HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Audio Pro - ombygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/06/29 :  18:27:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jo precis så är det, jag kan genom de här inläggen se mina egna kunskaper öka exponentiellt :)

Diskanten Scanspeak D2905/9300 är lagom till pris, mått, parametrar.
90dB, den håller jag mig till (ett tag iaf )

Eftersom Dynaudio inte säljs, skalas basvalen ner ytterligare (är det så här man Ska gå till väga? Alltså skala bort högt för högt tills man får exakt det man vill ha?)
Eftersom jag inser att låda/filter/basreflex är minst lika viktigt har jag bestämmt mig för att skrämma ner priset lite på basen.

Och fått fram följande lämpliga element:
SEAS P17RCY, P17REX, T17RE, T17RE/TV (som är skärmad, för att?)
VIFA P17WJ, P17SJ (också skärmad)

Där SEAS har väldigt höga effekttal (250W) har det Någon som helst betydelse.. P17RCY har den högsta känsligheten på 91dB bort med 3dB = 88dB
Diskanten har sedan en känslighet på 90dB, ok eller?

Någon som testat några av basarna ovan i en 2-vägs bassreflexkonstruktion? (lådan är 28,5l inte 40l som jag först skrev iom 25mm väggar.)

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/06/29 :  18:56:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
Finns ett par byggsatser med SEAS P17RCY tillsammans med Scanspeak D2905/9300 på hifikit så nu lutar det starkt åt det, 1300:-/högt med filter.

Tycker ni experts att jag ska slå i saken?

(med tanke på lådan och finish till image 50 lådorna till ett nypris på 1200/st så kan det väl knappast ha suttit annat än rena skitelementen tidigare?)
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  18:40:13  Show Profile Send matson a Private Message
Förmodligen/förhoppningsvis så är det filtret konstruerat efter en viss baffelbredd. Sätter du det i en smalare baffel förändras ljudet.

Hade jag varit dig hade jag valt en Scanspeak diskant och en bas/mellan från Vifa eller Peerless och kört med LC-Audios filter.

Till exempel SS 9300/9500 och Vifa P17WJ-00-08.

Filterskiss hittar du här:
http://www.lcaudio.com/dele.htm

köp lite extra motstånd och pilla tills det blir okej!

Men ditt förslag kan bli okej också, men om jag förstått rätt så brukar inte Hifikits filter vara särskilt bra(har aldrig provat eller hört själv).

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/01 :  20:29:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Låter finfint!
88 - 3 = 85dB bas
90dB diskant
Fixar LC audio-filtret "problemet"?

Vasen på vifa-basen är 34 => jämförelsevis ganska högt, bara 28l låda.. Problem?

Nått sista jag bör tänka på innan jag börjar konstruera?

TACK FÖR ALLA TIPS! Snacka om att det blivit bajs om jag inte hade hittat in hit... Tackar vi för Epkpeng!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/01 :  20:31:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja, kan inte säga att jag med fullt gott samvete skulle kunna ta åt mig all ära...Det är ju ändå runt 30, kanske 50 pers som bidrager till DIY!

Vas på P17 ja... Jag har fått rätt gott resultat i 32 liter, men man tro att det går att få lite mer "svängig bas", mer stuns (schvung tror jag HF skrev nån gång) i lite mindre låda och något högre avstämning på porten!

Kanske ide att testa med 32 och ha sandpåsar redo för att testa med mindre volym?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:27:14  Show Profile Send henricsson a Private Message
Testa med 32? Hur menar du? Om jag har 28l och det är i minsta laget kanske inte sand funkar så bra.. Tänkte mer på att ev göra reflexen lite grövre (anv LspCAD för beräkningar, ok prog.?)
Vad har längden på röret för betydelse?

Martinus
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/04 :  01:03:32  Show Profile Send macke a Private Message
längden på röret bestämmer väl avstämmningsfrekvensen?

/Marku
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/05 :  01:19:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Nad C350 är ett riktigt kraftverk! Driver mina högtalare med en känslighet på 86dB med lätthet. Jag tycker du ska strunta i känslighet och effektålighet...
Här är dem: http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/skonheter.jpg
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/06 :  15:32:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
Såg bilden i ett annat inlägg, a beauty :)
Är cdn en C541i?

Jo förfan, hade en Sony reciever (minns inte modnr) men den skulle ge 85W/kanal.. Den kostade tusenlappen mer än C350 *lurad*, men jag trodde juh den var helt ok.. It was not! And such a nice surprice I was up for when I pluggade i NAD:en
Man får juh ofta en förkärlek till sina egna prylar..

Som sagt så har jag alltid diggat Cleant ljud men alltid trott det vartit hopplöst att försöka sätta sig in i det, inte förrän efter några kurser i el på högre skola insåg jag att det eg. bara handlar om att omvandla elektrisk E till kinetisk med så bra verkningesgrad som möjligt (det är väl idén med hi fidelity? Eller har jag fått det Helt om basfoten?) Vore väl fan

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/06 :  15:46:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Nej det är den billigare C521an.
Ganska "skrammlig" i släden när man öppnar men annars finns inget att klaga på i förhållande till prislappen!

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/06 :  17:01:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Damn, 500 som läst mitt 1:a inlägg...
Kan det vara för man e n00bie? :)

Har hört att NADs cds klöddar friskt, men det kan kvitta med 3 års garanti + har man något NAD är det najs som fan utseendemässigt att fortsätta trenden..

Peace
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000