HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför brummar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:38:49  Show Profile
I väntan på ny cd-spelare från Kina har min Samsung-dvd fått agera signalkälla under tiden. Jag fick även hem ett Shengya SA-93 försteg för några dagar sedan,det var då denna historia började. Jag kopplade in försteget,dvd-spelaren och mitt Vincent SP-993 slutsteg tillsammans med mina RC-L högtalare och fick ett jädrans nätbrum. "Fanken" tänkte jag,jäkla kinesiska måndagsex.(Nya försteget) Detta brum har jag levt med tills i morse,då jag provade att dra ur nätsladden till dvd:n o VIPS! så vart det tyst. Hur kan det bli så? Att dvd:n stör Vincentapparaterna? Allt är kopplat i en uttagslist modell bättre från Schuko med skärmade nätkablar rakt igenom (utom dvdspelaren).
Är det bara humbug,detta med skärmade nätsladdar..? Det skall väl tåla att en oskärmad sladd sitter ikopplad alldeles bredvid eller?

Notera att källan till problemet är hittad,och är således löst. Jag undrar bara hur det kan bli så kraftigt brum av en sketen dvd, när jag har övrig utrustning hopsnörad med bra (?) skärmade kablar raktigenom...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:50:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
Koppla något annat till ingången, video, bärbart, eller något annat (eventuellt kan du göra en loop, utgång till ingång på försteget). har svårt att tro det har med skärmningen att göra. Alla mina kablar är oskärmade, men d e knäpptyst ändå. Så antingen är det vajsing på DVDn eller på ingången i steget.

Men det låter som jordfel. Har du radio och antenn inkopplad, eller var DVDn ansluten till TVn oxå?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/08/03 :  11:11:58  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Det kan ha blivit en jordslinga. Dvs jordningar (skyddsjordar och/eller signaljordar) skapar en sluten slinga. Då fungerar denna som en spole som plockar upp det allerstädes närvarande nätbrummet, oavsett skärmade nätkablar eller ej. Isåfall bröt du slingan när DVDn kopplades ur.
Själv fick jag brum via antennsladden (centralantenn).

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:18:12  Show Profile
Men även om jag switchar ingång till ex. SACD från fjärren så brummar det likt förbaskat...Då borde väl inte problemet vara ingången på försteget...? Hoppas inte...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:46:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Koppla in DVDn, men bara till försteget, ingen kabel till tvn lr så. Blir det likasamma?
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:49:41  Show Profile
Den är kopplad enbart till försteget via cd-ingången.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  15:16:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Har du testat att koppla något annat till ingången?

Ingen tuner inkopplad? (då borde problemen iofs uppstå där)
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/03 :  15:59:49  Show Profile
Spelar ingen roll vilken ingång jag kopplar dvdn till. Det brummar likadant på alla...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:05:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om båda nätsladdarna är jordade kan man testa att tejpa för jordskenorna i kontakten för DVD-spelaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:07:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men även om jag switchar ingång till ex. SACD från fjärren så brummar det likt förbaskat...Då borde väl inte problemet vara ingången på försteget...? Hoppas inte...

Det går via jorden. Bara signalen kopplas om när du byter ingång. Jorden förblir på samma sätt. Jag förmodar att du har jordade nätkablar? Då kan jorden gå dels via signalkabelns jord, dels via nätkabelns jord.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:09:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
DVD-spelaren är väl även kopplad till TV:n?
Har du kabel-TV? I så fall har du råkat ut för ett vanligt problem. Det finns galvaniska avskiljare eller trafos att köpa för att sätta i antennuttaget.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:45:43  Show Profile
Nu har jag testat att koppla DVD+Slutsteg=Samma brum. Enbart försteg+slutsteg=inget brum. DVD+försteg+slutsteg=brum. Alltså drar jag slutsatsen att något är vajsing i dvd-spelaren. Den har ej heller någon jordad stickpropp och är INTE kopplad till TV:n.

MVH//

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:59:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
I 9 fall av 10 brummar det som sagt pga jordloopar (ofta är en TV med i bilden), men DVD-spelare ansluts ju faktiskt oftast inte till skyddsjord och är den inte ansluten till TV så ska det inte vara några problem.

Prova detta: Dra en signalkabel från DVDn, men anslut inte kontakten i försteget, istället låter du höljet på RCA-kontakten (alltså inte pinnen, höljet på RCA-kontakten är signaljord) nudda höljet på en av kontakterna på försteget.

Brummar det då är det lik förbaskat en jordloop, om inte är det nog fel på DVDn.

Jag antar att du kollat kablarna? Man KAN få liknande fel om en kabel är trasig.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:53:53  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Koppla alltsammans i en ojordad förgreningsdosa och hör efter vad som händer.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000