HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Grand, nu äger jag dem!....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/27 :  09:43:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Fick höra från en arbetskamrat att hans granne skulle sälja sina Dali Grand, är det en bra högtalare? Prisvärd..? 15000:- skall han ha!

Någon som har något gått och ont att säga om denna högtalare?

OCH oroa er inte om förstärkare jag har så det räcker!


Edited by - marcus_ec on 2004/07/29 08:21:48

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:52:36  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har ägt både Granden och den lilla stativaren grand coupe.
Klangmässigt gillar jag granden väldigt mycket... varmt mellanregister som är behagligt att lyssna på!( coupen också)

Nackdelen är att basen inte är riktigt tight. Detta kan korrigeras med rätt kringutrustning. Använde Rotels försteg med ett luxman slutsteg där källan var en Holfi cd-spelare...vilken kombination!!
Har faktiskt själva annonserat efter grand diva... den mindre golvaren.. skulle passa mig i mitt nuvarande rum!

Mvh/Jari
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:56:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har pratat med killen, så jag skall iväg och lyssna ikväll. Tycker själv kombination med Sheng-Ya 991Plus monoblocken blir lite påträngande i diskanten på mina Canton där hemma..Så detta kanske kan vara något..Borde bli ett jäkla klipp i basen med mina mono block!

Här är kvaliten på terminaler m.m?
Gärna fler erfarenheter...Från fler!

Man kan kanske pruta lite också... :D

Edited by - marcus_ec on 2004/07/27 10:57:50
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:44:11  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det jag "hört" om dessa högtalare är att basen är väldigt svår att få till.. jag själv ägde dali grand diva ett tag, men de byttes ut till mina 804or... jag har tyvärr inte lyssnat på den själv dock

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:21:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har varit och lyssnat precis! Och det är fanimej inte lätt detta, Ljudet var mjukare än mina Canton och basen var inte lika blöt. Men ljud minnet är fruktansvärt dåligt, har mina egna på nu..Ja och vilka är bäst? Grym beslutsångest...Finnishen var som nya på dem.. Hade till och med gjort ett staket runt för barnet inte skulle röra dem! :D Han drev dem med en Thule stärkare, jag själv tror basen blir ännu rappare med mina mono steg. Så jag kommer sova dåligt inatt! Någon som har ett par lugnande ord? Hade nästan varit bättre att låna hem en högtalare och prova, gahhhh! Frustrerad...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:26:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan du lyssna på dom hemma med den egen utrustning så våre det bäst.
Kringutrustning gör mer än vad man tror , samma med rummet.

Annars är det en fin högtalare !


Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:46:52  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Helt underbara när man väl får till det med rum,placering och kringutrustning. Har mina i ett 20kvm rum vilket är i minsta laget.
Som gammal musiker tycker jag det låter tunnt med stativare så jag gav mig fxn på att få till det. Efter mycket experimenterande har jag basabsorbenter(Markisolering) i 2 hörn 600x2400(golv-tak) och 350mm djupa. Har även 2 st sidoabsorbenter för första reflexen som är 600x1200x100mm. Detta förbättrade rumsresonansen i de lägre registren avsevärt, men inte fullt tillräckligt då kontrabasens lägre toner gick runt. Stirra mig blind på avståndet mellan högtalalådor och bakväggen men det blev inte bättre av att flytta dom längre ut.(Har ca 1m nu) Började ge upp och satte in en annons. Som tur var provade jag att flytta in dom närmare varandra och vips var problemet löst. Det var sidoväggarna som spökade mest. Driver dom med en Krell KAV 300i. Cd´n är en Nad s500 och kablaget består av Transparent MM Mw plus. Allroundhögtalare med ett brett register som går åt det mjuka varma hållet,dock saknas inte detaljerna. Mycket behaglig, en vinnare i längden. Har inga problem med slapp bas,Krellen klarar av dom bra,klart ett stabilt slutsteg skulle kunna lyfta dom i botten,men jag är inte miljonär. Har andra kostsamma hobbis också. Tycker du dina Canton är för hårda kanske Granden är något för dig. Testa, tror du kommer att gilla dom.

,
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/27 :  22:32:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej hayabusa!

Tror det är en kompis ?! eller nätkompis som skall sälja till mig! Han nämde en kille från Lund med Krell stärkare som blivit nöjd... :D Är det du?

Har ringt till en kompis och hört om han var intresserad av mina Canton, så kanske....ush!
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:02:24  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Ja,det var mig han menade. Låter som du har ordentliga prylar att driva dom med, borde inte vara några problem. Om du inte är nöjd med dina nuvarande högtalare är det väl dax att byta? Man ångrar bara det man inte gjorde i livet, och inte det man gjorde brukar det väl heta. Nya erfarenheter är alltid kul. Testa och berätta, det är en mycket bra högtalare tror inte du kommer ångra dig. Kanske inte ditt ljudideal,men det verkar vara åt rätt håll i förhållande till dina Canton, Tightare bas,mjukare mellan och diskant. Man kan lyssna i timmtal utan att bli lyssningstrött.

,
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:38:09  Show Profile Send mongo a Private Message
Vem var det som skulle bygga själv????
Fegis!
Jag har värmt upp fräsen...
Du kan ju alltid klona dom....

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:30:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Sluta tjata!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/29 :  08:31:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Då fick man de hemlevererade igår kväll.. 45 kg tunga! *stön*

Var totalt genomsvettig när jag vare klar att starta igång.. Spelade nog i cirka 5 sek, sen var smile bandet uppe. Ljudet är mjukare inte alls så påträngande och siiigt. Man blir inte så lyssningstrött. Basen är också snabbare och fastare, inte den där vrölar basen! Men ändå ett djävulskt tryck..

Allt från mig! Bilder kommer!

EDIT: Förra högtalarna: Canton RC-L

Edited by - marcus_ec on 2004/07/29 08:32:00
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/07/29 :  21:16:06  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Grattis! Kul att du gillar dom. Inga "wow"-högtalare, men en vinnare i längden. Mycket behagliga.

,
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/29 :  21:51:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har lyssnat och är helt överväldigad..Man kan sitta i timmar som du sa, och utan att bli lyssningstrött! Släng dig i väggen Canton RC-L, inte för de är dåliga, men dessa är mycket roligare!
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/07/29 :  22:22:51  Show Profile Send rowa a Private Message
Bilder?!?!

Vad händer med dina rc-l nu då?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/29 :  22:31:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förrädare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:05:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Grattis, det är alltid kul när någon hittar det rätta valet för sin smak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:40:23  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Det där var väl rätt kul!

Dock så får jag inget perspektiv på hur stora de är, ser ut att kunna vara rätt stora (~130-150cm höga) hur stora e de eg.?

Är det 2st tio:or där nere?

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/30 :  00:18:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Har för mig att de är bestyckade med åttor, och så ser de större ut på bild än i verkligheten, rätta mig om jag har fel marcus. Men de är över en meter höga i alla fall.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/30 :  08:16:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tjena

De är 118cmx28cmx42cm

Det är dubbla 8 bas, dubbla 5 mellan, 1 tums diskant, 45kg

Mina Canton är redan sålda, dom sålde jag till en polare samma kväll.. Han har en H/K 670 så det kan nog bli bra.

Lugn bilder kommer...

PS: Putsade upp dem med möbel polish igår, vilken jävla yta det blev! Ni skall få se på häftiga bilder sen! aka Zalve klass..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/31 :  20:19:40  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
PS: Putsade upp dem med möbel polish igår, vilken jävla yta det blev! Ni skall få se på häftiga bilder sen! aka Zalve klass..

Det ser vi framemot

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:00:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Lyllosar ni är som äger en av mina absoluta favorit högtalare, det som slog mig är jag lyssnade på dessa en gång i tiden är just att man inte blev lyssningstrött.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000