvärdig med sina 35 kilon och 250 watt om man jämför det med de tyngre produkterna från Pass Labs, Krell, Lamm, ML etc. De har produkter upp till 200-300 kilo med mycket mer watt. Till och med Naim NAP 500 väger mer än Korsun trots sina mindre watt. Vad ska vi kalla ägandet av sådana apparater, XXX eller?
Varför vi inte får några ”vettiga lysningsintryckt” beror kanske på, som bjarne påpekade, att de som köpte en Korsun ägde inte någon topp produkt tidigare. Om man nu har råd och äger redan en Hi-End västerländsk produkt varför ska man importera en, inte alltför smickrande, kinesisk produkt? Eller de som ägde en Hi-End produkt hade kanske redan sålt den innan man importerade sin nya. Det bästa var ju, som nämndes tidigare, att någon i det här forumet tar med sin apparat och åker till en Korsun ägare eller tvärtom.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:52:15  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Arcum Cantus har sagt att det inte är samma element i Kina högtalaren som den som säljs i väst. Jag tror mycket av Kina-skeptismen ligger i att vi inte vet vad vi får, exakt. Är min ShengYa S-10 verkligen en exakt kopia av en Vincent S-10? Personligen är jag tveksam. Steget upp från min Pioneer 656 DVD spelare till min ShengYa var otroligt liten. Hade det varit en riktig Vincent jag köpt till full pris hade den åkt tillbaka till affären.

Det är allmänt känt att Kina inte uppfinner mycket själv, de kopierar allt de får syn på och sätter ett kinesiskt namn på det och säljer det för en bråkdel av priset. Men är det verkligen en exakt kopia?

Det hade varit roligt att få ett test på dessa Kina hifi produkterna.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:45:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressant inlägg Lars, håller med att det skulle vara mycket intressant att få läsa lite tester angående Kina hifin. Jag tror att en del produkter är riktigt bra, men att en del inte är så bra som alla vill göra sken av.

Mvh Per

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/10 :  01:00:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad för tester efterfrågas? Hifi&musik? Där skulle betygen knappast bli särskilt goda om inte Kinatillverkarna lägger in några feta annonser först

Nä, jag är precis som er väldigt nyfiken på var ex. denna gigant Korsun V8i verkligen står sig mot en fetare välkänd förstärkare i en riktigt bra anläggning och då lyssnad av ett gäng entusiaster (tänk Timbre med ett reportage...) hellre än någon enskild känd recensent. Kan ingen med en Korsun bjuda in i mitt inlägg nämnda kända person eller kanske bjuda in sig själv hos honom..vet iofs inte om han skulle nappa.

Jag vet bara att min E.sound låter så mycket bättre än min fd. Arcam CD och mina Xindak kablar utklassar min fd. MIT...i min anläggning och med mina öron

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/10 01:12:52
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/10 :  02:21:46  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
mangew; jag menade någon här på forumet. Dra hem till någon som kan ljud och har en bra anläggning och testa om det verkligen
är så bra grejor som kineserna vill att alla ska tro.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/10 :  07:35:04  Show Profile Send nurfen a Private Message
De produkter som har blivit testade, Shanling, har ju fått toppbetyg iallafall.. Fast det kanske ni förträngt?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/10 :  07:59:40  Show Profile
quote:
Är min ShengYa S-10 verkligen en exakt kopia av en Vincent S-10?

Va Den nivån trodde jag vi hade passerat. Jag har sagt det förr och säger det igen: ShengYa ÄR ett eget märke som funnits längre än "Vincent" vilket bara är en Tysk "Label" som klistras på redan INNAN produkten lämnar Kina. Gråimporten av Shengya har föranlett att Tyska "Vincent" fått mer eller mindre panik och köpt upp rättigheterna till de "exklusivare" Shengyaprodukterna(sp991,sp993.cds3,sa91,sa93). De passade även på att köpa upp i stort sett allt som låg i handeln i Hongkong av dessa,allt för att försöka bibehålla illussionen hos oss i väst om att "Vincent" skulle vara något Exklusivt tyskt hifimärke.

Enligt LarsTokyos resonemang skulle ju Kineserna göra kopior av deras egna produkter???

Edited by - mje1 on 2004/08/10 08:02:45
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/08/10 :  08:57:48  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jisses! Anledningen till att det är folk från prisjakt, som har gjort gruppköp av denna förstärkare, beror på att de blev förvisade från denna site.

En kompis till mig har köpt denna mycket kompetenta förstärkare till sina Dynaudio 52se. Kan bara säga att den gör mycket bra ifrån sig.

Har haft den hemma till mina Dynaudio Contour S3.4 och kan även med dessa högtalare konstatera att förstärkaren är mycket bra.

Karaktären på Korsun V8i:
Varmt mellanregister (något återhållet)
Mycket väldefinierad bas (tajt och djup)
Detaljerad diskant

Har jämfört med Thule 350B som har karaktären:
Starkt betonat mellanreg.
Mycket väldefinierad bas (tajt)
Något mindre detaljerad diskant

Korsun är ett kap

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:26:22  Show Profile Send molsson a Private Message
LarsTokyo är helt ute och cyklar. När jag köpte mina vincent 996 så var det i kina, och det stod vincent på dem. Sheng-Ya märker produkten vincent för europa. Det är skillnaden.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:28:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Kom på en grej igår, när jag flummade bort i tankar kring att det börjar dra ihop sig för OS: Minns ni de kinesiska löperskorna som slog världsrekord på alla långdistanser kring 1993? Dom åkte aldrig fast för doping, och några av rekorden står sig ännu...

En oerhört långsökt, men ändå intressant (?) parallell, skulle kunna göras med det "Kina-syndrom" vi nu ser i hifins värld. Aldrig har så "tunga" och "feta" produkter kunnat köpas till så låga priser. Världsrekord alltså! Men har allt gått till på rätt sätt? Är dom så bra som dom verkar? Tja, vi får väl se om dopingpolisen (hifi-testarna) har tillräckligt förfinade metoder för att sätta dit dom, eller, om dom helt enkelt är fantastiska underbarn av ett aldrig tidigare skådat slag...

Du som tyckte att även ett Naim-slutsteg skulle kunna kallas hifi-porr... Nej, nej och åter nej! Naim kan aldrig vara porr, det är riktiga grejer för fanken. Ingen snabbflirt, inget one-night-stand, inga silikonpumpade kroppsdelar... bara kärlek!

Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:56:20  Show Profile
quote:
LarsTokyo är helt ute och cyklar. När jag köpte mina vincent 996 så var det i kina, och det stod vincent på dem. Sheng-Ya märker produkten vincent för europa. Det är skillnaden.

Precis! Frågan är om det ens kan kallas oem,de "skräddarsyr" ju inget åt tyskarna. De sätter bara på deras etiketter.
quote:
Kom på en grej igår, när jag flummade bort i tankar kring att det börjar dra ihop sig för OS: Minns ni de kinesiska löperskorna som slog världsrekord på alla långdistanser kring 1993? Dom åkte aldrig fast för doping, och några av rekorden står sig ännu...

En oerhört långsökt, men ändå intressant (?) parallell, skulle kunna göras med det "Kina-syndrom" vi nu ser i hifins värld. Aldrig har så "tunga" och "feta" produkter kunnat köpas till så låga priser. Världsrekord alltså! Men har allt gått till på rätt sätt? Är dom så bra som dom verkar? Tja, vi får väl se om dopingpolisen (hifi-testarna) har tillräckligt förfinade metoder för att sätta dit dom, eller, om dom helt enkelt är fantastiska underbarn av ett aldrig tidigare skådat slag...

Du som tyckte att även ett Naim-slutsteg skulle kunna kallas hifi-porr... Nej, nej och åter nej! Naim kan aldrig vara porr, det är riktiga grejer för fanken. Ingen snabbflirt, inget one-night-stand, inga silikonpumpade kroppsdelar... bara kärlek!

Blue:
Jag tror ditt budskap och din skepsis om Kinesiskt hantverk gått fram vid det här laget.Tack.

Edited by - mje1 on 2004/08/10 13:52:36
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:01:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Finns det ingen i närheten av Göteborg och ägare av en Korsun V8i som kan slänga iväg ett mail el. telefonsamtal till Timbre. En av de seriösaste och mest trovärdiga Hifi "veteranerna" jag sett. Gör bra bildreportagen också.

Om han skulle nappa på att kanske testa en Korsun V8i i hans ganska hyffsade anläggning Så får vi en gång för alla veta vad de egentligen går för.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/10 11:03:06
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:03:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Haha... nä du har fel i alla dina misstankar. Men håll med om att det var en spännande liten liknelse?

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:13:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Av vad vi har kunnat läsa från dom som faktiskt har lyssnat och
jämfört med något annat så låter förstärkaren alldeles utmärkt.
Kul att världen blir mindre, konkurens gynnar alltid kunden.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:27:53  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mangew, du är inne på helt rätt spår.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000