Author |
Topic  |
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:15:26
|
quote: Originally posted by Niklas Nord Ha tid, ja om du kommer och hjälper mig, så kanske det blir klart i tid till jul? 
Har mitt eget jättehemliga högtalarprojekt att ta hand om så länge...
  |
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:16:34
|
Har du kommit någon vart med simuleringarna J.P? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:22:44
|
quote: Originally posted by Nagref
Har du kommit någon vart med simuleringarna J.P?
Hehe, nu såg det inte så hemligt ut längre! 
Jajamän, håller på för fullt! Har samtidigt ägnat mig åt att CADa lådorna... när jag ändå har dig på tråden...
Finns det någon fördel/nackdel med att låta baffeln vara lika bred som hela lådan, eller ska baffeln liksom klämmas in mellan sidostyckena?
Stagning är jag också fundersom över. Mittenkaviteten blir ganska stor,(avlång), där ska jag nog staga. Tror inte det behövs i de övriga lådorna (högtalaren får ju många inre fack).
Nu undrar nog alla vad jag skriver om egentligen... |
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:24:26
|
Men är det NÅGON som vet vart man kan fräsa MDF och aluminium? Aluminium har jag juh funderat på länge...
VART??? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:35:28
|
JP: Jag brukar sätta baffeln framför sidostyckena men jag vet att IÖ inte gillar det utan föredrar en placering imellan dem. Fördelen med det förstnämnda är att det blir enklare att göra så och nackdelen är att infästningen kommer att bete sig olinjärt mot övriga lådan. Om det sista är ett stort problem vet jag inte och bryr mig faktiskt inte så mycket då jag misstänker att det är ett litet problem.
Stagning är bra och sätter man stag mot insidan av baffeln så får man ju problem med det som står ovan men som sagt det är nog ett väldigt litet problem. 
Sätt två stag på vars en sida om diskanten. Då får du en fin kavitet att ha filtret i och så slipper du interferenser mellan mellanregisterelementen (vilket troligen är ett minimalt problem men ändå). Då få du dessutom kaviteterna till PX17 lite mindre vilket nog inte är någon nackdel. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:37:25
|
Sorry NN att vi 'invaderade' din tråd! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:39:01
|
Det är ingen fara,, det är juh intressanta saker ni talar om. yes SIRE!! |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:57:18
|
Ska du ha tillgång till en CNC-fräs så har jag lite kontakter |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 16:02:15
|
quote: Originally posted by Nagref
JP: Jag brukar sätta baffeln framför sidostyckena men jag vet att IÖ inte gillar det utan föredrar en placering imellan dem. Fördelen med det förstnämnda är att det blir enklare att göra så och nackdelen är att infästningen kommer att bete sig olinjärt mot övriga lådan. Om det sista är ett stort problem vet jag inte och bryr mig faktiskt inte så mycket då jag misstänker att det är ett litet problem.
Stagning är bra och sätter man stag mot insidan av baffeln så får man ju problem med det som står ovan men som sagt det är nog ett väldigt litet problem. 
Sätt två stag på vars en sida om diskanten. Då får du en fin kavitet att ha filtret i och så slipper du interferenser mellan mellanregisterelementen (vilket troligen är ett minimalt problem men ändå). Då få du dessutom kaviteterna till PX17 lite mindre vilket nog inte är någon nackdel.
Nä nu!
Det blir omcadning omedelbums! Även om det bara är lite bättre går det ju enkelt att åtgärda på detta stadium i konstruktionen! Sen är det svårare...
Filtret har redan en fin liten låda. Men man kan givetvis dela av lådan ändå, det gör ju inget. Kan nog möblera om lite.
OJ vad jag ska CADa nu då.
Men jag ska simulera klart först...volymen till PX17 är ganska slumpmässigt vald så att den definitivt inte ställer till med problem vid delningen. Alltså även om jag får för mig att flytta ner delningen en hel oktav... men jag kan nog göra lådorna mindre. Kanske kan jag trycka ihop det hela så att högtalaren blir lite grundare... |
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 16:20:16
|
David, maila mig och berätta då |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 18:09:17
|
Nagref/PP:
Fick tid att simulera lite mer nu. Du har rätt, baffelstödet kommer mycket lågt i frekvens eftersom lådan är så stor. En rimlig delningsfrekvens verkar vara 400 Hz med utgångspunkt från detta, men jag är osäker. Det lär bli lite experimenterande här, åtföljda av mätningar såklart.
Jag såg också att de värsta oroligheterna för diskantens del handlar under den tilltänkta delningsfrekvensen om 3 kHz. Knappast någon överraskning iofs. En dum peak i närheten av delningsfrekvensen om ca en decibel dämpas något av delningsfiltret. Diskanten får en jättepeak runt 1 kHz, som jag helst glömmer att jag sett! 
Vi får se hur jag modellerar ihop det här... |
|
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 18:23:21
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Här är deras 654:a

Hmmm.... Kanskje Elteks nye elementer kunne være noe!!?? Ta en titt på www.dynabel.no
Rimelige er dem også!! |
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 18:29:47
|
quote: Originally posted by celef
Va haru tänkt för delningsfrekvens? Diskantlinjen behöver nog inte vara så lång som du designat, du kan nog klara det med en enhet. Jag har själv funderat på bygga linjekällor (enda anledning pga Ted Jordan, http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html, http://www.ejjordan.co.uk/), dock hade jag tänkt använda billigare element (Peerless CT62H till diskant).
Whitepaper om linjekällor: http://www.prism.gatech.edu/~gte929u/LinusWP.pdf
Tja, vil vel tro en full linje med diskanter også er en fordel, ellers vil klangen i høyttaleren endre seg dramatisk etter hvor langt unna man lytter til høyttaleren. |
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 18:37:01
|
quote: Originally posted by j.persson
Hmmm.. detta system kan nog spela "ganska" högt.
Om vi utgår från en känslighet om 91 dB, och att vi ger max 50W in i varje audax-kon, får med endast ett element från en högtalare mätt på 1 meters avstånd 108 dB SPL. (50W = 17 dBW)
Emellertid har NN hela tolv stycken... detta ger + 21.5 dB, ca. (20 log 12).
Ett par kan alltså då ge 135,5 dB SPL, fortfarande en meter, med en rätt låg nivå in till varje element... ganska styggt!  
Hur känslig och effekttålig är diskanten? Vad har den för data?
Hur ska du koppla basarna (parallell/serie, alltså)?
Ikke nok med at man får høy følsomhet, men lydtrykket detter bare halvparten av det normale ved en dobling av avstanden!! |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 19:41:59
|
"Tja, vil vel tro en full linje med diskanter også er en fordel, ellers vil klangen i høyttaleren endre seg dramatisk etter hvor langt unna man lytter til høyttaleren."
Visserligen sant, men om rummet tillåter max lyssningsavstånd på 3meter, då finns det jöö ingen anledning till dra ut närfältet längre än så (då får du även sänkt nivå i bakreflexen!). |
sound pollution |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 20:25:43
|
Angående koppling av element, kan man koppla ihop elementen lite *hur som helst*, bara slutimpedansen är den önskvärda? Eller måste kopplingen *följa* ett visst *mönster*?
* = istället för " |
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 21:52:17
|
Finns lite olika sätt att koppla det på faktiskt:)

|
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/01 21:59:13 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 22:15:54
|
Hmm är det inte meningen att alla element skall låta lika högt? (dvs få samma effekt?) |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 22:20:33
|
NEJ, de som sitter centrerade skall helst få effekten "först" högre känslighet där ska det vara typ.. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 22:27:52
|
NEJ, de som sitter centrerade skall helst få effekten "först" högre känslighet där ska det vara typ..
hmm ok.. finns det nån förklaring på varför? tycker det låter lite konstigt då man borde missa lite av linjekällans fördelar (iof vinner man väl lite i verkningsgrad som man hör om öronen befinner sig i mitten..) (dom får nog inte effekten före dom andra dock, bara mer effekt..)
intressant ämne det här! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 22:44:35
|
jag kan inte svara på de frågorna ännu, jag läser fortfarande. juh mer jag lär mig, inser jag hur lite jag vet!
detta projekt är inite bra för självförtroendet faktiskt!
rätt uselt kan det bli om man inte håller ett mkt högt tempo!
  |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 22:57:21
|
jag kan inte svara på de frågorna ännu, jag läser fortfarande. juh mer jag lär mig, inser jag hur lite jag vet!
detta projekt är inite bra för självförtroendet faktiskt!
rätt uselt kan det bli om man inte håller ett mkt högt tempo!
ok, då blir det läxförhör om 2 dagar!.. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 23:32:56
|
Du det är så jävla mycket asså.. puhh... vem hade kunnat ana! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 12:12:29
|
Godmorgon kära linesource projekt. innan jag somnade igår, funderade jag ifall jag skulle bygga dig kortare, närmare 180cm istället, med två st 30" ribbons.. och sattsa på lite bättre element.
du får säga om jag har vart dum och tänkt mig det, sorry käre audax- raket,.., men jag vet faktiskt inte om jag finner det så estetiskt längre.. ganska synd..
sedan hade jag en idé att bygga dig lite krökt, typ som jm lab´s utopia modeller, att man vinklar underdelen och överdelen mer mot lyssnare - visst det blir som en sorts sweetspot, men vinligen är inte SÅÅ stor, det är juh meningen (min käre linjekälla) att ljudet skall anlända till lyssnaren sbabbare i ändorna av dig (högtalaren). om jag skulle det, så skulle vinklade ändorna ha 15" ribbons, och mittendelen ha kanske en 30".. och några finare element.
men jag vet inte, imorgon har jag väl ändrat mig, och vill bygga två st hörlurslinjekällor istället..
 och ack arma värld..
 ... !!!! |
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/02 13:41:52 |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
|
Topic  |
|