HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör + transistor = biamping = hifinirvana.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/28 :  08:07:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Min kompis Swingpjatt hade en teori om att det optimala borde vara att köra ett bipolärt slutsteg i basen och ett rörslutsteg i mellanregister/diskant, dvs biamping. Han inhandlade därför ett Copland CTA 501 för att komplettera sitt Musical Fidelity A3CR. Numera är hans QRS Saturnus biampade på detta vis och han tycker att det blev en väldigt lyckat kombination.

Igår var jag och bytte rör i mitt Copland CTA 505. Efter rörbytet jämförde jag och en kompis våra slutsteg på hans anläggning bestående av Copland CDA 288 cd spelare, Copland CTA 301 försteg och Copland CSA 515 slutsteg. (transistor) Jag måste säga att det blev en mindre chock då jag fick höra vilken skillnad det var i basen mellan de två slutstegen. CSA 515 spelade en oktav lägre och med ett väldigt driv och pondus. Däremot så tyckte jag att CTA 505 spelade med en både behagligare och mer riktig klang. Panpipor kunde man höra var gjorda av bambu, percussion var gjorda av trä med skinn, blås hade rätt klang och dynamik och röster låter som alltid fantastiskt med rör.

Av detta testande så har även mina tankar kring biamping väckts. Det kanske är det optimala att göra som Swingpjatt, dvs köra transistorer i basen och rör i toppen. Vad säger forumets expertis om detta?

läs mer på: http://hello.to/hifi

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/28 :  09:25:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
jo, men det går bara på 3-vägs högtalare (eller fler), annars kan man få värsta konstigheterna vid övergången runt 3kHz...dessutom gäller det att ha samma gain på slutstegen.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/28 :  11:06:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
StefanB

Det är precis vad jag går runt och funderar på! Kul att någon annan verkar ha liknande idéer ! Fram tills för någon vecka sedan så drev jag mina subwoofers och bashögtalare (egentligen borde jag nog kalla dem för mellanregister-basar ...) med två Mark Levinson steg. Diskanterna kördes med ett Rotel RB-991. Ljudet från mina subwoofers och och mina basar var jag helnöjd med men det kändes som det saknas något i diskanten. Detta gjorde att jag kopplade om, så att ena Levinson-steget istället drev diskantern och att Rotel-steget drev basarna. Även denna kombination känns inte riktigt rätt eftersom basarna har förorat lite av den exakthet som tidigare fanns där. Ljudet är dock mycket bättre nu när jag använder ett av Levinson-stegen till diskanterna ...

Detta har dock fått mig att fundera i precis samma banor som du, StefanB ... Jag funderar på att testa ett rör-steg till att driva diskanterna med. I mitt fall skulle det förmodligen även innebära ett lite "mjukare" ljud eftersom mina diskanter (kompressionsdiskanter + horn) har en tendens att låta lite vasst emellanåt. I.a.f i kombination med Rotel-steget ... . Alternativet i dagsläget är förmodligen att köpa ytteligare ett Levinson-steg ... eller ett bra rör-steg om det skulle visa sig fungera bra ihop med mina diskanter

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/09/28 :  17:06:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Har kört kommer kanske att köra biamp med rör och transistor igen. Skall man få ett bra resultat bör stegen vara "lika i klangen" dvs att transistor steget låter "rör" Att ha volympott på stegen så man kan matcha nivån är heller inte dumt. Men det bästa är att göra det rätt från början, och skaffa ett bra rörsteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000