HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter med Dipoler...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/28 :  00:34:57  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tjena! Nu skulle jag vilja veta era åsikter om högtalarprinciper
OT. Lyssnade just på Dead Prez - Turn of the radio "Turn of your speakers, your woofers and your tweeters"
Ok, nu till ämnet, Jag är ju en rätt nybliven ägare till Elektrostater vilket utan undantag är dipoler.
Jag har hört rätt mycket om fördelarna (öppet ljud) respektive nackdelarna (placeringsbekymmer) med denna princip så det var med viss bävan som jag köpte högtalarna efter bara några lyssningsstunder hos Balance i JKPG.
Jag vet att det finns en del Dipolsägare här och tom. ES'er och det finns ett brinnade intresse för högtalare, så jag skulle vilja höra era erfarenheter med placering och ljudkaraktär mm.
Jag har tom. sett en Audiotronic Megatrend här om än visst modifierad.
Det är ett riktigt monster till dipol vilken jag först läste om i Teknik för alla för mycket länge sedan, jag har för mig att den klarar 500Watt och har en drossel på 6kg, samt silverlindade element.
Rätta mig om jag har fel, men svenskar kan bygga högtalare dom med
Jag stortrivs med det stora, klara och öppna ljudet och det tog inte lång tid innan man hittat en lämplig kompromiss för placeringen.
Man slipper lådljudet men får i gengälld en något sämre känslighet.
Detta är ju en hel vetenskap och lådorna har säkert andra fördelar vad gäller rumsanpassningen, så vad är fördelarna respektive nackdelarna med dessa principer
MVH Jonas Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/07/28 :  01:56:38  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag äger ett par Magneplanar Tympani 1c sedan 17 år tillbaka, och eftersom de mäter 180x120x2 cm är ju nackdelen uppenbar...de tar en j%#la plats!
Ser ut så här ( inte mina på bilden): http://www.geocities.com/richsrarities/mystereo.html

Andra nackdelar är avsaknad av djupbas och att de kräver en strömstark förstärkare då känsligheten är låg.
Men de har ett underbart öppet, "lätt" och homogent ljud och en härlig ljudbild. Mellanregistret är i absolut toppklass, storleken gör också att de har ovanligt bra bas för att vara dipoler. Panelerna sitter ihop med gångjärn och man kan sysselsätta sig i veckor/dagar/år med att testa olika vinklar och placeringar. Har dock funnit att de låter bäst när de står linjärt och lite "toe-in". Det gäller också att hitta ett lämpligt avstånd från bakväggen ( helst dämpa den också) för att tämja reflexerna, vilket gör dom väldigt besvärliga att ha i ett vanligt vardagsrum.
Har börjat fundera på att skaffa något mera "lättmöblerat", men de är svåra att skiljas ifrån...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:36:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hembyggda högtalare med bandelement från 500Hz och uppåt. Dessutom dipolbasar. http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/Dipolbygge/IM002048.JPG
Jag tycker mycket om det lätta, öppna ljudet som blir av dipolhögtalare. Det är ju också av naturliga skäl helt fritt från lådljud. Vad gäller basen så gör ju den annorlunda spridningen att rumsresonanser inte slås an i samma utsträckning.
Efter att ha fått förmånen att lyssna på Audio Artistery Beethoven (Helt fantastisk högtalare!!!) så sitter jag och funderar på att bygga om så att jag får dipol även i resten av registren. Beethoven hade dynamik i paritet med hornsystem samtidigt som den var ofärgad och klangriktigheten var fullständigt superb. Som ni märker är jag MYCKET förtjust i dipolprincipen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:20:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Så här ser mina ut.



Multibaneribbons i diskanten samt magnetostatiska basar och jag är
mycket nöjd med dom. Om kortast möjliga avstånd till bakvägg är
önskvärt eller kanske t o m första prioritet så skulle jag nog
rekomendera något annat. Å andra sidan, hur många högtalare låter
som bäst kloss mot väggen
Fördelarna hos en lådhögtalare är som jag ser det att dom presterar
bas trots ett litet format medans dipolerna blir förhållandevis stora.
Det är enligt dom flesta inte ett problem för ägaren utan enbart för
omgivningen (flickvänner etc). Min undrade iofs om dom inte gick att
göra större
Det går naturligtvis att få lyckade resultat oavsett princip men jag
kommer nog aldrig att gå tillbaka till "lådor".

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:38:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med, så fort det finns lådor med i bilden får man en kraftig färgning av ljudet som är svår att ha överseende med om man vant sig vid lådfria högtalare. Jag går definitivt inte ifrån mina dipoler som för övrigt är Quad ESL-63 med Gradient SW-63 som subwoofers. Det enda skälet att någonsin gå ifrån de tyvärr lite stora högtalarna skulle nog vara att de spärrar in mig på något hem med ett litet rum, dipoler vill ha fritt bakåt för att fungera som bäst.

Möjligen också om jag byter musiksmak till något helt fritt från akustisk klang...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000