Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 14:47:45
|
A,
den finns inte på Elfa, men på hifikit.. Varför skulle den vara bättre lämpad?
känsligheten kommr jag väl få problem med eftersom det är så många element, kanske får lite för hög känslighet på baselementen gentemot banddiskanetn´s 92db |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 15:53:59
|
haha, vart hittade du den? vem är det, och vilka högtalare talar den här prästen om? |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 19:02:56
|
Dem känner jag inte till.. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 20:42:18
|
De tillverkar högtalare med en näsa(!) där båda kanlerna kopplas till samma burk om jag minns rätt. Det behövs alltså bara en högtalare. Om det låter bra vet jag inte men de som är mindre okritiska tycker det är bra och de som är genuint skeptiska säger att det kanske kan vara bra på ett fåtal inspelningar... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 23:01:58
|
Hmm... jag tror Nagref blandar ihop LLW med ESE, eller? |
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 23:42:20
|
menar ni att jag måste bygga in nån sorts NÄSA?
 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 00:47:58
|
Näsa? Nej, såvitt jag förstår behöver du inte bygga nån näsa (näshögtalaren är en helt annan typ av konstruktion, se Allegro eller Emes). |
sound pollution |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 11:00:01
|
quote: Originally posted by celef
Hmm... jag tror Nagref blandar ihop LLW med ESE, eller?
Det är säkert så! Sorry!
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 12:44:04
|
http://www.snippets.org/ldsg/idx.php3
Så jäkla mycket bra information man kan hitta där. Läste en del om material på koner igår, kan man lita på allt som står där? Jag tycker själv det verkar så, t.ex. att seas magnesium koner är sjyssta, men har dåliga egenskaper att "inne" i konen ta upp illa sinnade resonanser i vissa frekvenser..
är det inte det man ser med vattenfallsplotten? JO!
men Audax HDA verkar inte vara så illa faktiskt, rätt skapligt, och PAPPER är fortfarande bland det sjysstaste, och ENKLASTE materialet..
Vissa high tech material kan vara svåra att "filtrera" rätt" |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 18:00:22
|
BG´s band, de sitter i genesis och i wisdom audio, och eftersom jag inte hört någon som vart speciellt nöjda med wisdom´s ljud, så.. struntar jag i dem.
läste en del, verkar vara krångliga att få till med filter också, de känns inte direkt ens i närheten av "fulländade", fast vad är väl det i hifi marknaden.. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 19:53:03
|
"men Audax HDA verkar inte vara så illa faktiskt, rätt skapligt, och PAPPER är fortfarande bland det sjysstaste, och ENKLASTE materialet.."
HDA verkar mkt bra, iaf om man ser till kommentarer från användare runt om (men så är väl fallet för alla material och produkter iofs, alla använder det bästa!!), men jag vet inte om papper skulle vara det enklaste materialet, papper är nog så komplicerat som andra material och nog betydligt dyrare att ta fram än tex PP. |
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 19:56:35
|
jag tror jag ska testa audaxbasarna med en focal td 120 faktiskt. för då kan jag tatillvara på testelementen och göra nått vettigt av den saken.. kanske sälja till grannen som sisst, nä rjag byggde två seas lådor:) |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 19:57:33
|
Är en linjekälla på rätt väg mot en "idealisk" linjekälla?
    |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 00:41:48
|
En fundering ang linjekälla, varför bygger man inte med varannan bas och varannan diskant istället för att placera diskanterna i mitten. Borde ju inte bli en "riktig" linjekälla om diskanterna bara sitter i mitten? Jag vet inte ett smack om linjekälla principen så...bara en fundering. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 12:02:34
|
Det går inte, för då blir det fel på våglängden.. Fråga mej inte rikktigt HUR, :) så verkar det vara iaf..
basarna skall sitta mkt tätt
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 13:15:10
|
Hmmm.. detta system kan nog spela "ganska" högt.
Om vi utgår från en känslighet om 91 dB, och att vi ger max 50W in i varje audax-kon, får med endast ett element från en högtalare mätt på 1 meters avstånd 108 dB SPL. (50W = 17 dBW)
Emellertid har NN hela tolv stycken... detta ger + 21.5 dB, ca. (20 log 12).
Ett par kan alltså då ge 135,5 dB SPL, fortfarande en meter, med en rätt låg nivå in till varje element... ganska styggt!  
Hur känslig och effekttålig är diskanten? Vad har den för data?
Hur ska du koppla basarna (parallell/serie, alltså)? |
|
Edited by - j.persson on 2002/10/01 13:16:32 |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 13:21:25
|
Diskanten är 150 watt, 200 watt i system då. delas vid 1000hertz, den har en känslighet på 92 decibell också!
basarna kopplas i serier och paralellkopplade element, det har jag inte funderat mycket om ännu, men det går juh, typ om 3 olika grupper då..
är inte helt räker på audax, sedan en hifipersonlighet i annat land uttalade sig om audax dålighet.
MEN jag skiter i honnom, och testar ändå, ska skicka iväg en beställning faktiskt på ett par olika audax.
sedan, kanske intresserad utav seas CB17RCY också. eller scan.speak dessa nya 5.25" basar, MENDÅ blir det mkt dyrt.. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 13:23:30
|
en annan sak, det kanke blir 14st audax i varje torn!, jag räknade på hur våglängderna skulle te sig, har inte grepp helt om det dära, men jag lär mig..
avståndet mellan basarna spelar roll !
jag kommer få ett system med låg distorision, många element delar på en större last, det är ideén med detta.
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 13:26:18
|
Det är lite klurigare att koppla 14 st elektriskt än det är med 12 eller för den delen 15 eller 16 st. 13 är ett primtal och är då ännu jobbigare än 14 st.. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 13:29:33
|
jaha, jo det vet jag. jag har faktiskt insett tveksamheten med 14!
jag är dock inte koncentrerad på just det nu.
nu letar jag lämligt element. faktiskt.
 |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:02:19
|
Vad ska du ha för delningsfilter? Aktiv delning som Megaline???
Vad ska du ha för basmoduler?
Och när ska du få tid med detta!?!?!?! |
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:09:48
|
Delning, ska ha passiv delning med ordinära spolar osv till att börja med.. Typ i den stilen.
Ha tid, ja om du kommer och hjälper mig, så kanske det blir klart i tid till jul? 
Basmoduler, får bli ett senare projekt. kan ta mina JBL tillsvidare! |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 15:13:33
|
Nu är jag helt sjövild
Du kan ju bygga dig fyra basmoduler med en JBL 2226 i varje. Det lär ju matcha den stora linjekällan rent dynamiskt. Dela då av vid 80 Hz, som vanligt. Basmodulerna ställer du på rad bakom linjekällorna, eller tornvis a la Pekka. Oj vad högt man kan spela då. Ögonskak var det någon som sa.
IÖ hittade ju på ett bastorn med 4 NHT 1259 i varje... två sådana kanske skulle passa? De ser roliga ut också med fyra framåtriktade basreflexrör.
Baffeln kan du ju göra i aluminium om det ska bli riktigt spiffigt... måste du ändå gå till verkstad med CNC-maskin blir det nog inte så mycket dyrare. Kommer att se ballt ut.
Slutligen: Seas P17RCY blir väl inte så mycket dyrare? |
|
 |
|
Topic  |
|