HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! Värdens oljud vid skivspelning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/08/01 :  16:32:21  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Hej hopp!

När jag i all sköns ro sitter och lyssnar på fars & mors gamla LP-skivor så kommer det helt plötsligt efter kanske 10 min världens oljud genom mina fina högtalare (piP). Låter lite i stil med rundgång och är så pass högt att det överröstar musiken :(

Vad kan vara fel egentligen? Det dyker bara upp efter ett tag. Har inte alls samma problem om jag kör t.ex. CD-skivor.

Detta spelar jag på:
Förstärkare: Cambridge A300
(CD-spelare: Cambridge D300)
Skivspelare: Dual 506
Högtalare: Ino Audio piP

Vad ska jag ta mig till?
(Vill helst inte hålla på och köpa nytt, -pressad student ekonomi).

Mvh Fredrik

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/08/01 :  17:56:28  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Rundgång.....testat skruva ner volymen se om det hjälper, flytta skivspelarn, stabilare underlag...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/01 :  18:27:35  Show Profile Send lasselite a Private Message
Att det dröjer ett tag tyder på att något i signalvägen blir varmt, och sen ballar ur (motstånd?). Kolla dina anslutningar, NOGA! särskilt jord.

Om du kopplar ur svarven när det börjat tjuta (alltsÅ dra ur sladdarna, en i taget). Vad händer? Tjuter båda utgångarna? Fortsätter det tjuta?

Tjuter det när du kopplat ur svarven sitter felet i stärkaren (och den kanske du har garanti på?)

Återkom när du testat lite
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/02 :  06:55:02  Show Profile Send Babar a Private Message
Det kan vara dålig kontakt någonstans på jordkabeln till skivspelaren, kanske i infästningen. Jag hade samma fel på min Dual CS505-3. Rundgången kom efter ett tag, och när jag fipplade lite med jordkabeln så försvann det ett tag. Till slut bytte jag ut jordkabeln helt och satte fast den nya i ett annat fästhål i skivspelaren - då försvann det.
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/08/02 :  08:17:25  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Tjenare!

Tack för tipsen :) Jag har nu kollat upp alla kablar, och visst var det jordkabeln som strulade. Det satt en banankontakt där man fäster den i förstärkaren och tittade man nära så såg man att den näst intill hade gått av intill banankontakten. Jag kapade (satt så löst att jag egentligen bara pillade lite på den) bort bananen, och såg till att skruva fast den ordentligt. Sedan dess har jag inte haft några problem... så det borde blivit bra nu.

PS. Nu hade jag faktiskt kollat speciellt jorden tidigare, men utan att det för den saken hade hjälp. Hade troligtvis inte kollat den nogrannare igen utan era tips. Tack ska ni ha! DS.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000