HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt första Hypex UcD180 bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:56:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis. Med UPS lämnar de alltid lapp (fast just nu ingen lapp alls eller utkörning till mig utan de räknar med att jag vet att paketet ligger hos dem för hämtning....). För TNT har de gjort precis som för dig. Tre besök ingen lapp...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:31:09  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu har paketet äntligen anlänt.

/Roland
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/20 :  18:43:28  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Mina ligger nere på landvetter
för att Hypex liksom förra gången inte lyckas skriva dit min leveransadress

Men de kommer dock i morgon

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/20 :  19:00:00  Show Profile Send paradigm a Private Message
Och mina har nu varit igång i nån minut redan!

/Roland
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:01:11  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Lyckans ost!!!!

Mina pryttlar
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/20 :  21:06:27  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jo, jag vet, men jag måste felsöka lite, för även om jag ansluter UcD400'an till ett ojordat uttag så brummar den svagt.

Mellan låtarna kan jag ana brumet när jag sitte i lyssningsfåtöljen.
Ska börja med att skifta lite sladdar, så får jag se om det hjälper.
Jag vet ju med mig att jag bara anslutit skärmen till stift 1 på källsidan, men får väl kolla upp ifall jag fått ett hjärnsläpp igen.
I förstärkarna har jag gjort som Bruno på Hypex rekommenderat, dvs att jag bryggat stift 1 med jordblecket på XLR kontakterna.
Jag har lagt stjärnjordningspunkten mellan likriktarbryggorna.
Har också ryckt antennen från H/K'n men det gjorde ingen skillnad.

Nån som har idéer och förslag?

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:39:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu har jag felsökt i flera dagar utan att ha lyckats hitta orsaken till brumet i UcD400 förstärkaren.
Jag har bytt sladdar med olika skärmkoppling, men ingen skillnad. Det gör heller ingen skillnad om jag kopplar UcD400'an till ett jordat eller ojordat uttag.
UcD180 förstärkarna som också är kopplade till UltraDriven brumar inte, men det konstiga är att brumet minskar något i UcD400'an, när jag slår på H/K receivern som ju inte är balanserad.

Däremot så måste jag koppla Behringerna till ojordat uttag för att det annars brumar allt för mycket.

Om jag rycker ur XLR kontakterna en och en från UltraDrivens utgångar så så försvinner brumet när jag kopplar ur sladdarna till UcD400'an.

Är det någon som har något förslag till lösning, skulle jag bli jätteglad, för annars spelar ju UcD400'an med en helt sanslös auktoritet. Men som sagt brummet drar helhetsintrycket.

/Roland
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:57:47  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Prova att köra obalancerat från DCX...
Det låter som det problem jag har haft tidigare, och som jag inte fått ordning på ännu...
Löd alltså i en liten bygling mellan 1 och 3 i xlr-kontakten vid DCX

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/24 :  23:46:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, tack för tipset, jag ska testa det i morgon, men vad jag inte begriper, är att det bara är UcD400'an som brummar. Rimligtvis borde ju även de båda UcD180'orna brumma lika mycket.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:47:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
avr7000:
Det låter som du menar alltså att han skall kortsluta utgången på DCXen?
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:38:48  Show Profile Send avr7000 a Private Message
"kortsluta" ihop "cold" och "ground" ja... på samma sätt som en XLR till RCA adapter fungerar...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:06:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har några sladdar med XLR i ena änden och RCA i den andra och några XLR/RCA adaptrar som jag kan testa med, så slipper jag värma lödkolven.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:31:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
avr7000:
Som du beskriver det låter det inte som en konverterare för XLR till RCA utan fortfarande som om du tänker dig att kortsluta ben 1 och 3 i XLR-kontakten i sändaren men jag förutsätter att vi pratar i mottagaränden då. Dock låter:
"Prova att köra obalancerat från DCX...
Det låter som det problem jag har haft tidigare, och som jag inte fått ordning på ännu...
Löd alltså i en liten bygling mellan 1 och 3 i xlr-kontakten vid DCX"

inte som det vore att rekommendera. Talar vi däremot konverterare från RCA till XLR så funkar det ju utmärkt om man kopplar så vid sändaren dvs negativ signalledare till jord i sändaränden.

Edited by - UrSv on 2004/10/25 12:35:29
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:59:17  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Det funkar dock hur bra som helst i min anläggning där jag "kortsluter" DCX utg pin 1 och 3 för att kunna koppla denna balancerade utgång till en obalancerad ingång på slutsteg...

Finns den nå't bättre sätt att göra det vill jag gärna veta...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:30:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bättre och bättre. Att kortsluta utgångar står ju på sidan ett i bruksanvisningen för vad man aldrig någonsin skall göra. Att inte göra något alls mer än att koppla pinne 1 till jord och pinne 3 till signal på RCA in borde väl vara mer lämpligt.

Om du faktiskt menar det jag hoppas att du inte menar åstadkommer du ju åtminstone en sak och det är att den utgångs-OP som förmodligen driver både plus och minus går väldans varm och kanske eventuellt senare går sönder på grund av detta. Som tur är ju pro-prylar ofta kortslutningssäkra men det innebär ju inte att det är ett normaltillstånd utan snarare att man inte blir olycklig när ett misstag sker.

Edited by - UrSv on 2004/10/25 16:32:59
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:01:17  Show Profile Send avr7000 a Private Message
stift 2 (hot send) är väl ändå den som kall kopplas till mittpinnen (signal) på RCA och sedan stift 3 (cold return) till jord på RCA... Om det sedan är skadligt att lägga ihop stift 3 (cold return) och stift 1 (gnd) för att ge dem samma potential är jag inte säker på...
Fungerar gör det i alla fall...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:30:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
Där 2 är "hot" och inte 3 stämmer det helt riktigt så. Låt oss säga att jag hade en inverterande gainklon

Kortsluten utgång är dock fortfarande lika olämpligt oavsett om man har inverterade eller icke-inverterande kopplat till ingången..

Edited by - UrSv on 2004/10/25 17:31:44
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/25 :  19:05:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu har jag kopplat en vanlig obalanserad signalkabel mellan UltraDrive och UcD400, via två XLR-adaptrar som har RCA anslutningar.

Dessvärre har jag fortfarande lite brum kvar, oavsett om jag ansluter förstärkaren till jordat eller ojordat uttag, fast lite mer brum, när den sitter i ett jordat uttag.

Jag begriper inte varför UcD400'an ska brumma när inte UcD180'orna gör det. Enda skillnaden, förutom fler lytar och större trafo, är P-A's softstart.

Fler förslag, någon... PLEASE?

Edit: Skulle en skiljetrafo kunna lösa problemet, eller har den inte med brumproblem att skaffa över huvud taget?

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/10/25 19:09:18
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:05:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du kan inte ta en bunt rackarns fina bilder från väl valda vinklar så att man kan se hur du gjort? Brumma ska det ju inte göra...

I de fall jag har haft jordslingor som jag velat bryta snabbt har jag använt en skiljetrafo för signaldelen. Även om du inte behöver eller vill ha det så kan det vara ett sätt att snabbt konstatera att det faktiskt är via signaldelen som brummet uppstår.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=540&iItemId=19104

Edited by - UrSv on 2004/10/25 21:11:14
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/25 :  22:08:54  Show Profile Send paradigm a Private Message
Aha, en sån däring Biltema-manick hade jag redan mellan datorn och H/K'n så jag hängde den på signalsladden till UcD400'an men då "knäppte" det i vänster högtalare så jag anslöt dem en och en istället och då försvann khnäppandet, men inte brumet. När jag skiftade höger och vänster på skiljedrosseln, så ökade brumet istället, men utan knäppandet. Mycket skumt!

Jag tror ändå man kan dra slutsatsen att brumet inte kommer med, insignalen, trots att brumet försvinner om jag rycker ur signalkabeln. Skumt är det, tycker jag iaf.

Bra bilder kan jag dessvärre inte ta med min digitalkamera, då jag inte har någon makrofunktion.
Det här är nog det bästa jag kan åstadkomma.

Det här är schemat jag använt mig av.

Det slog mig att jag kommit på en sak till som skiljer mellan UcD 180 och UcD400.
På UcD180 har jag lagt den "lilla" brytarens jordning på XLR-chassikontaktes jordbleck, medan jag mera strikt följde anvisningen på UcD400 och anslöt den "lilla" brytarens jordpunkt mellan lytarna i nätdelen så som deras schema visar. Det är de gröna tvinnade trådarna som man skymtar i botten på lådan och som jag fixerat med en klick smältlim.

/Roland

Edited by - paradigm on 2005/01/27 11:32:35
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2004/10/26 :  00:47:18  Show Profile Send Jodå a Private Message
Det du också kan prova är att (om alla apparater sitter i jordade 230V uttag) klippa jorden i signalkabeln. Upphör brummet i det fallet beror det på sk. jordslingor.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/26 :  09:45:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det var ju det han just testade...

Paradigm:
Som det ser ut kan det mycket väl vara så att du får störningar från kondensatorbanken. Ta en bit stålplåt och isolera den (tejpa papper på båda sidor eller tejp eller nåt) och kila in den mellan kondingarna och modulerna så att de skärmas av helt från dessa. Enkelt test...

Har du dessutom dubbelkollat att alla högtalarkontakter verkligen är isolerade från chassit?

Ser dessutom att du har kopplat som centertap på trafon. Bryggarrangemanget ser då lite skumt ut eftersom du normalt inte skall koppla ihop lindningarna när du använder två bryggor utan endast om du använder en brygga. Trafon har ju separata lindingar så vad händer om du bryter upp den kopplingen?

Edited by - UrSv on 2004/10/26 09:46:28
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/26 :  09:56:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lite kommnentar Roalnd, du bör ha varistorn för mjukstarten. En generell regel är att ha skydd först, som kommer grejorna man behöver skydda.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:52:34  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Jodå

Jodå, jag har provat att ha alla apparaterna i jordade uttag och då var det framför allt Behringerna som brummade värst. Om jag sen kör balanserat eller obalanserat, tycks inte förändra läget särskilt mycket och oavsett vad jag gjort hittills har det hela tiden funnits ett svagt brummande. Jag har t.o.m. lyft bort UcD400'an och kopplat in den ena UcD180'an i stället och ändå så brummar det svagt, så jag börjar misstänka att problemet ligger någon annan stans. Ska nu prova att byta ut UltraDriven och se om det gör någon skillnad.

-peranders

Tycker du att jag ska lägga varistorn över nätströmbrytaren istället?
Jag la den där för jag vill minnas att du tidigare skrivit någonstans att den bör ligga över relät.
Föresten skulle jag vilja passa på och fråga om det är OK att lysdioden över softstarten vid av- och påslag lyser upp väldigt kraftigt ett kort ögonblick?

-UrSv

Måste det vara stålplåt? Går det inte med koppar?
Kopparplåt har jag nämligen en kvar del hemma, men inte så mycket stålplåt som jag skulle kunna bocka till.

När det gäller trafon så är det bara så som det ser ut på schemat. Det var enklast att göra så i Powerpoint. I verkligheten så är det ingen förbindelse mellan den röda och den bruna tråden som kommer ut från trafon. De går raka vägen till var sin brygga.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/26 :  11:40:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Pröva du med koppar. Bra att det var schemat som var missvisande.
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000