Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 17:25:56
|
Bra, då ska jag bocka till en plåt till i morgon efter jobbet. Idag jobbar jag sent.
Skumt ändå att det börjat brumma sådär efter att jag bytt bort Sentec monoblocket mot UcD400 och att det därefter inte upphört trots att jag nu ersatt UcD400'an med den ena UcD180'an och att jag även bytt ut Behringer UltraDriven och prövat med olika sladdar, liksom obalanserat.
Fast ibland verkar det som om det av och till brummar mer eller mindre.
/Roland |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 19:26:59
|
hoppas du får ordning på brummet ifall det drabbar fler.... vad har du förresten använt för kabel i steget till lågnivån till hypexmodulen? nån skärmad grej eller bara vanliga kablar? sen får man fråga vad alla de små kondingarna är bra för i nätagget? |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 21:32:59
|
Lågnivåkabeln är en signalkabel som normalt sitter mellan CD-ROM'en och ljudkortet där jag bara bytt plats på stift 2 och 3.
Kondingarna på 100nF och även motstånden på 100 Ohm är till för att ta bort ringningar som uppstår vid likriktningen och även ta bort HF störningar om jag inte minns fel.
Du kan läsa om det på Elliot sound. http://sound.westhost.com/psu-wiring.htm
/Roland
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:18:55
|
Nu är brummet BORTA!
Det visade sig att felet, egentligen inte var något fel. Därav När jag hade gjort allt man kunde göra, OK... nästan iaf, så tänkte jag som sista desperata utväg slita loss alla sladdar bakom racket, d.v.s det där råttboet som bara växer och växer i takt med att apparaterna bara blir fler och fler och så rätt var det är så blir det bara för många förgreningsdosor!
När jag så började om från början, passade jag samtidigt på att märka upp var jag har alla faser och nollor och när allt var anslutet fick jag dessutom en hel förgreningsramp över och såg då samtidigt till att alla ljudapparater sitter i samma uttag.
Nåväl,... för att göra en snabb sammanfattning av det hele så blev det helt fritt från brum när jag var klar. Inte minsta antydan till brum och det känns också väldigt skönt att jag inte hade gjort något fel när jag byggde förstärkarna.
Jag har också prövat att skjuta in en plåt mellan modulerna och kondingbanken, men det gjorde ingen som helst skillnad, så jag tror jag hoppar över det så länge för det är himla trångt ändå i apparaten.
Nu kan jag äntligen koppla av och koncentrera mig på att NJUTA av musiken igen!
Låt mig bara få tacka alla igen som engagerat sig i mina bekymmer.
/Roland |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:29:35
|
Gratinerar! Skönt att sökandet efter brumorsaken är över. Lyssna on! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 22:27:33
|
Jaha, då har jag också en Hypex UcD 400 som står och spelar, inget brum, bara rent ljud direkt .
Konstigt med leveransen bara, kom in i huset vid elva tiden, endast morgontidningen låg på bordet, gick upp på ovanvåningen till mitt kontor för att ringa ett samtal. Tio minuter senare ner igen och på bordet låg där en påse från Hypex , budet lyckades ta sig förbi en tydligen kass vakthund, in i köket och leverara utan ett knyst. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 09:10:18
|
Det låter som om den goda Hypex-fen har varit hos dig. Har du lagt sönderbrända kondingar under kudden nu igen?
|
Think what's inside the box!
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 16:16:25
|
-P-G J
...och var är bildbevisen???
-Mickeman
AHA, det är så man ska göra. Kan ju inte skada försöka iaf. Tack för tipset!
Nyfiken på en utvikning av "Think outside the box", ifall det har en filosofisk vinkling. Kanske nåt att PM'a eller maila om!?
/Roland |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 16:49:47
|
Hade jag kommit in på knaak, vet inte vad felet är, så jävlar.... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 17:04:02
|
Knaak funkar kalas. Kyckling? |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 18:23:08
|
Provar
Se på F*n, det gick utan FileZilla
Transformator: 2*40V 500VA, fyra Rifa 10000uF/100V.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 18:41:07
|
Gött. Ser supernajs ut. P-A har bidragit med "DC-fälla" ser jag.
Men vars är det fjärde buntbandet? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 20:49:25
|
Äsch, jag hade glömt de blå tåtarna, var tvungen att släppa loss kondingen en stund............. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 22:03:17
|
Huggarns, vilka rejäla alubitar du hittat P-G! Är dom möjligen från Metallvaruhuset, eller rent av specialbeställda?
Är det en softstart uppe till vänster?
Jag har själv funderat på det där med DC-fälla, men vet inte riktigt när och varför de behövs och även funderat på en skyddskrets för utgången, men vet inte riktigt vad jag ska ha. Har också hört att skyddskretsar inverkar menligt på ljudet.
Nån som kan tänka sig att sprida lite ljus i saken?
/Roland |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 22:51:22
|
Plundrade Metallvaruhuset i våras .
Softstart är rätt, hittade den i AoE.
UdC'n har varit igång hela dagen, den är lite ljummen, Zappen blev faktiskt riktigt varm, och ljudet den ger ifrån sig är riktigt bra. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 12:08:05
|
Har du möjlighet att lägga en termometer ovanpå förstärkaren och läsa av när temperaturen stabiliserat sig och även göra en noggrannare jämförelse med Zappen?
Jag har ju två UcD180, men kan konstatera att det skiljer två grader i arbetstemperatur mellan dem. Två grader är ju iofs inte så mycket men eftersom de är byggda likadant bordet det rimligen inte vara så stor skillnad. På den första jag byggde, ligger temperaturen på 28 grader och den andra på 30 grader.
Min UcD400 håller 29 grader.
/Roland |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 08:46:57
|
"UcD180 and UcD400 now available with AD8620 input buffer"
Vad är det för något?
/trango |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 11:48:32
|
Jag är inte helt säker, men det har framförts önskemål om andra OP-ampar på DIYAudio, så kanske det är något sådant. Några har också redan moddat och byggt om modulerna.
Någon annan som följt den diskussionen och kan ge ett bättre svar?
Själv är jag mer än nöjd så som de är och känner inget som helst behov av att bygga om dem och har därför inte heller fördjupat mig i de diskussionerna. Jag är inte heller säker på om det ger annat än "snake oil" effekter.
/Roland |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 12:33:14
|
per-g, vart köpte du trafon nånstans? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 12:51:13
|
Kvistarn, transformatorn inköptes från RS, billigare än ELFA. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Topic |
|