HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel till proppskåpet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:07:05  Show Profile Send lbstr a Private Message
Planerar en renovering av lyssningsrummet. Tänkte passa på att be en elektriker dra en dedikerad kabel direkt från proppskåpet till anläggningen. 16A säkring räcker, antar jag. Frågan är om kabeltyp/dimension är relevant. 1,5 eller 2,5mm2? Vilken typ av kabel? Erfarenheter, någon?

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:22:02  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ta en skärmad 2,5mm kabel. Finns speciella för elalergiker, se om du kan hitta en sådan.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:52:59  Show Profile Send Peter G a Private Message
Jag använder Supra Lorad 3x2,5mm skärmad elkabel. Den tycker jag fungerar bra. Jag har dragit en som jag säkrat med 10Amp och en med 16Amp från elcentralen. Kör DVD och surroundprocessor på 10Amp och slutstegen på 16Amp. Kabeln kostar 95kr per meter.


Peter G
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:18:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Får man verkligen använda lorad som installationskabel?
(jag vet inte, det är därför jag frågar)
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:22:50  Show Profile Send palm a Private Message
jag tror den är bodkänd för friliggand installationer, läste det i någon reklam tror jag

Palm
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:25:54  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Korkat, enligt mig, att köpa suprakabel för 95kr/m, när du får en rulle på 50m likvärdig kabel för 350kr ungefär.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:43:49  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ska du använda 16A säkring måste du ha 2,5mm2. Men det där vet ju elektrikern som ska göra det...

Supra är CE-märkt. Borde betyda att den är godkänd som installationskabel när den marknadsförs som det.

Var hittar man likvärdig kabel för 7 kr/m?
Man får ju knapt en meter 1,5mm2 EKK på biltema för det...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:04:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Anledningen till att jag frågade var att jag faktiskt aldrig sett lorad markandsförar som installationskabel, bara som kabel till sladdställ (och den måste väl vara CE-märkt även om den inte används vid installationer?).

Hur det nu månde vara, ingen elektriker kommer installera kabel som inte är godkänd för installation, så det kan vara bra att kolla det innan man handlar.


Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:46:52  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Kablar som fungerar bra till detta om man nu vill ha skärmade kablar är EKLK och EKRK. EKRK:n får endast användast i torra, icke brandfarliga utrymmen, EKLK:n kan man i princip använda var som helst. Dessa kablar är bara till för fast förläggning och EKLK finns i både 1.5 och 2.5mm2 men EKRK finns bara i 1.5mm2. Priset för tex en EKLK 3G1.5 ligger väl runt 10kr.

Supran är väl först och främst tänkt till anslutnings sladdar och vad jag vet den ända skärmade kabeln som är godkännd av Semko till just detta ändamål. Om man läser på Supras hemsida så står det inte att man inte får ha den till fast förläggning men det är säkert bara att ringa och fråga Supra för de bör ju ha uppgett till Semko vad den ska användas till annars hade den inte kunnat bli godkännd.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:51:07  Show Profile Send Style a Private Message
det är väl så att om kabeln ska dras inne i vägg måste höljet vara brandsäkert, detta krav finns inte på friliggande kabel. Dvs, en CE märkt kabel avsedd för anslutning kan mycket väl vara icke tillåten att dra inne i väggen. Jag skulle kolla med elektriker innan jag köper nåt.
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:30:58  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
det är väl så att om kabeln ska dras inne i vägg måste höljet vara brandsäkert, detta krav finns inte på friliggande kabel. Dvs, en CE märkt kabel avsedd för anslutning kan mycket väl vara icke tillåten att dra inne i väggen. Jag skulle kolla med elektriker innan jag köper nåt.


Kablar som får dras inne i vägg behöver inte vara brandsäkra, vanlig EKK får dras inne i väggar och den har helt vanlig pvc plast som hölje och brinner som bara den, vp rör och fk som bara är tänkt att dra i väggar är ju oxå gjorda av pvc, men det börjar komma allt mer brandsäkra kabeltyper där höljet är gjort av pe plast, tex kommer EKK troligtvis försvinna och ersättas av en brandsäker kabel typ som heter EQQ.
Det är snarare så att fabrikanten bästämmer vad kabeln får lov att användas till och sedan blir den godkännd för dessa ändamål tex får man inte dra gummikabel i väggar utan den är avsedd till anslutningskablar och skarvsladdar.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:57:34  Show Profile Send lbstr a Private Message
Tack för tipsen. 2.5mm2 EKLK får bli utgångsbudet när jag prater med elektrikern.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000