HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Foliespolar vs icke folie?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:59:33  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Vad blir det för ljudskillnad???

Almost cut my hair

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:29:14  Show Profile Send celef a Private Message
Så säger reklamen:

" För inte så länge sedan bytte jag mina drosslar i högtalarnas delningsfilter till CFAC drosslar. Jag har tidigare bytt till bra kondensatorer och enkarderlig kabel. Uppgraderingen till CFAC Inductor upplevde jag som den största förbättringen hittills. "
Stig Carlsson, Civ.ing.

" The CFAC Inductor far exceeds anything I have used in the past. ... Gone are the colorations I previously attributed to different drivers. It is now obvious that the colorations were in fact caused by inferior inductors. "
Arnie Nudell, Genesis

" CFAC Inductor is a product that have advanced the state-of-the-art, providing me with a product that is the most sonically pure component available. They are simply the best ... "
Robert Grost, Unity Audio

Allt blir liksom bättre!

sound pollution
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:59:19  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Vid provlyssningen hemma hos Micke Y testade vi två par HFLS-1, ett par med vanliga spolar och ett par med bandspolar.
Som jag upplevde det var mellanregistret betydligt mer framtonat med bandspolar. Jag upplevde högtalaren som mer homogen. Skillnaden var inte gigantisk men det var tydligt märkbar med det systemet. Testa att titta igenom bildtråden om hifiträff hos Micke Y.
Ett varningens ord, HFLS-1 med bandspolar är mina så jag är antagligen partisk...
En skillnad är att storleken på spolarna gör att 0.5 - 1 liters volym försvinner med bandspolar. Vet inte om det kan förklara skillnaden.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:13:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har ju också bandspolar men filtret utanför, kan ju inte riktigt jämföra med rosbackes eftersom jag inte lyssnat på mina hemma hos mickey men dom låter hemskt trevligt :)

håller med rosbacke annars bandspolar ska det va, du är inte partisk ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:02:38  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Bandspolar är inte lika känsliga för värmeförluster som vanliga trådlindade, ger lite mer transienter jämfört med dom sistnämda.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:16:19  Show Profile Send CC a Private Message
Bytte till bandspolar på mina Avance Delta 3 för många år sedan. Jag hade filtret utanför sedan tidigare. Uppdatering var mycket positiv. 8 tums basen från Vifa som satt i den blev betydligt rappare samtidigt som fler detaljer kom fram i basen... Lite tunnare på vissa inspelningar tyckte jag ioförsig, men fördelarna uppvägde stort!
Bytte även till mellaregistret (kevlarmodel från ScanSpeak) där jag lästa att det inte skulle göra någon direkt skillnad... Det gjorde det! I alla för mig! Renare o klarare röståtergivning blev resultatet.
Jag hade dessförinnan bytt alla kondingar till MIT, men spolarna gjorde större förbättring. Motstånden som byttes till Danoterm vart inte fel det heller... samma med Kimber 8tc som internkablage

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:21:02  Show Profile Send markih a Private Message
"Vid provlyssningen hemma hos Micke Y testade vi två par HFLS-1, ett par med vanliga spolar och ett par med bandspolar.
Som jag upplevde det var mellanregistret betydligt mer framtonat med bandspolar. Jag upplevde högtalaren som mer homogen. Skillnaden var inte gigantisk men det var tydligt märkbar med det systemet. Testa att titta igenom bildtråden om hifiträff hos Micke Y.
Ett varningens ord, HFLS-1 med bandspolar är mina så jag är antagligen partisk...
En skillnad är att storleken på spolarna gör att 0.5 - 1 liters volym försvinner med bandspolar. Vet inte om det kan förklara skillnaden."



Det låter precis som om resistansen var mindre i folie-spolen!!!



markih

Edited by - markih on 2004/08/05 12:21:54
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:34:45  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Stämmer med resistansen. Kommer inte ihåg siffrorna i huvudet men jag har för mig att bandspolarna har ca. halva resistansen jämfört med de värden som angavs i schemat till HFLS-1 så skillnaden bör ligga någonstans i regionen av en 1/4 ohm.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:23:41  Show Profile Send markih a Private Message
Ja men det var ju intressant att få misstankarna bekräftade!

De ljudliga skillnader du upplevde sannolikt då på en annan resistans i foliespolen. Med mindre resistans blir basen något förändrad (tajtare eller svagare eller mindre djup), mellanregistret kan få en peak i övre området pga ändrad filterfunktion vid delning, vilket kan ett mer framträdande mellanregister etc.

markih
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:36:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Var det bara spolarna som skilde de bägge HFLS1-paren åt?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:47:49  Show Profile Send marens a Private Message
Är det någon som har en bra teori för varför vanliga spolar med rund tråd skulle vara sämre (ge sämre ljud) än bandspolar? Om man bortser från värmeförluster mm som kanske inte gäller vid normala volymer, då inte filterspolarna blir varma, eller att spolarna har mindre resistans.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/05 :  17:44:29  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Pac, ena paret var byggda i 20mm spånskivor medan mina var 19mm MDF. Eventuellt intern kablage. Jag hade 2.5mm2 kopparkabel till baselement och telefonledning till diskanten. Jag vet inte vad Jon använde i sina. Tack vare spolarna var mina ca. 1kg tyngre. Till sist men utan relevans för ljudet så var det olika faner.

Marens, har hört att skin-effekten ska vara en anledning till att folk köper de här spolarna. Vet dock inte om den har någon effekt. Inte min starka sida men som jag har fattat det så skulle den yttra sig som ett högre resistivt motstånd mot höga frekvenser än låga. För radiofrekvenser är det ett problem men för audio är det mer tveksamt. Den lägre DC resistansen som ändå finns ges av större ledningsarea i bandspolen.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/05 :  18:36:52  Show Profile Send marens a Private Message
Skineffekten är väl i princip en liten induktans. Det känns nästan lite petigt att prata om den när det gäller spolar eller? Den ingår nog i spolens uppmätta totala värde även om den inte är försumbar.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:51:22  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag är inte helt säker på att skin effekten kan betraktas som en induktans. Typisk fråga som jag bara _måste_ ha ett svar på så plockade jag fram min gamla lärobok 'Field and Wave elctromagnetics'
Den gav inte så mycket. Men en sak det gav var att skin effekten verkar inte ge den vanliga 90 graders fasförskjutning som induktans ger. Snarare verkar det vara någon blandning med mellan resistans och induktans som är frekvensberoende. Sedan att kaplitlet behandlar elektromagnetiska vågor istället för strömmar gör att det kanske är helt irrelevant. Verkar som om jag har min kvällslektyr klar...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:07:42  Show Profile Send markih a Private Message
Skin-effekten kan ni nog lugnt bortse ifrån, i varje fall med spolar av av den storleksordning som brukar ingå i delningsfilter. Störst skillnad i detta fall gjorde säkerligen ändrad DC-resistans i folie-spolen.

I övrigt har jag inte kunnat uppfatta folie-spolar som hörbart bättre, men jag har heller inte gjort några riktiga test. Helt klart är att nästan alla andra delar såsom låda, element, filterfunktion och val av kondingar betyder oändligt mkt mer.

markih

Edited by - markih on 2004/08/06 16:08:27
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:32:06  Show Profile Send Viking a Private Message
Markih: Da anbefaler jeg en test der du demper foliespolen til samme dc-resistans som trådspolen og tester, hører du ikke forskjell da så forstår jeg hvorfor du tviler på kabler I diskant er det mest å hente på kondiser og i bassen er det mest å hente på spoler (nullohm-spoler).

MVH Viking
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000