HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Von Schweikert eller JMlab?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:59:40  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag är lite osäker i valet av högtalare. Antingen blir det JMlab Electra 937 Be eller VSA Vr4-jr. Jag ska givetvis lyssna på båda modellerna, men jag vill endå höra reaktioner från de som redan hört dem eller kanske äger ett par.

Jag använder Audio Analogue Maestro CD och stärkare. Kommer lyssna mestadels på hårdrock.

Tacksam för tips.

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:59:49  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Har inte jämfört dessa båda mot varandra. Båda är yttrst kompetenta högtalare, men med tanke på vad du skall lyssna till för musik skulle jag nog satsa på VR4-Jr och dessutom spara en liten slant, därmed inte sagt att VR4-Jr är en bättre högtalare, men jag tror att den passar kanske dig något bättre.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:14:34  Show Profile Send Wizard a Private Message
Håller med AudioNet.

Wizard
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:34:36  Show Profile Send Frost a Private Message
Varför? För att VSA inte är lika analytiska?
Av tidigare erfarenheter har jag märkt att VSA spelar alla typer av musik väldigt bra. JMlab däremot kan vara lite kinkiga när det gäller musik som inte är så bra inspelad...
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:25:30  Show Profile Send Wizard a Private Message
VSA klarar att spela högre volym mera oanstängt med större "dynamik jumpfactor". Jag har aldrig hört t ex VR4 bottna eller tappa när det gäller att gå från lite ljud till full dynamik.

Nyare modeller av JMLab är mycket bättre på den punkten tycker jag, men jag tycker VSA fortfarande har ett försprång på den punkten. Dio live på ett par VR 8:or i ett stort rum med medeleffekt mer än 200W i varje högtalare var inte helt fel.

Wizard
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:45:23  Show Profile Send pak a Private Message
man kan spela ofattbart högt med von s. om man tar storleken i betraktning.och så låter dom lite varmare än jm som lätt blir lite vassa med sån musik.jag var inne på ett par 936 för ett år sen men hur jag än vände och vred på dom så lät det inte bra altså-dessa kunde jag ju inte ha!
mina vr5 är ju fysiskt mindre än vr4jr men överträffar sig själva varje gång jag vrider upp lite mer än jag trodde var möjligt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:03:07  Show Profile Send filkingian a Private Message
Lyssnade på Dimmu borgir(black metal) på ett par Jm Lab 926 och på ett par 907 BE när jag valde nya högatalare. Kringutrustning var Analog Audio Maestro och det lät inte alls skarpt, fast att kvaliteten på skivan inte är den bästa!

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:42:46  Show Profile Send Frost a Private Message
Skönt att man inte är ensam om att gilla Black Metal på forumet. Annars är det ju lätt att tro att audiofiler bara lyssnar på obskyr jazz...
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:14:43  Show Profile Send filkingian a Private Message
Mitt största problem inom hifin har varit att just hitta (bygga) ett system som klarar av att spela mina metalskivor utan att det känns som om att huvudet ska sprängas! Finns en och annan metalkille här på forumet...bl.a. killen som gör Old Man's Child's officiella hemsida...ursäkta OT! Lycka till med högtalarna!

Mvh

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000