Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 11:53:05
|
Då ska jag bara ha rakt strålande med andra ord. Rundstrålande är alls inte nödvändigt, snarare tvärtom med tanke på golv- och takreflexer. Korta band är jag INTE intresserad av. Inte ett dugg. Linesource för området som jag inte är nöjd med (100-500Hz) är däremot mycket intressant. Jag är alltså nöjd med allt utom Audaxens dynamik som det är nu. Kanske beror problemet med Audaxen på dess annorlunda spridning precis som du säger Stefan. Värmeutveckling i talspolar spelar väl in i dynamikproblemet, impedansen ökar ju när det blir varmt. Det lär hämma dynamiken om vi talar stora effekter (trögdrivet) Iofs så är ju en OTL tvärtom mot andra förstärkare, den gillar när impedansen går upp. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 12:00:18
|
exakt om du inte tycker om reflexer från rummert kanske du skulle överge hela dipol temat.. feta band får det alltså bli..men att sätta diskanten på sidan av dynamiska ellement är felaktigt men kanske en enklare kompromiss än den jag skrivit om. nu skall jag bada åtekommer i kväll |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 13:05:06
|
Egentligen skulle du väl ha Sinus:orna direkt framför bandet med talspolorna i plan med bandet, men det går ju inte. (Jag har iofs engång sett en högtalare där diskanten sat upphängd i metallband direkt framför mellan/basen, gissa vem som byggd den!). Så dett blir väl Holmgreens eller 2 pralelle linjor. Jag röster för linjor:na, då jag tror det blir för långt avstånd mellan övre och nedre bass i Holmgreens, och för att man kann ha flera element i linjen. När du ändå deler helt nere vid 500 blir det nog inga större fasproblem, tror jag. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 14:09:03
|
Två linjer är en bra lösning, det är provat av fler än dom som redan är nämnda med gott resultat. Dom skall ju inte spela så djupt så en dipollösning skall inte vara omöjlig där heller. Att sikta på ett element som spelar bra i små slutna lådor ger dessutom möjligheten att bygga med löstagbart bakstycke (=dipol).
Varför inte hålla dig till Audaxbasarna och skaffa några fler, dom är ju inte så förfärligt dyra heller. Innan du gör något annat så bör du i alla fall prova färdigt med dom du redan har (två eller fyra per sida). Magnetostatbasar är också en väl fungerande lösning, tycker jag i alla fall . |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 21:09:43
|
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2004/08/11 22:07:01 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 21:14:27
|
Varför dog Dahlberg? fattar inte. |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 21:29:35
|
vad hände nu har lite svår att förståmigpå dessa röda och gröna gubbar)
|
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 21:39:06
|
Verkar som det försvann något på vägen... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 22:14:06
|
Tja, Stefan hade några ideer som jag hade lite svårt för att smälta (därav gubbarna), vet inte riktigt vart ideerna tog vägen men jag hoppas att jag inte har retat någon. Ber om ursäkt i så fall. |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 22:47:03
|
Hej ..det var jag som togbort dom på egen hand då jag ville tänka om på om det jag skrev var korekt.Jag har funderat lite och hållerkvar min post men funderar på ett bätre sätt att förmedla dom..som jag förstår var det stora problem med att integrera banden med vanliga ellement och alla konstruktioner är olika kompromisser.därav föreslog jag att man kunde bygga flera band med full höjd och sätta dom brevid varandra tillen bredd av ca50cm.eller dyligt.och därmed bara låta banden ta det djupaste basen.att bygga med banden liggandes är ett gamalt och mycket beprövat sätt men jag har inte praktiken bakomdet bara teorin. exempel och
i dettafall inget band. |
[size=1]driver R.A.L
|
Edited by - holmgrenstefan on 2004/08/11 22:49:46 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 22:47:16
|
Jasså banden är 26mm breda. Då är det inte bra med två i bredd, spridningen kan bli lite väl smal i sidled för de övre registret om man inte snedställer dem. Då minskar dock verkningsgraden on-axis.
Verkar ändå som om den ursprungliga iden är den bästa kompromissen. Dipoler, för övre bas och undre mellanregistret, har normalt en utpräglad riktverkan. Ett långt band smälter bevisligen in i ett sådant system. kritiken mot att ställa bandet på sidan av "huvudpanelen" skulle gälla med en vanlig högtalare men i en dipol som "sprutar" åt båda håll med få tidiga reflexer och gott om sena reflexer kan tidsproblematiken nästan helt försvinna, åtminstone om lyssningsplatsen inte är allt för nära.
Spridningen vertikalt med långa ljudkällor: Jag gjorde ett test med 4 element i linje fastsatta på en gammal 2m skåpsdörr. Spridningen vertikalt minskar när strålningskällans längd ökar. Men när man närmar sig golv och tak minskar effekten för att till slut, med mer ökning av linjens längd, börja minska igen. Verkar som om golv och tak, när man närmar sig de båda, börjar blanda sig i ljudet på ett mer påtagligt sätt.
Försökte göra om mätningen utomhus på vår veranda men fick avbryta när grannarna började ställa upp sig och deras uttryck började närma sig det man får när man ser någon suspekt person. Eller hur det nu ser ut på avstånd när en garderopsdörr för ett j-val oväsen samtidigt som jag står på tå på en stol med ett långt rör i handen riktad upp mot himmlen i ett försök att tillbedja de högre makterna.... |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 22:52:34
|
mig är det ok med...men hård solbränna har jag
mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/08/11 : 23:55:01
|
Stefan. Även om mina diskantband spelar en fullt hörbar bas och har ett fs vid ca:12hz så skulle jag inte vilja rekomendera Bernt som är den som har ställt frågan att bygga 5-10st till per sida för att täcka området 80-500hz. Det skulle bli osannolikt dyrt och ändå en chansning vad angår dynamiken. Har skissat en del på ett frihängande bas-band i en magnetostatmagnetkrets men frånvaron av jättebreda (35-40cm) korrugeringsvalsar är nog huvudanledningen till att det inte har blivit av än. En magnetostatbas/mellanregister med infästning runt om kan däremot vara en lösning (med neodymer så blir det också dyrt)men där får nog Bernt provlyssna det han kommer över i södra sverige först eller så får han väl ta den där svängen förbi häruppe.
Linnar. Gillar inte grannarna mls-pulser, det var konstigt |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 01:09:55
|
det blir nog en hejdundrande bra pryl när det är klart.sänd pm när det är klart ifall du harlust skule vara intresant att följa upp..
mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 01:10:40
|
Tänkte ge mig in i diskussionen om bandens spridning, sett ur optik-synvinkel visserligen men ljus och ljud beter sig ju ganska lika. Hoppas jag kan tillföra något vettigt
Så länge vi håller oss i fjärrfältet är det precis så att längre band blir mer och mer riktade. Men när vi sitter på ett par meters avstånd från ett band som är säg 3-4 dm långt eller mer kan man inte säga att fjärrfältsapproximationen gäller, vi sitter helt enkelt för nära. Så det är spridningen i närfält som är intressant. Sett från sidan skickar då en linjekälla ut en vågfront som är nästan perfekt plan längs med hela källans utsträckning. Utanför det får vi lite spritt krafs. Detta gäller då vågländen är betydligt kortare än linjekällan, dvs det stämmer bättre och bättre ju högre upp i diskanten vi kommer. Så länge vi håller öronen inom det plana området är det ett jämnt och fint ljudfält som når oss, relativt oberoende av var i det plana området vi befinner oss. Skillnaden mellan långa och korta band blir då att det plana området är längre för det långa bandet, dvs vi har ett betydligt större höjdintervall med jämn frekvensgång. Jag tror att jag har några jättefina bilder för att illustrera det hela. Om någon är intresserad kan jag försöka hitta boken och scanna in dom.. |
Edited by - Uniper on 2004/08/12 02:09:26 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 10:37:51
|
Kommer att hålla på med lite andra grejer några dar framöver så jag blir nog lite osynlig. Lycka till. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 10:47:55
|
Kunde vara kul att se bilderna Uniper. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 18:04:44
|
Tycker jag med! Lägg in bilderna. |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 19:42:22
|
Ok, jag hittade bilderna i boken, men dom var inte alls bra. Så jag gör egna i Matlab istället. Ska iväg nu, men jag kan nog få det färdigt senare i kväll (eller i natt.. ) |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 02:38:59
|
Ok då har det blivit några bilder. "Bredden" på bilderna är 2 meter. Frekvenserna är valda lite på måfå. Jag kan lätt göra andra frekvenser eller bandlängder. Några önskemål?
Vi börjar med 30 cm långt band
2 kHz:
10 kHz:
20 kHz:
Sen tar vi ett 70cm långt band istället.
2 kHz:
10 kHz:
20 kHz:
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 06:01:58
|
Det var ju ganska tydligt vad som händer. Mina nya band blir drygt en meter. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 07:47:51
|
Bilderna stämmer inte med mina mätningar. Det kanske är energiinnehållet i ljudet som visas.
Mycket inressant!
När jag får tid skall jag mäta och och sätta ihop kurvorna på samma papper. Blir väl någon gång i vinter. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 08:07:28
|
Om jag ska försöka mig på att beskriva vad jag hör så stämmer bilderna väldigt väl. I det röda området hörs diskanten tydligt. Uppåt och neråt när man går ur det röda området så minskar ljudnivån markant. Med det kortare bandet i bilderna blir det ett snävt område i höjdled som fungerar lyssningsmässigt medan det längre bandet ger ett större område i höjdled och det blir mindre kritiskt hur man sitter. Med en dryg meter band tror jag det blir perfekt för mina behov. Intressant!!!
Men som sagt var, det är definitivt inte bandet som är den svaga länken i konstruktionen.
Fråga: Om jag gör en linesource som är en meter hög, när börjar riktverkan sätta in då? |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/13 08:08:45 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 12:30:48
|
Ok, nu vet jag var felet ligger...tror jag! Jag mätte på vanliga högtalarelement i linje! Banden strålar ut över hele linjen medan elementen (4st) strålar endast under en del av linjen dvs från 4 punkter med 40 cm mellanrum.
Man ser på bilderna att stora strålningsytor ger en nästan, inom rimliga avstånd, konstant strålningsyta. Då stämmer det faktiskt med att en förlängning av banden också ökar strålningsytan vertikalt med förlängningen, mycket intressant lärdom.
En lustig (bra?) egenskap hos dipoler som jag upptäckte vid lyssning är att ljudet uppfattas nästan lika starkt nära som en bra bit ifrån. Kan kanske vara en effekt av stor strålingsyta.
F-n får nästa lust att bygga... Undrar om man skall inleda förhandlingar? Tja, WAF-frågan ni vet. |
Edited by - linnar on 2004/08/13 12:39:07 |
|
|
Topic |
|