HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ABX-test.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:39:32  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Gick OT i en annan tråd så vi tar det här istället.

Hittade ett test publicerat på faktiskt.se

Dubbelblinda test:
http://www.pcavtech.com/abx/abx_data.htm

Nån som harr erfarenhet av liknande test? Vad fick ni för resultat?

Känns nästan som att svära i kyrkan att prata om blinda test här. Kusligt.

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:42:17  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Förstår inte riktigt vad dubbelblinda test innebär, någon som kan förklara vitsen med det?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:42:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inget fel i detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:46:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kan väl vara kul för dem som har den läggningen.

När jag läser resultaten från sådana här test förundras jag alltid över hur svårt de har att skilja ut även sådant som ger mycket stora skillnader. Ingår öronproppar i testförfarandet?

Det enda som jag får ut av sådana resultat är att testet måste betraktas som mer eller mindre värdelöst. Jag vet att ambitionen är att på ett korrekt sätt bedöma skillnader men det tyucks inte fungera.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:33:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Dubbelblint betyder att även den som växlar mellan produkterna som testas inte vat vad han/hon byter till.

En annan förklaring utöver MatsTs är att det inte är så stor skillnad på produkterna och att våra känslor för eller mot en produkt faktiskt spelar större roll för våra subjektiva intyck än vi gärna tror.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:34:37  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Har aldrig stött på något liknande test så jag tyckte det var intressant. Det verkar vara högtalare och filter som låter mest olika. Med öronproppar är det nog svårt att skilja 0.4dB. :)

Man ska nog ta dem med en nypa salt ja.

Edit
Tack "lasselite"

Ja, känslor är viktigt. Vore heltråkigt utan dem.

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/26 11:35:54
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:44:29  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Syftet med dubbelblinda test är att varken den som lyssnar eller den som kopplar om kablarna (eller vad det nu är man vill jämföra) inte vet vilken av kablarna som testas. Därmed kan inte "omkopplaren" påverka lyssnarna, genom att exempelvis råka le när han ser att folk tycker att den dyraste kabeln låter sämst (vilket kan påverka lyssnarnas omdömen). Istället har man i förväg märkt kablarna med exempelvis "A" och "B" och stoppat dem i varsin nylonfläta, så att man inte kan se vilken kabel som är vilken. Den som stoppade kablarna i nylonstrumpor (och alltså vet vilken kabel som är vilken) är inte med vid själva lyssnandet. Han som kopplar om kablarna noterar vilken kabel som lyssnarna tycker är "bäst" (exakt hur man definierar "bäst" bestäms innan man lyssnar, exempelvis den kabel som flest personer tycker låter bäst eller den som minst antal personer tycker låter sämst eller hur man nu vill göra det). "Omkopplaren" talar sedan om för han som stoppade kablarna i nylonstrumpor vilken kabel som fick högst betyg (kabel A eller B) och då kan han som stoppade kablarna tala om vilken kabel det faktiskt är.

MatsT: Hur vet du att det är stora skillnader? Jämför man två saker där man "vet" att en ska vara bättre än den andra så påverkas man av den vetskapen. Det är ingen slump att alla seriösa vetenskapliga tester (ex. kliniska tester av mediciner) görs med dubbelblnda test. Ska man testa/jämföra kablar finns det ingen anledning att inte göra det vetenskapligt. Det är inte krångligare än att testa på vanligt sett. När tidskrifter testar en hel hög med kablar (som väl gjorts i alla hifitidningar någon gång) är det bara för dem att vid leverans av kablarna till redaktionen klä dem i nylonstrumpor och märka dem A, B, C etc. Sedan är det bara att lyssna på kablarna hur länge de behagar (nej, blindtest behöver inte genomföras med 15 sekunderssnuttar av enstaka låtar som vissa belackare hävdar) och ranka kablarna inbördes efter beteckning (A, B, C). Sen är det bara att jämföra med facit (vilken kabel som har vilken bokstav) och skriva ihop sin artikel. Jag kan med 99% säkerhet säga att det aldrig kommer att genomföras, för alla esoteriska kabeltillverkare skulle slå bakut av resultatet.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:53:46  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Misstänkte att det var något i den stilen. Tack för infon!
Det är lite krångligt, jag tror många är lite rädda för testen, i synnerhet försäljaren.
Låter det lika och behöver exempelvis en kabel, då tar man den snyggaste!

"Jag kan med 99% säkerhet säga att det aldrig kommer att genomföras, för alla esoteriska kabeltillverkare skulle slå bakut av resultatet."

Jag med.

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:55:35  Show Profile Send lasselite a Private Message
G46: blindetseter genomförs nog dagligen, vad skulle man annars med en ABX apparat till, scrolla ner lite på första sidan så får du se.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29348&whichpage=1&SearchTerms=,abx
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000