HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur stabilisera högtalarstativ och få bästa ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/07/30 :  22:40:56  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Har precis varit och nallat trädgårdsplattor nere på gården, de håller på att bygga om här nedanför.


Så här ser högtalarstaplarna ut uppifrån och ner i dagsläget:

*B&W 602s3
*Häftmassa
*Atacama Nexus 70 cm (kattsandfyllda)
*Medföljande spikar 4st/stativ
*Betongplatta 35*35*5
*3 st spikhållare för högtalarspikar (De runda små metallbrickorna)/block direkt under plattan alltså
*Halvsunkigt parkettgolv

Hur 17 kan man få stativet att stå stabilt? Toppen på högtalaren vajar nästan 1 cm om jag frammanar lite svängning manuellt på den. Visserligen är pelaren totalt ca 130 cm hög men den borde väl vara stabilare än så? Har inte känt på andra stativ, hur är era stativ? Helstabila eller också lite svajiga?

Nån som har ett tips på hur man bäst kalibrerar spikarna under Nexus-stativen på bästa sätt? Jag lyckas inte få till det helt 100, därav en del av svajet misstänker jag. Det är helsjukt att försöka spänna fast spikarna med de fåniga små mutterringarna under som man knappt kommer åt! Det är lättare med tre spikar, men den möjligheten finns inte på detta stativ

Ska man köra på mjuka underlägg under betongblocket mot parkettgolvet? Nån som har några tips för detta läge?
Tycker att ljudet har blivit lugnare, men något av spelglädjen har rykt känns det initialt som. Har visserligen inte spelat in betongblocken än, de kanske kommer igång om ett par hundra speltimmar

- It's getting hot in here...

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/30 :  22:52:27  Show Profile Send sampix a Private Message
Hockeypuckar under spikesen gör susen

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/07/30 :  22:58:17  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Har hört att puckar ska funka i vissa fall. Får väl ta och köpa upp mig på ett 8-pack puckar. Borde väl finnas på typ Intersport eller Stadium va? Vad kostar en puck??? 10 eller 100 spänn?

Det roliga med tweaking är att man till slut har så mycket småpryttlar att man inte vet vart man ska ta vägen

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:06:15  Show Profile Send sampix a Private Message
20kr/st eller något sånt. Finns high-end puckar också, fast de kostar mer

quote:
*3 st spikhållare för högtalarspikar (De runda små metallbrickorna)/block direkt under plattan alltså



Använder du dessa under betongplattan alltså? Låter som det borde bli lite ostabilt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:16:02  Show Profile Send sampix a Private Message
Så här ser det ut hos mig om det kan vara till någon hjälp



Ett alternativ till dig skulle kunna vara att ha som jag har + betongplattan + puckar även under plattan.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:19:42  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Varning för team sportias hockeypuckar (den mindre modellen). De lämnar svarta runda fina märken på allt de kommer i kontakt med. Så akta golvet!
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:48:06  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Då drar jag till nån sportaffär imorrn, inte Team Sportia :) trots att den ligger närmast. Men hur är det med svajet hos er andra? Står era stativ som gjutna i golvet eller vajar de fram och tillbaka vid beröring?

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:57:36  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag köpte mina på Team Sportia och de gör inga märken.. De har glatt yta och jag har flyttat på dem en hel del fram och tillbaka. (vi kanske inte behöver göra en stor diskussion om detta)

Mitt golv är inget vidare. Känns nästan som golvet sjunker ner på vissa ställen när man trampar på det. Säkert inbillning, men ändå.
Jag tyckte från början att mina högtalare på 22kg/st + sandfyllda stativ skulle klara sig bra med bara spikes/underlägg. Men det blev inte helt stabilt... Detta märktes en hel del på basen.. Blev svampig och seg. Detta stramades upp förbluffande mycket, bara med hjälp av hockeypuckarna. Jag trodde från början inte för en sekund att det skulle kunna göra hälften så bra effekt som det faktiskt gjorda.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/07/31 :  00:44:25  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
sampix: Du har spikes med tillhörande "spike bricka" (eller vad det heter) på puckarna?
Jag ser att du har ett gammalt parkett golv. Så bli inte förvånad om det sjunker på sina ställen. Men det kan man acceptera, för det är snyggt.

Zvampen: Själv hade jag "spike bricka" frästa ur sten under mitt stativ, och högtalarna stod på ett par insulators av gummi. När det var jordbävningar här höll högtalarna på att trilla av nästan. När jag rörde högtalarna så var det det lite svaj, men jag tror det var mina insulators som gjorde det. Men helt stabilt stod det inte.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:25:34  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix: Du har spikes med tillhörande "spike bricka" (eller vad det heter) på puckarna?
Jag ser att du har ett gammalt parkett golv. Så bli inte förvånad om det sjunker på sina ställen. Men det kan man acceptera, för det är snyggt.


Jag kommer ersätta bilden med en ny bild i dagsljus istället. Man ser knappt vad det föreställer

Stämmer att jag har spikesbrickor på puckarna.
Det vita man ser på bilden är foam som pressas ut (fastlimmat i brickan som original).
De vassa spikesen skulle väl annars börja tränga ner i pucken..? Nåväl, en försiktighetsåtgärd kan vi kalla det för

Skönt att inte golvet håller på att ge vika. Det uppskattar nog både jag och grannarna under mig

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/07/31 01:31:07
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:33:17  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Har visserligen inte spelat in betongblocken än, de kanske kommer igång om ett par hundra speltimmar


aha, skulle jag sett detta från början så hade jag aldrig ens skrivit i denna tråd. Allt kommer falla på plats om ett par veckor

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/08/01 :  09:41:35  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Köpte puckar på Team Sportia igår. 13 spänn stycket. 8 stycken och man landar på 104 kr. Tjeckiska träningspuckar från Jofa. Och efter några låtar kan jag säga att detta är den bästa investering jag gjort sen jag bytte högtalare
Ställde puckarna på betongblocken med enkronor ovanpå dessa för spikarna på högtalarstativet.

Basen tightades upp och spelade mycket renare, en lite för ivrig diskant lugnades ner och dynamiken ökade Ska lyssna vidare idag och köra lite frekvenssvep och sånt för att se vad som hänt på den fronten.

Jag har en Audio Pro Sub Focus som jag har funderingar på att köpa puckar till. Men hur påverkas ljudet om man höjer upp högtalaren från golvet med tanke på att basporten skjuter nedåt och den har redan anpassade ben?

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/02 :  00:50:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Investerade just i ett par VM Acoustics 60cm stativ. Står på enkronor och sedan direkt på ekparkett a la sunk. De "svajar" högst 2-3mm på toppen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:17:01  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Zvampen, har du puckarna PÅ stenen ?
Jag hade tippat:

Högtalare
Nexus70
spikar
sten
puck
parkett

Jag har oxå Nexus70 och de svajar en del :(! ... ovanpå står dynaudio 42 med
SD-fötter imellan:

Högtalare
SD-fötter
Nexus70
spikar
spikebrickor
enkronor
parkett

Nu blev jag sugen på betongblock hehee

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:02:15  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Ja det skadar ju inte att testa att sätta puckarna under betongen Får ta det här i veckan, orkar inte baxa runt och repa parketten idag

Jag tror jag tar och satsar på föjande uppställning:

*B&W 602s3
*Häftmassa
*Atacama Nexus 70 cm (kattsandfyllda)
*Medföljande spikar 4st/stativ
*4 st enkronor
*Betongplatta 35*35*5
*3 st spikhållare för högtalarspikar (De runda små metallbrickorna)/block direkt under plattan alltså
*3 st puckar/block
*Halvsunkigt parkettgolv

D.v.s spikhållarna hamnar under betongplattan direkt då jag saknar spikar till dessa, tror att det funkar ungefär lika bra för det...

Eller ska man köra utan spikhållare och spikarna rakt ner i betongblocket kanske Det kanske uppstår ljud från spikhållare/enkronor mot betongen annars

Egentligen ska man väl ha 50 kg betong på högtalaren också, det borde ge rätt sjysst stabilitet. Vet inte vad den andra hälften har att säga om det... blev ett jäkla liv när hon såg puckarna:
-Näh, fan va fult, ska du ha puckarna OCKSÅ?
-Ja det ska jag. Måste ju testa iallafall...

Slängde sedan på en skiva med No Doubt och SÅ mycket har hon aldrig sjungit med förut Måste ju betyda att det låter sjysst hehe. Såg rätt sjysst ut också för den delen.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/03 :  02:07:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Får man inte resonas från betong?
Jag funderar själv på ett par marmor plattor under mina framtida högtalare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:59:12  Show Profile Send Snutten a Private Message
Min erfarenhet av stativ är att de som är gjorda av stål eller liknande inte låter särkilt bra! De betonar ofta basområdet vilket ger problem även längre upp i frekvens. Ger oxå ofta ett lite hårt ljud som låter stökigt. Byggde egna stativ med MDF och sand och det blev klart bättre, lugnare och tydligare ljud. Visserligen blev basen inte lika kraftig men tydligare och inte så bumlig som tidigare. Inte lika maffigt men mer avslappnat och naturligt ljud. Kanske därför Sonus Fabers stativ ser ut som de gör??!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:25:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är stativ verkligen föremål som påverkar ljudet nämnvärt att vi hör detta? Är det verkligen stora skillnader? Kan stativ ha bra bas/diskant?

Har aldrig ens funderat på att de kan ha dessa egenskaper, slängde själv ihop ett par stativ och jo, högtalarna låter helt Ok.

Skulle själv tro att det som påverkar är iså fall stabilitet på uppställningen.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:15:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Stativ kan helt klart påverka ljudet, framförallt i basen. I ditt fall har du ett stativ som är 70cm högt och en högtalare som är nästan 50 cm = 120cm totalhöjd (+ spikes och betongplattor). Är inte stativen lite väl höga för dina högtalare. Jag skulle tro att ett par kortare stativ skulle öka stabiliteten betydligt. Jag har själv haft kombinationen B&W 602S3 med VM acoustics 45cm stativ - en mycket stabil, prisvärd och visuellt snygg kombination.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:00:26  Show Profile Send Zvampen a Private Message
quote:
Är inte stativen lite väl höga för dina högtalare. Jag skulle tro att ett par kortare stativ skulle öka stabiliteten betydligt.


Ehrm... Jo de är nog lite väl höga, men när stativen köptes in så hade jag ett par mindre Sonab som jag ville få upp på stativ. Då passade 70 cm ganska bra. Jag hade inte räknat med att de nya stativhögtalare som jag skulle köpa var typ de största på marknaden (Nu lär väl nån lägga upp bilder på världens största stativare ).

Eftersom jag inte hade så mycket "hifi-kunskaper" vid inköpstillfället hade jag inte räknat med betongplattor, definitivt inte hockeypuckar och häftmassa . Spikarna trodde jag var sista steget mot bättre ljud tills för nåt år sedan... Sedan dess har det bara gått utför hehe

Annat vet man nu hehe, vore fint att kapa stativen 30 cm.


- It's getting hot in here...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000