HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har du hört en LineSource ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:40:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag söker efter personer som hört eller vet relevanta
fakta om LineSource högtalare.

Speciellt Dali Megaline, men även andra med konventionella
element enbart i sin konfiguration..

Även nått om hur banddiskanter prider ljud!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:09:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Linjekällor tappar inte ljudtryck med ökat avstånd på samma sätt som en punktkälla . Banddiskantens spridning bestäms av måtten, dvs ett 25mm band sprider lika bra som en 25mm dome i sidled. Spridningen i höjdled bestäms på samma sätt. Den blir med andra ord näst intill obefintlig om det är en verklig linesource (det krävs vissa mått, kommer inte ihåg vilka bara).



http://www.snippets.org/alsr/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:20:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vem är Leif Aden? som bygger linesource i sverige ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:24:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Jan;


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:39:23  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Linjekällor tappar inte ljudtryck med ökat avstånd på samma sätt som en punktkälla . Banddiskantens spridning bestäms av måtten, dvs ett 25mm band sprider lika bra som en 25mm dome i sidled. Spridningen i höjdled bestäms på samma sätt. Den blir med andra ord näst intill obefintlig om det är en verklig linesource (det krävs vissa mått, kommer inte ihåg vilka bara).


Skulle bara lite BW-aktigt säga att spridningen hos ett band på 25mm kan vara liknande som en dome på 25mm men den kan var både sämre och bättre beroende på hur bra domen är.
Gör man det mer eller mindre rimliga antagandet att domen beter sig spridningsmässigt som en plan, cirkulär, konfas strålare med en diameter och bandet är en plan konfas rektangulär strålare så kommer domen att sprida bättre.

Gör man en linecsource som går från golv till tak så kommer den att bete sig som en oändlig linjekälla (omm taket och golvet är parllella och linjekällan går vinkelrätt mot båda (vilket den gör om den går vinkelrätt mot den ena och de är parellella)) då reflexerna i tak och golv kommer att s a s fylla ut det som saknas.

En normal högtalare har en geometrisk dämpning (d v s den dämpning som uppstår när man flyttar sig ifrån ljudkällan) som är 6dB per avståndsfördubbling. Linjekällans är 3dB per avståndsfördubbling. Det gör att det inte är riktigt optimalt att kombinera linjekällor med rundstrålande dito då tonkurvan kommer bli avståndsberoende.

Enligt någon på HM's avsomnade forum så hade linjekällan dåligt stegsvar. det blev tydligen väldigt utsmetat. P.P har inte orkat göra simuleringar på det för att verifiera det hela men det kan kanske stämma.

Nämnas bör att P.P inte har några praktiska erfarenheter av LS så ovanstående resonemang är teoretiska.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:40:19  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Vem är Leif Aden? som bygger linesource i sverige ?



Det du såg har han och jag byggt tillsammans.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:50:42  Show Profile Send n/a a Private Message
En banddiskant får enligt mina erfarenheter ett mycket bra pulssvar där som exempel den första slången nedanför 0-nivån inte blir långre än ca:20% av pulsens ursprungsnivå. Den blir definitivt inte utsmetad. Som förklaring ser jag den helt aktiva drivningen av hela membranet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:52:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

HAR DU!

fräsigt, jag mailade till honnom och två andra i vårt
land som byggt ribbons osv..

jag har juh stirrat mig blind på newform´s band jag,
tycker det verkar som ett bra val.

verkar som klurigt att bygga egna banddiskanter..


quote:
Originally posted by Dahlberg

En banddiskant får enligt mina erfarenheter ett mycket bra pulssvar där som exempel den första slången nedanför 0-nivån inte blir långre än ca:20% av pulsens ursprungsnivå. Den blir definitivt inte utsmetad. Som förklaring ser jag den helt aktiva drivningen av hela membranet.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:58:54  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

En banddiskant får enligt mina erfarenheter ett mycket bra pulssvar där som exempel den första slången nedanför 0-nivån inte blir långre än ca:20% av pulsens ursprungsnivå. Den blir definitivt inte utsmetad. Som förklaring ser jag den helt aktiva drivningen av hela membranet.




P.P var själv skeptisk till onämnda persons påstående (kan det ha varit knoppen?) men det kan ju bero på att det snackades av en linearray mer och där kan ju spridningsegenskaperna hos de ingående delarna (som utgör arrayen (vad f det nu heter på svenska)) påverka resultatet rätt väsentligt.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:08:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mmm, massa bra att läsa här iaf:

http://www.snippets.org/alsr/

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/09/27 :  19:06:22  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord



Jan;





Ja, det var mine!! Mellemtone/diskant båndet var næsten 2 meter langt. Impedans 0,5 ohm og blev direkte trukket af specialbygget forstærker til formålet. Båndet gik ned til ca. 500 Hz.
Med de mange magneter og en solid base vejede de næsten 80 kg pr. stk.

Jeg eksperimenterer stadig med bånd - men anvender nu neodym-magneter og holder mig til noget mindre typer.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  19:08:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

kolla DIY, och nord linesource v1.0

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/27 :  22:58:53  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hej NN. Har hört megaline och Oriel. Det är nu rätt länge sedan, så det blir med en nypa salt. Det jag upplevde då var att ljudtrycket, storleken på ljudpresentationen var otroligt bra. Dynamiken upplevdes också mycket fin. Kan inte uttala mig om specifika detaljer, basåtergivning etc, men jag var mäkta imponerad (då) av främst dali mega line. De har säkert kapaciteten att återge riktigt stora musikensembler väldigt realistiskt. Jag tyckte inte heller att det blev samma fokus på just enskilda återgivningsdrag, utan allt var homogent.

Nackdelen kan ju vara storleken.

Åsikterna mina säger inte mycket, men kanske något. Såg ett par megaline någonstans på nätet beggat. Minns inte priset, men det var väldigt långt under nypris om jag inte minns fel.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/28 :  14:19:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Läs den dära artickelnm om när Danska radio skulle
ha Opera med PA, men tog Dali megaline istället..

under DIY och nord linesource v1.0

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:08:15  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
NN, vad kostar Newform?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:10:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

diskanter kostar 8000:- styck tror jag
högtalare typ 30 000:- att få
till sverige..

goldenage har bägge

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:12:38  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
okej, cool=)
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:24:56  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Angående Dali - Megaline så snackade jag med en kille som bytt ut sina JMLab Utopia mot sådana, men i hans fall så var det mest ljudtrycket han var ute efter :P

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:30:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja ta min skiss på north linesource v1.0, där jag
planerar ca 12 st 6,5 " per högtalare!

det kommer någ låta mkt det faktiskt!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000