HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Resonans första rörbygge - Grounded Grid Preamp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:36:27  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
JohnA, toroider är vanligtvis dyrare än E-kärnor. Och på RS Components kostar en 500VA toroid 450kr, men där får bara företag handla. På ELFA kostar en 500VA 845kr, även på ELFA finns 600VA med centrumgjutning för 831kr.. Fast för 600VA finns där inte lika många sekundärspänning att välja på.

MVH Martin

EDIT: Förövrigt en mycket intressant tråd att följa. Lycka till med bygget Resonans!

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/08/05 13:37:53
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:59:01  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Det här blir bara mer och mer intresant. Ska bli kul att höra vad du tycker om det när du är klar.

Är nästan säker på att jag kommer bygga ett lika. Fick tag på rören billigt, 50:- för alla tre. Så nu väntar jag bara på boken, det kommar ta någon månad.

Började också fundera på hur man ska montera rören. I lådan är nog det bästa p.g.a utrymme. Men det skulle va kul att se dem också. Så efter lite tänkande och lekande i 3DS Max så kom jag fram till detta:


Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:19:47  Show Profile Send Resonans a Private Message
JohnA: Ja, Mcz hann ju före, men det stämmer - de är dyrare. Det beror på att ringkärnor är mer komplicerade att linda på ett effektivt sätt. Byggbeskrivningen till T8 föreskriver två ringkärnor på ca 350VA 2*120V, men Bernt har rekommenderat mig 500VA 2*110V. Den kostar, som Mcz skriver, 845kr/st på Elfa - vilket är saftigt . Jag har dock lite studentrabatt så om man jämför med tex Svebry så skiljer det inte så mycket (när jag räknat in frakten då förstås - trafos väger mycket), dessutom får man vänta 3 veckor på leverans från svebry.
Trafo med centrumgjutning är uteslutet eftersom man måste kunna linda på några extra varv för att komma upp i rätt spänning!

Jag har faktiskt inte kommit nån vart med OTL:en. GGP:n har tagit all min tid och jag har totalt missbedömt tidsåtgången . Jag hade räknat med att vara färdig med kretsen igår så jag kunde testa den... Men nu närmar det sig!! Det som tar tid är all avsaknad av verktyg - jag får springa mellan källarskrubben och köksbordet för varje liten sak jag gör. Det är helt och hållet min ivrighet som får ta skulden för detta - ett sånt här bygge måste planeras lite mer...

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:36:31  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ok, min senaste insats måste ges bildbevis! Jag lovar er - det ser ut som ett skatbo, men ni ska bara veta hur jag kämpat för att få ihop det!! Jag har verkligen försökt att planera hur jag ska placera rören och de övriga komponenterna för att slippa att dra så mycket kabel. Felet är att jag inte kan tänka på alla komponenter samtidigt ! Det är ju faktiskt 8 anslutningar på varje rör och det är 3st rör - resten kan ni ju räkna ut själva... Men jag ger er facit: 754 kabeldragningar typ.... Jaja, till OTL:en ska jag nog tänka till lite djupare...

Här är (r)örn-nästet:





Notera den ambitiösa jordklykan...


Samma kabel förbinder rören - kolla skalningen!


Anodspänningen, ser nästan ut som ett hjärta

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/05 22:39:51
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:47:24  Show Profile Send Resonans a Private Message
Lite sent inlägg men...
Shit pomfritt Jon MW - var du tvungen att totalt sabba mina minimalistiska designtankar!!??? Det var RIKTIGT läckert det där!!! Och fruktansvärt minimalistiskt! Jag lyfter hatten för en mycket smakfull design!

Jaha, då blev mitt bygge helt plötsligt en prototyp då... Har du nått gött förslag på OTL:en??

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/05 22:59:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:22:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett litet tips när det gäller OTLen sedan, billiga toppkontakter finns här:
http://www.halfin.com/cgi-bin/dbsearch.exe?mdb=/database/tubesetols.mdb,tbl=tubes,template=/etols/html/result.htm,DB_PART=TOP
Vi köpte där tidigare och det är utmärkta kontakter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/06 00:23:22
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/06 :  11:37:13  Show Profile Send Resonans a Private Message
Tack för tipset Bernt!

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:02:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är förresten länkar till liknande byggen:
http://www.harryhibma.com/Tube%20Amplifiers.htm
http://www.users.bigpond.com/aagreen/
http://mywebpages.comcast.net/cbrodersen/audio.html

Transcendent Sound´s forum är rätt bra också:
http://www.websitetoolbox.com/tool/mb/tubehifi

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/07 :  10:25:15  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag har hittat ett gammalt slutsteg som jag ska slakta.


Till otl:en krävs kylflänsar till likriktarna, så jag tänkte jag kunde återanvända flänsarna på slaktsteget.


Kylning är faktiskt ganska dyrt på Elfa, men jag tror att man kan hitta billiga alternativ på tex Metallvaruhuset. Där finns mängder med extruderad aluminium - och eftersom man i allmännhet inte behöver så mycket kan man säkert få rota bland spillbitarna..

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/07 :  10:31:30  Show Profile Send Resonans a Private Message
Igår monterade jag spänningsregleringen för bias, anod och glöd. Nu är batterierna slut till kameran så det kommer bilder i eftermiddag istället.

Jag har nu också fått min första kyss av GGP... Jag råkade ladda ur spänningsdubblarna - som tur var med ETT finger. Det ligger ju >600V över kondingarna. Sen luktade det bränt hår...

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:18:57  Show Profile Send Resonans a Private Message
Nu har jag löst problemet hur jag ska montera regleringskretsarna till HT och bias. Effektmotstånden är rörformade så jag satte en M5*60 rakt igenom och fäste med mutter - enkelt va? Eff.mots. är ju trådlindade så jag antar att själva röret är en isolator, så att det inte kortsluter med chassiet alltså.





...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/08 :  01:21:22  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ok, ännu en gång har jag rört till det. Hade precis fått ihop allt så skulle jag testa glöden - inget händer. Jag hade lödat alla anslutningar till rörsocklarna spegelvändt . Så jag fick börja om nästan från början igen (tur att jag har en tennsug!).

Voila! Rören glöder:


Och slutligen en vy på hela skatboet uppifrån:


...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/08 01:23:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/08 :  07:04:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sedärja! Du jobbar på bra i sommarvärmen ser jag.
Har du provlyssnat ännu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:05:34  Show Profile Send Resonans a Private Message
NU SPELAR DEN!!!

Till en början lät det skräp, men det visade sig att jag hade glömt att jorda potentiometrarna! Sen fungerade bara en kanal... Det var lite glapp i en sockel - smällar man får ta när man kör surplus..!

Nu saknas bara en frontpanel och två 6mm rör att förlänga axlarna till volympotten och ingångsväljaren. Resten är helt klart!

Jag tänkte ta en fin massiv björkbit, planhyvla, fräsa ur för rattarna, fräsa profil på kanterna, putsa till förbannelse, betsa med någon rödbrun nyans, cellulosalacka typ 10ggr för att slutligen polera upp en spegelyta. Vad tror ni om det? OTLen måste ju då få samma behandling.

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/08 13:07:08
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:28:41  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Det blir nog bra tror jag

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:42:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Grattis till tillökningen då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/08 :  17:06:23  Show Profile Send Resonans a Private Message
Å tack! Nu har jag kört den i ett par timmar och således konstaterat att värmen inte är några problem.

Färdigställandet av GGP, map frontpanelen, kommer antagligen ta en liten tid men jag kommer att uppdatera vad det lider.


...music is the best...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:03:42  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
En bra bit in i GGP-bygget erkänner jag min okunnighet och frågar vad 17 en GGP är. Gallerjordade förstärkarseg känner jag till från HF-världen men inte från HiFi-svängen. Antar att man precis som vid
radiofrekvenser får hög spänningsförstärkning, effektiv skärmning mellan ingång och utgång och framför allt slipper ifrån parasiterande kapacitanser mellan anod och katod. Att dessa fjuttiga pikofarad skulle ha någon betydelse för LF har jag svårt att begripa.
Kan någon förklara vad GGP egentligen gör för ljudet jämfört med de vanligare förförstärkarna?

Är det förresten någon som hört talas om att indikatorrör (magiskt öga) kan användas som försteg? (inte bara som indikator alltså)

Resonans, du får ett litet PM från mig.
Intressant bygge hur som helst och jag ser fram mot OTL:en.
"Den som väntar på något gott har ALLTID väntat för länge"
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:17:36  Show Profile Send Resonans a Private Message
JohnA: GGP står för "Grounded Grid Preamp". Det är så långt att skriva ut.. Men det är ju precis som du säger - gallerjordad.

Gallerjordning innebär hög bandbredd, hög linearitet och är lågbrusig. Säger de som förstår..

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/08 22:34:03
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:43:46  Show Profile Send Resonans a Private Message
Kostnad till dato för Grounded Grid Preamp:


Artikel; Summa (Inköp)


Chassie, Sony CDP XE320; 0kr (Eget)
Apparatsladdställ; 5kr (Surplus)
Nätansl.m brytare & säkring; 25kr (Surplus)
Säkring 0.5A snigel; 0kr (Eget)
Skruvar, muttrar & brickor; 0kr (Eget)
Sockerbit; 0kr (Eget)
Kopplingstråd UL1015; 9.52kr (Elfa)
Trafo 12V 1A; 0kr (Eget)
Ringkärnetrafo 2*110V 50VA; 275kr (Elfa)
Rör: 12AU7/ECC82; 105kr (Surplus)
Rörsocklar; 15kr (Surplus)
Lödstöd; 4kr (Surplus)
Vridomkopplare 6x2pol; 38.6kr (Elfa)
Potentiometer, 2pol 50Kohm; 20kr (Surplus)
RCA-terminaler; 47.6kr (Elfa)
Spänningregulator; 24kr (Elfa)
Kylelement; 13.4kr (Elfa)
Diod 1N4007; 19.6kr (Elfa)
Zenerdiod 100V; 30,8kr (Elfa)
Kond. 22uF/450V; 189kr (JEA Cap)
Kond. 0.01uF/600V; 13,5kr (Elfa)
Kond. 1uF/400V; 60,8kr (Elfa)
Kond. 1000uF/25V; 18,7kr (Elfa)
Eff.motst. 30Kohm; 5kr (Surplus)
Eff.motst. 51Kohm; 10kr (Surplus)
Eff.motst. 10Kohm; 10kr (Surplus)
Eff.motst. 5,1Kohm; 33,2kr (Elfa)
Motst. 10ohm; 3kr (Elfa)
Motst. 3Kohm; 6kr (Elfa)
Motst. 10Kohm; 12kr (Elfa)
Motst. 20ohm; 6kr (Elfa)
Motst. 100Kohm; 8kr (Elfa)

SUMMA: 1002,52

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/08/09 18:20:48
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/09 :  18:29:57  Show Profile Send Resonans a Private Message
Nu har jag fixat 6mm stång att förlänga potarna med - helt gratis såklart

Vad tycks förresten om priset för bygget? Jag tycker att det är lite väl högt, men det beror till stor del på Elfas priser (Elfas fina service kostar ju lite extra). Ringkärnetrafon var den enskilt dyraste komponenten tätt följd av 22uF/450V-kondingarna - tillsammans stod de för nästan hälften av byggkostnaden!

Jag vågar mig på en chansning att OTL:en kommer kosta ca 4000kr att bygga.

...music is the best...
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/08/09 :  18:58:06  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Priset kan man leva med, det kostar ju nästan 6000:- att köpa den färdig.

Men hur låter den. Blir mer och mer nyfiken på det. Jag fick mina rör idag och boken borde komma om två veckor, sen får jag väl börja bygga.

Men det skulle va kul med ett litet lyssnings intryck.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:30:52  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag har ännu inget slutsteg så jag har kopplat in den till min integrerade förstärkare . Jag mätte upp spänningen från cd:n och ställde in samma utspänning på GGP:n - antar att det blir någon form av rörbuffert .

Men det hände otroliga saker med ljudet - främs i basområdet. Det blev väldigt behagligt att lyssna på! Så objektivt jag förmår så tycker jag att det blev mycket bättre. Sen genomförde jag ett litet blindtest inför ett helt otränat öra: min bror (han är 32år och diskofil, men långt ifrån audiofil). Han tyckte att allt kändes "verkligare" och djupare. Han märkte stooor skillnad - till det bättre såklart.

...music is the best...
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:52:28  Show Profile Send linnar a Private Message
Har aldrig direkt sysslat med rörförstärkare.
Hade en kompis som gjorde det och den anläggningen
lyssnade jag på ibland (Dynaco). Måste medje att
hans ljud var mjukare eller mer avrundat i kanterna
än ljudet från min stärkare.

Finns det någonstans som beskriver vad som gör att
det blir skillnad mellan transistor och rör?

Jag har alltid "inbillat" mig att det finns två typer
av hifi-ljud, exakt ljud och bra ljud.

Jag har ofta strävat efter exakt ljud och av
den anledningen använt transistorförstärkare
av av gamal vana.

Eftersom rör och transistorer har olika ljud
frågar man sig, vem har exaktast eller mest
riktigt ljud av de två?
Finns det hybrider?

Märkliga frågor kanske men jag har varit borta
så länge från hifi-diy att något kanske gått
förbi det jag tidigare vetat.

Ställer dessa frågor för jag måste medge att
lite "tänd" på rör har jag blivit.
Resonans bygge har visat att man inte måste lägga
astronomiska summor på sina grejer.

Det jag vill se nu är stärkarens yttre.....
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:49:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ähum.. Stärkarens yttre får vi vänta lite på.. Jon´s designförslag är ju väldigt läckert, men jag vill inte sno hans idé. Jag tänker mycket på hur designen ska utformas. Både OTL:en och GGP:n måste ju gå i samma linje.

Linnar, jag vet faktiskt inte vad det är som gör rörljudet så speciellt. Men stärkaren du nämnde färgar antagligen ljudet då. Om det finns någon möjlighet att ta dig till GBG nån gång så kanske du kan få lyssna på Bernts arrangemang. Det var helt otroligt vackert och exakt ljud - enligt mig. Systemet färgar absolut ingetting!

Den vetenskapliga förklaringen har jag hört är att rör och solidstate producerar olika sorters distortion - och de som rören producerar är mer naturliga för örat. Men jag vet faktiskt inte riktigt!
Här är en tråd som behandlar ämnet:
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29373
I MannoVanderVeens bok skriver han en del om det, medan varken Morgan Jones eller Bruce Rozenblit knappt nämner det.

...music is the best...
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000