HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-transport+DAC eller ny CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/07/31 :  12:52:29  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Sitter idag med en Harmony Design-moddad Sony XA30ES (strömförsörjning, klocka samt analoga utgångsteg) som funkar kanon men som vanligt när man närmar sig slutet av sommaren så börjar jag fundera på att göra nån uppgradering och nu ligger CD'n på tur.
Min tanke är att man kan ta 2 olika spår:

1. Modifiera CD'n till en transport (eftersom mekaniken och känslan i denna Sony är enormt skön då den är byggd som en stridsvagn) och låta Harmony modda även digital-utgången och använda denna enbart som transport.
2. Ny CD i prisklassen upp till max 35'.

Om man följer spår 1 så måste man ju köpa en DAC av rang och där är jag inte så väl insatt i vad som finns på marknaden.

Är det nån dom har koll på bra DAC'ar upp till säg 20'?

Har nån gjort en jämförelse mellan en DAC i denna prisklass med en vettig transport mot modern CD för runt 35'?

Ny CD, har endast tittat och lyssnat på Electrocompaniet och Moon Nova i denna prisklass så andra tips är välkomna.

Övrig utrustning är en Moon I-5 samt Totem Hawk.

Tacksam för alla synpunkter.

Linkan

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:02:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag är väldigt nöjd med min Sony-xa50es/ML no:36 kombination.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:12:26  Show Profile Send Elusive a Private Message
Köp en Benchmark DAC-1 (9500:-)

http://www.benchmarkmedia.com/digital/dac1/default.asp
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:56:26  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Benchmark DAC 1 är riktigt bra. Polaren köpte inte alltför länge sedan och vi hade en A vs B match mellan min M-Audio Superdac 24/96 (2995kr) och DAC1 vinner på alla områden. Närvaro, dynamik, seperation, djup, höjd...

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/07/31 :  15:12:11  Show Profile Send sker a Private Message
>linkan
Tycker ditt första alternativ låter bra, när du redan har en bra transport så tror jag att du kan vinna mycket på att köpa en dac till den. Själv så gick jag denna väg när jag började använda min Teac VRDS-10 cd-spelare som transport och köpte en Musical Fidelity A3-24 dac. Testade denna mot spelare i 15-20kkr klassen och tyckte den funkade mycket bra. Har lyssnat lite på MFs ny dac, TriVista och den kan jag verkligen rekommendera i övrigt har jag inte lyssnat på så många andra dacar, TriVistan ligger på 20kkr. Vad det gäller dac/transport mot en vanlig cd-spelare så är det nog svårt att ge några klara svar men nu när du står med en bra transport så kan du nog vinna mycket på att testa en dac till den. Har testat min dac/transport mot min pappas Naim CDX under sommaren och måste säga att min kombination stod sig mycket bra. Min kombination kostar totalt, transport+dac+digital kabel, ca 26kkr mot Naimen som ligger på drygt 32kkr.
Lycka till!
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/07/31 :  15:34:34  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej och tack för svaren

Var finns Benchmark att provlyssna/låna i Sthlms-trakten?
ML's DAC, vad betingar denna i nypris/beggat? Har Bestsound dessa?
Dahlberg, är din CD moddad på nåt sätt?
Såg annons i H&M att Trivista var sänkt till 17,9' men jag kommer inte ihåg var detta var. Ljudmakarn har väl MF?
Nackdelen med en DAC är man det inte går att provlyssna under rätt förutsättningar innan CD'n är moddad, men låter det bra utan mod så borde ju inte låta sämre efter en mod av digital-utgången.

Linkan

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/07/31 :  17:13:49  Show Profile Send Amund a Private Message
Kolla även in Electrocompaniets Dac, den låter kanon och är relativt billig ca 10k.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/07/31 :  17:25:44  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nej, den är orörd.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/31 :  18:09:28  Show Profile Send everwake a Private Message
benchmark säljs av tex. JAM, och andra ljudbutiker med inriktning mot studio, har tyvärr inte hittat någon butik som har dem hemma ( är själv ute och letar efter en dylik)

Sveli här på forumet har en, finns troligen fler
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/07/31 :  21:26:54  Show Profile Send Big Pete a Private Message
>linkan Kan bara instämma ang. förslag 1, att be Harmony Design fixa en ballad digital ut på din maskin( pris ca,1700:- enl tel.kontakt med Mattias) och köra den som transport. Har en XA777ES själv som jag vill få att spela lite till. Läste i den Norska Fidelity, att den lät betydligt bättre med en extern dac, i deras fall en Elektrocompaniet dac1.Tänker för egen del prova med en McCormac deluxe variant. Tror dock att en ballad digital ger några hästkrafter till.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/31 :  23:19:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Vilket pris är det på Electrocompaniet Dac i Sverige, någon som vetSka visst säljas av Hifistället enligt Electrocompaniet hemsida, finns väll inte i Stockholm som vanligt, man bor i fel stad

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/07/31 :  23:24:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Inte för att det är min annons men..............

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20309


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/08/01 :  01:13:32  Show Profile Send Kaleid a Private Message
www.musikborsen.se har Benchmark DAC 1.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/01 :  22:44:21  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Kolla in den här:

http://www.apogeedigital.com/products/minidac.php

Rockar röven av i princip varenda konsument-DAC oavsett pris.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:51:51  Show Profile Send CC a Private Message
Du har hört den?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/03 :  09:01:33  Show Profile Send sveli a Private Message
Läs testen av Benchmark DAC-1 i Maj numret av Stereophile. Jag gillar när recensenterna avslutar med "..jag köpte recensions exemplaret..".

Jag har en Benchmark DAC-1 som jag matar från en DVD spelare. På så sätt kan man med rätt mjukvara (skivor) få ut en 24 bits signal till DAC:en för maximalt välljud. Mycket nöjd!

Mvh /Sven
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:10:05  Show Profile Send mabron a Private Message
Kan rekomendera Ayre CD X 7 (c:a-pris 39750:–) om du vill ha en "integrerad spelare". Spelar enbart CD-men det lär väl vara ett antal år till?

http://www.ayre.com/products_detail.cfm?productid=2

Finns en dansk DAC som lär vara riktigt bra, har ej själv lyssnat på den men blivit rekomenderad.
Hänvisar till en länk här:

http://www.1tech.dk/dac.htm
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:02:39  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag kör Perpetuals P1a/P3a uppsamplar och DAC kombo och det var en ganska stor förbättring jämfört med spelare som jag testat i mellan 10 och 20k kronors klassen. Får du tag på en sådan kombination begagnad så kan du skatta dig lycklig. För övrigt har jag hört mycket gott om Electrocompaniets DAC och den ligget runt 12 k kronor. Misstänker att den är mycket prisvärd. Säljs mycket riktigt av Hifistället i Göteborg. Vet inget om någon åf i Stockholm tyvärr... Trivista som någon nämnde är säkert också en välljudande apparat. David Allcock, En ev recensenterna i Hifi News har just Perpetual kombon och Tri-vista 21 DACen som sina referenser, så kolla gärna i någon av hans tester för att se om du kan läsa något mellan raderna.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:53:41  Show Profile Send pak a Private Message
electrocompaniet måste väl va billigare att köpa i norge nu när inte kursen är så blodig.ligger vär runt 10 där.och den är inte så illa alls.men adyton har också en bra dac för ca 15 nok-den ska vara kanon!!!
den vill jag i alla fall ha.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:11:23  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Alla förslag som ni gett låter intressanta, nu gäller det bara att lyckas hitta nån av dessa prylar för provlyssning.
MF's Trivista DAC finns tyvärr inte på Ljudmakarn då alla är sålda. EC's DAC verkar mkt intessant men finns inte i Sthlm så den får ligga i väntläge t.v.
Läste om nån som jämfört en Benchmark DAC med en ML 390S och föredrog denna och med tanke på priset så verkar det ju lovande. Finns i Sthlm så den ligger bra till för test.
Ayre's CD har jag också förstått ska vara nåt exceptionellt bra men provlyssning?
När väl hösten infaller så påbörjas jakten seriöst, just nu är det för varmt att vara inomhus.... (det har ju inte direkt varit ett överflöd av varma dagar denna sommar i Sthlm).



Linkan

Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/05 :  09:39:20  Show Profile Send sveli a Private Message
Linkan, gå gärna in på www.head-fi.org. Där är det flera som testat Benchmark DAC:en. De föredrar den framför t ex Meridian 588 och Wadia 302.

Mvh /Sven
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000